کلید تدبیر در قفل رابطه با انگلیس
سال پس از بسته شدن سفارت انگلیس در ایران، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه این کشور راهی تهران شد تا با حضور در خیابان فردوسی شاهد بالا رفتن پرچم کشورش در این سفارتخانه باشد.

4هاموند البته در این سفر دو روزه دیدارهایی با مقامات سیاسی و اقتصادی داشت، اما آنچه به سفر این مرد انگلیسی اهمیت بیشتری می‌داد تاثیر دیپلماسی گفت‌وگو و تعامل در توافق هسته‌ای بود که حالا پای خیلی از کشورهای جهان را برای از سرگیری و عادی‌سازی روابط به ایران باز کرده است. سفارت بریتانیا در تهران آذرماه سال ۹۰ مورد حمله برخی عناصر افراطی قرار گرفت.

طولی نکشید که دولت انگلیس روابط خود با ایران را به صورت یک‌جانبه قطع، کادر دیپلماتیک خود را از ایران خارج و به کارکنان سفارت ایران و دیپلمات‌های ایرانی مهلتی ۴۸ساعته برای ترک خاک انگلیس داد و حتی عذرخواهی رسمی وزارت خارجه ایران هم خللی بر عزم لندن در قطع رابطه با تهران ایجاد نکرد. به دنبال این حادثه، روابط رسمی دو کشور برای چهارمین بار طی ۶۰ سال گذشته قطع شد.

با وجود آنکه از سال 92 روابط هر دو طرف در حد کاردار غیرمقیم برقرار شد، اما معرفی کاردار هم منجر به باز شدن قفل سفارتخانه‌های دو کشور و ارائه خدمات کنسولی نگردید. تا اینکه توافق هسته‌ای اخیر که نشان‌دهنده قدرت دیپلماسی ایران بود موجب شد تا سفارت بریتانیا در ایران بازگشایی شود. هر چند که همزمان با بازگشایی سفارت‌‌ بریتانیا، سفارت ایران هم در لندن بازگشایی شد اما قرار است فعلا روابط دو کشور در حد کاردار مقیم باقی بماند و درآینده‌ای نزدیک، سفیر کار خود را آغاز کند. اقتصاد و روابط تجاری، یکی از اهداف مهم انگلیس در ازسرگیری روابط خود با ایران است.