دختران ما را برگردانید
«هشتگ‌ها» این روزها کارکردی دیگر پیدا کرده‌اند. اگر حادثه‌ای یا اتفاقی در سطح جهانی رخ دهد این هشتگ‌ها نخستین یاور حادثه‌ دیدگان خواهند بود که صدایی را در کسری از ثانیه به گوش کل جهانیان می‌رسانند. هنوز دو ماه از بازگشت سربازان ایرانی که به دست گروهک جیش العدل ربوده شده بودند، نگذشته است که آدم ربایی دیگری در قاره‌ای دیگر رخ داده است که دوباره هشتگ‌ها را کنار همدیگر قرار داده است. این‌بار نیز تندروانی دست به عمل آدم‌ربایی زده‌اند که در دسته سلفیون قرار می‌گیرند. گروه بوکوحرامی‌ها که در نیجریه و در قاره آفریقا لانه کرده‌اند، از سال 2002 به این سو شکل گرفته‌اند و از زمان شروع فعالیت به مردمان این کشور و این منطقه ناآرامی اهدا کرده‌اند. در این راستا نیز دزدیدن نزدیک به 300 دختر دانش‌آموز توسط بوکوحرامی‌ها دوباره فعالان سیاسی و اجتماعی را به عرصه اینترنت کشاند و این افراد با گرفتن عکس‌ از خودشان در حالی که یک پلاکارد با مضمون Bring back our girls در دست گرفته‌اند اعتراض خود را به این عمل تروریستی نشان داده‌اند. سی‌ان‌ان در این‌باره می‌نویسد که این مضمون با هشتگ خود از یک میلیون بار کلیک هم گذشته و هر روز بر تعداد افرادی که این پیغام را توییت می‌کنند افزوده می‌شود.
در این میان، اما می‌توان به ملاله یوسف زی فعال نوجوان پاکستانی اشاره کرد که خود قربانی تندروانی سلفی مسلک بوده است که با خوش‌شانسی از مهلکه مرگ گریخت. وی که در پاکستان در مناطق طالبان‌نشین مشغول آموزش به دختران مدرسه‌ای بود، هدف گلوله این گروه تندرو قرار گرفت؛ اما در عین ناباوری، به‌رغم اینکه گلوله در سر وی جا خوش کرده بود، زنده ماند. گروه بوکوحرامی‌ها نیز با همین استدلال دست به آدم ربایی زده و نزدیک به ۳۰۰ دختر دانش‌آموز را ربوده‌اند. ملاله یوسف زی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: دخترانی که توسط بوکوحرامی‌ها دزدیده شده‌اند، خواهران من هستند. او می‌گوید که برای کمک به دخترانی که در نیجریه زندگی می‌کند، صندوق حمایت مالی تاسیس کرده است.
در این راستا او با آدرس «http://t.co/XUNoFrXPrS #BringBackOurGirls» یک کمپین کمک‌های مالی برای دختران نیجریه‌ای ایجاد کرده که هدف از آن حمایت از ادامه تحصیل دختران نیجریه‌ای است. این در حالی است که ماجرا فقط در سطح فعالان و مصلحان اجتماعی باقی نماند و به افراد سیاسی نیز کشیده شد. نخست‌وزیر انگلستان نیز از جمله کسانی است که در تقویت این هشتگ حضور داشته است. او نیز با همان عبارت «دختران ما را برگردانید» اعتراض خود را به ربوده شدن این دختران دانش‌آموز نشان داده است. با این وجود روزنامه دیلی‌میل با رویکردی انتقادی از حضور بنیادگرایان در لندن به استقبال سخنان دیوید کامرون رفته است. نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید: «ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم که برای آنها شمع روشن کنیم باید کاری بکنیم.» او همچنین اضافه می‌کند که به اداره خارجی این کشور دستور داده است تا اقدامات لازم را انجام دهد.
با وجود این یک روز پیش‌تر از اینکه کامرون در این خصوص به جمع هشتگی‌ها بپیوندد، در آن سوی آب‌های اقیانوس اطلس، بانوی اول آمریکا به این جمع پیوسته بود و با انتشار عکسی از خود خواستار آزاد کردن دختران دانش‌آموز شده بود. او در توییتر خود نوشته بود: «من و ایضا باراک اوباما هر دو خشمگین و دلشکسته هستیم.» هر چند که باید اشاره کرد این‌بار برخی مقامات مذهبی نیز در اعتراض به دزدیده شدن این دختران به هشتگی‌ها پیوسته‌اند و از این طریق اعتراض خود را نشان داده‌اند. رادیو ۴ بی‌بی‌سی در این رابطه با رهبر کلیسای آنجلیکایی به گفت‌وگو نشست و او می‌گوید که علت پیوستن به این هشتگی‌ها مبارزه با هرگونه بنیادگرایی است.
کریستین امانپور، مجری ایرانی آمریکایی شبکه خبری سی‌ان‌ان در گفت‌وگو با روزنامه دیلی‌میل درخصوص این هشتگی‌ها می‌گوید: «رواج هشتگ در دنیای مجازی که گهگاهی شکل می‌گیرد، نشانگر خوبی برای تحرک اجتماعی است.» با این وجود وی از یک جنبه دیگر درخصوص این جنبش هشتگی اظهار نگرانی می‌کند. او ترس از این دارد که این حباب بزرگ و بزرگ‌تر و درنهایت منفجر شود. امانپور ترس از این دارد که این سلفیون تندرو در نهایت دست به کار خطرناکی بزنند که جان این دختران به خطر بیفتد.