حرکت از چرخ گوشت به خودروسازی!

هیجان ناشی از حضور خودروهای بی صدای برقی در ایالت‌های آمریکا مخصوصا کالیفرنیا و برخی کشورهای اروپایی مانند نروژ و هلند و اعداد و ارقامی که در مشخصات خودروهای برقی ذکر می‌شوند باعث شده است وسوسه زیادی برای ساخت خودروهای برقی در میان شرکت‌هایی که هیچ تجربه خودرو‌سازی ندارند، ایجاد شود. تب برقی‌سازی این روزها به چین هم رسیده است و آنها در تکاپوی فراهم کردن مقدمات این تحول بزرگ هستند. در این میان صحبت کردن از خودروهای برقی و برقی سازان بدون ذکر نام شرکت تسلا موتورز حق مطلب را ادا نمی‌کند و نوپا بودن این خودرو ساز را می‌توان یکی از عوامل مهم در ایجاد این وسوسه سبز در میان چینی‌ها عنوان کرد. تسلا موتورز توانست در مدت کمتر از ۵ سال چند نوع خودروی برقی با مشخصات خودروهای اسپرت و همه جا رو تولید کند که با سامانه‌های پیشرفته حتی دربرابر حملات میکروبی هم از سرنشینان خود محافظت می‌کند!

برنامه‌های متعدد چینی‌ها برای کاهش آلودگی هوا و اختصاص دادن یارانه و وام‌های مختلف به سازندگان خودروهای برقی باعث شده است شرکت‌هایی مانند Gree که در زمینه لوازم خانگی فعالیت می‌کند نیز از برنامه‌های خود برای ساخت خودروهای سبز پرده‌برداری‌ کند. مدیر عامل این شرکت در نشستی خبری اعلام کرده است که با خرید شرکت Yinlong قصد دارد در این عرصه فعالیت کند. شرکت Yinlong در سال گذشته با ساخت ۳ هزار و ۱۸۹ اتوبوس برقی توانست ۶۰ میلیون دلار درآمد کسب کند. شرکت‌های دیگری از این دست هم وجود دارند که قصد دارند با وارد شدن به بخش خودروسازی در زمینه خودروهای الکتریکی فعالیت کنند. نیاز چینی‌ها به خودروهای برقی مساله‌ای است جدی؛ چرا‌که جمعیت بالا و آلودگی‌های ناشی از تردد خودروهای بنزینی و دیزلی مشکلات حاد زیست محیطی را برای این کشور پر جمعیت و پهناور ایجاد کرده است. برخی شرکت‌های دیگر هم با خرید سهام شرکت‌های برقی کنونی و فعال در چین تلاش کرده‌اند از این قافله سبز جا نمانند که شرکت Fangda Special Steels بر همین اساس ۶۰ درصد از سهام Jiangxi Tezhong را که در بخش ساخت و طراحی خودروهای برقی فعالیت دارد، خریداری کرده است.

مثال‌هایی از این دست در خودرو‌سازی در یکی، دو سال اخیر افزایش یافته و این صنعت در دنیا نوپا است و در چین هم بسیار تازه وارد به‌حساب می‌آید. چین با تزریق سرمایه‌های این شرکت‌های بی تجربه در موضوع خودرو‌سازی با توان بیشتری می‌تواند طرح‌ها و برنامه‌های خود را به مرحله اجرا بگذارد در واقع با سرمایه بخش‌های دیگر و تجربه خودرو سازها ممکن است به موفقیت‌هایی دست یابد. این صنعت به‌عنوان بخشی بسیار گران‌قیمت برای رسیدن به آینده‌ای روشن به چنین سرمایه‌هایی نیاز مبرم دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد سرمایه داران چینی به خودروسازی علاقه‌مند شده‌اند و در تلاشند تا با تزریق پول‌های خود به شرکت‌های مختلف چه در داخل چین و چه در خارج از آن به این بخش روحی تازه دهند که شرکت فارادای و ولوو از این دست شرکت‌ها هستند. چینی‌ها ۷۰ درصد از خودروهای خود را از شرکت‌های خارجی تامین می‌کنند و سهم خودرو سازان داخلی تنها ۳۰ درصد است و به دلیل نداشتن فناوری‌های لازم همواره محصولات بنزینی آنها با استقبال داخلی ضعیفی مواجه شده است و عدم اعتماد به برند داخلی موضوعی تهدید آمیز برای این صنعت به شمار می‌آید. اما درباره خودروهای برقی این موضوع با حساسیت بیشتری همراه است؛ چرا‌که کیفیت پایین در چنین موضوعی، ناکارآمدی محسوس در عملکرد خودرو را به‌دنبال خواهد داشت.

در کنار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، مقامات دولت چین هم با آینده نگری و با درک نیاز خودرو‌سازی در جهان برای برقی شدن میلیاردها دلار روی ساخت کارخانه‌های تولید باتری و ملزومات خودروهای برقی سرمایه‌گذاری بلند مدت کرده‌اند. این مقدار سرمایه‌گذاری در ۱۸ ماه گذشته ۱۵ میلیارد یوآن بوده است. چین با داشتن نیروی کار ارزان و توان بالا در قطعه‌سازی در حال برنامه ریزی برای تامین نیازهای برقی سازان است. رصد وضعیت بازار فروش خودروهای برقی نشان می‌دهد میزان فروش این نوع خودروها در جهان با شیب مناسبی در حال افزایش است. شرکت تسلا در هر هفته هزار دستگاه خودروی تمام برقی می‌سازد و خودرو سازانی مانند بنز و شورولت، نیسان، فیات و فولکس واگن هم توانسته‌اند در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشند. تمام این سرمایه‌گذاری‌ها در حالی صورت گرفته که در چین تنها ۳۳۰ هزار خودرو در سال گذشته به فروش رسیده است. این صنعت به دلیل زیر ساخت‌هایی که نیاز دارد رشد سریعش با چالش‌های زیادی همراه است و نیاز است تا در فواصل مشخصی مراکزی برای شارژ سریع خودروها در نظر گرفته شود تا برقی سواران بتوانند خودروهای خود را با اطمینان شارژ کنند.

از این جهت شرکت‌های زیادی می‌توانند در این صنعت فعال شده و در جهت فراهم کردن بسترهای لازم برای حضور گسترده خودروهای برقی کارهای زیربنایی قابل توجهی انجام دهند. در این میان برخی شرکت‌ها نیز برای بلعیدن بودجه‌های درنظر گرفته شده اقدام به ساخت و طراحی خودروهای برقی بی‌کیفیتی می‌کنند تا از قافله پول‌های تزریق شده عقب نمانند که در فروش آنها با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و می‌توان گفت قادر به فروششان نیستند. مشکلات موجود در بازارهای جهانی و نوسانات قیمت نفت و بحران‌های اقتصادی باعث شده است برخی شرکت‌هایی که در زمینه‌هایی غیر از خودرو فعالیت می‌کنند نسبت به این حوزه علاقه‌مند شوند و با تزریق پول‌های خود در بخش‌های مختلف این صنعت افقی جدید برای ادامه فعالیت تجاری خود پیش بینی کرده‌اند. موج قوانین سرسختانه مصرف سوخت که در سال ۲۰۲۵ از آمریکا آغاز خواهد شد در صورت اجرایی شدن می‌تواند بسیاری از خودرو سازان را با چالش بزرگی مواجه کند و حتی با خطر ورشکستگی مواجه شوند چرا که رسیدن به مصرف ۳/ ۴ لیتر در هر صد کیلومتر برای بسیاری از خودرو‌سازها آرزویی دست نیافتنی است.

منبع: فوربس