سرمایه‌هایی که رفت؛ اضطرابی که ماند
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- شاید خیلی‌ها با شنیدن نام شرکت پردیسبان به یاد تبلیغات بسیار زیاد تلویزیونی درباره ساخت پروژه کاسپین یا یکی از بزرگترین برج‌های ایران بیفتند، تبلیغاتی که هر کسی با دیدن و شنیدن آن ممکن بود برای سرمایه‌گذاری و سهیم شدن در سود حاصل از ساخت این پروژه اقدام کند.

در ماه‌های ابتدایی سال گذشته بود که فروش سهام این شرکت علاوه بر تهران در مشهد هم رایج شد و بسیاری از شهروندان مشهدی به خرید سهام این شرکت از دفاتر سطح شهر پرداختند و در این میان موج تبلیغات تلویزیونی شرکت پردیسبان همچون گذشته مشاهده می‌شد و حتی دو تیم ورزشی استقلال تهران و راه‌آهن نیز در تعدادی از مسابقات با پیراهن‌هایی که نام پردیسبان بر آن‌ها حک شده بود، وارد میدان شدند.
این موضوع اعتماد مردم به این شرکت و مصمم بودن آن‌ها برای خرید سهام آن را بیشتر می‌کرد؛ به‌گونه‌ای که تخمین زده می شود بیش از ۶۰۰۰ نفر از شهروندان مشهدی سرمایه‌های خرد و کلان خود را خرج خرید سهام این شرکت کردند با این امید که در آینده با پایان یافتن پروژه کاسپین سرمایه‌شان چند برابر خواهد شد، غافل از اینکه اکنون برای بازگشت همان سرمایه اولیه هم دستشان کوتاه است!

در نیمه سال گذشته بود که از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر غیرقانونی بودن خرید و فروش سهام پردیسبان در کنار نام شرکت‌هایی همچون تبرک و پدیده شنیده می‌شد و سرنوشت سهامداران این شرکت‌ها به نوعی بی‌شباهت به یکدیگر نبود، با این تفاوت که کانون اصلی شرکت‌های پدیده و تبرک و پروژه‌های آن‌ها در مشهد مستقر بوده و شرکت پردیسبان مربوط به این شهر نبود و این موضوع ترس و اضطراب بیشتری را برای سهامداران این شرکت به دنبال داشته و دارد.
حال در روزهایی که بخشی از اقتصاد مشهد با اتفاقاتی که برای شرکت‌ها و موسسات مالی و اعتباری این شهر افتاده، به نوعی زمین‌گیر شده است و مبالغ قابل‌توجهی از سرمایه‌های مردم مشهد در کش‌وقوس این ماجراها قرار گرفته، سهامداران پردیسبان هم به جمع سهامداران این شهر اضافه شده و خواهان احقاق حق خود هستند، تقاضایی که با توجه به قرار نداشتن دفتر اصلی شرکت پردیسبان در مشهد، مجاب کردن برخی از مسئولان برای پرداختن به این موضوع کمی دشوار است.

امروز سهامداران مشهدی شرکت پردیسبان از نادیده گرفته شدن وضعیت آن‌ها نسبت به سهامداران پدیده و میزان در استان ناراضی بوده و خواستار نگاهی یکسان به این شرکت همچون دیگر شرکت‌ها هستند.
هفته گذشته تعدادی از سهامداران پردیسبان با مراجعه به دفتر «دنیای اقتصاد» در مشهد و در گفت‌وگو با خبرنگار ما به بیان مطالبی درباره وضعیت این شرکت کردند و به اعلام درخواست‌هایی از مسئولان خراسان رضوی برای پیگیری وضعیت خود پرداختند.

سهامداران پردیسبان را دریابید
یکی از سهامداران شرکت پردیسبان می‌گوید: ما سهامداران شرکت توسعه گردشگری و ساختمان پردیسبان ایران هستیم، شرکتی که قرار بود پروژه‌ای ۶۶ طبقه را در شهر آبیک و در مسیر تهران به قزوین راه‌اندازی کند و به فروش سهام آن در تهران اقدام کرد و سپس با استفاده از بازاری که برای فروش سهام پدیده در مشهد به‌وجود آمده بود، فروش سهام خود را از اوایل سال ۹۳ در مشهد آغاز کرد.

این سهامدار پردیسبان می‌افزاید: در مرداد ماه سال گذشته شورای عالی شهرسازی از ادامه فعالیت پردیسبان در زمینه فروش سهام جلوگیری کرده و مجوزهای این شرکت را باطل اعلام کرد و از همان زمان هم تخلفات این شرکت آغاز شد تا جایی که سهام یک ریالی در مشهد تا ۱۱۰۰ برابر افزایش یافت و به قیمت ۱۱۰ تومان رسید و تعدادی از سرمایه‌داران خرد و کلان مشهد در این بازی قرار گرفته و سهامدار شدند. وی تصریح می‌کند: امروز بحث اصلی ما این است که در میان پرونده‌های پدیده، میزان و تبرک دیده نمی‌شویم، از اواسط سال گذشته که دادستانی مشهد وارد ماجرای تبرک شد مشکلات سهامداران این شرکت تا حدودی مرتفع شد، موضوع پدیده هم به طور کلان و کشوری در حال پیگیری است و در این میان تنها ما مانده‌ایم و با اینکه کلاهبرداری شرکت پردیسبان به خوبی محرز است، دفتر این شرکت در مشهد تعطیل و سایت آن نیز بسته است، هیچکس پاسخگوی ما نیست.

وی با بیان اینکه ما به دنبال دیده‌ شدن هستیم و می‌خواهیم مسئولان پیگیر مشکلات‌مان باشند، می‌گوید: سال گذشته با توجه به سابقه فروش سهام شرکت پدیده و مشاهده تبلیغات پردیسبان بر روی پیراهن تیم‌های ورزشی و در تلویزیون، به این شرکت اعتماد کردیم. وی اظهار می‌کند: در ابتدا با این احساس که وقتی برج ۶۶ طبقه‌ای در مرکز کشور ساخته شود، صنعت توریسم ایران پیشرفت کرده و ارزآوری به دنبال خواهد داشت، نسبت به خرید سهام پردیسبان اقدام کردیم و هدف اصلی ما همین بود، اما امروز می‌بینیم که چنین برجی اصلا وجود ندارد و شورای عالی شهرسازی هم در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که به طور کلی با پروژه کاسپین مخالفت شده است.

سهامدار شرکت پردیسبان خاطرنشان می‌کند: شرکت پردیسبان ایرانیان در واقع با همکاری دو شرکت دیگر به نام‌های ایستا بهارستان نور و ایستا بهارستان نور شرق برای پروژه اقدام کرده‌اند؛ به نحوی که شرکت پردیسبان فروش سهام ایستا بهارستان نور شرق را متعهد شده و در واقع ما سهام این شرکت را خریداری کرده‌ایم، این یعنی شرکت پردیسبان سهام یک شرکت را فروخته تا برای شرکتی دیگر(ایستا بهارستان نور) برج‌سازی کند، اما در مقابل خرید این سهام هیچ پروژه‌ای ساخته نشده و حتی یک آجر گذاشته نشده است. وی ادامه می‌دهد: از طرف دیگر در زمان فروش سهام، شرکت ایستا بهارستان نور تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌ کل راه ‌و شهرسازی استان قزوین امضا کرده و قراردادی به شرط تملیک و فقط در انحصار برج منعقد می‌کند، این اتفاق می‌افتد و زمین را تحویل می‌گیرند و حتی برخی از مسئولان مانند شهردار آبیک موضوع را اطلاع‌رسانی می‌کند.

یکی دیگر از سهامدارانپردیسبان می‌گوید: فروش سهام و عرضه اوراق آن از آذرماه سال ۹۲ تا خرداد ۹۳ که به نوعی پایان عمر شرکت پردیسبان بود، انجام شد و قیمت سهام رسمی یک ریال بود، اما عرضه سهام از دو تومان شروع می‌شد؛ در اردیبهشت ماه امسال مبلغ سهام در تهران به ۵۵ تومان و در مشهد این رقم به ۱۱۰ تومان رسید، این در حالی بود که شورای عالی شهرسازی طی جلساتی با مدیران شرکت، آن‌ها را به عدم فروش سهام ملزم کرده بود اما از خرداد تا بهمن سال ۹۳ باز هم شاهد فروش سهام از سوی پردیسبان بودیم.این سهامدار پردیسبان می‌افزاید: متاسفانه با وجود سهام فروشی عمده، هیچ پروژه‌ای از سوی پردیسبان انجام نشده و سرمایه‌های مردم در شرکت سهامی خاص وجود ندارد و این تخلفی قضایی است.
از طرفی با وجود اینکه شرکت پردیسبان موظف است ظرف مدت شش ماه مجمع عمومی خود را تشکیل دهد، متاسفانه تاکنون هیچ مجمعی برگزار نشده و تمامی تصمیمات پشت درهای بسته گرفته شده است.

ارزش سهام سهامداران مشهدی پردیسبان بین ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان است
یکی دیگر از سهامداران شرکت پردیسبان می‌گوید: سهام فروشی پردیسبان در مشهد و تهران در دو بخش انجام شد؛ در مشهد با یک مبلغ و ساز و کاری متفاوت و در تهران با مبلغی دیگر و با شرط بازخرید. امروز ارزش سهام سهامداران مشهد حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان است اما من به عنوان سهامدار نمی‌توانم ثابت کنم که سهام را به چه قیمتی خریده‌ام زیرا آن‌ها را از دلال خریداری کرده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: در فضای ابهام‌آلودی که برای سهامداران پردیسبان در مشهد به وجود آمده بود حواله‌هایی از سوی یک موسسه مالی و اعتباری به مبالغ مختلف صادر شد اما این چک‌ها پرداخت نشد و برخی برگشت خورد و تاریخ بعضی از حواله‌ها تا دی ماه امسال است. از طرف دیگر برخی از مسئولان شرکت در تهران از تهاتر و دریافت برگه‌های سهام مردم در مقابل تحویل ملکی تجاری صحبت کرده بودند و با این‌کار برخی‌ها که آگاهی کافی نداشتند، برگه‌های سهام خود را در مقابل چیزی که وجود ندارد، تحویل دادند.

این سهامدار پردیسبان خاطرنشان می‌کند: در میان ماجراهای کلاه‌برداری شرکت پردیسبان و ممنوعیت فروش سهام این شرکت، در سال گذشته می‌دیدیم که برخی از مسئولان دولتی استان قزوین از پیگیری مشکلات خبر داده و می‌گفتند سرمایه‌های سهامداران این شرکت سالم است و یکی دیگر از مسئولان شهر آبیک نیز ساخت پروژه ۶۶ طبقه را راهی برای برون‌رفت از بحران بیکاری در این شهر اعلام کرده بود. وی با بیان اینکه اقدامات قضایی علیه مسئولان و مدیران پردیسبان در دست اقدام است، تصریح می‌کند: نامه‌ای با امضای تمام سهامداران به دادستان کل کشور رساندیم و وی لزوم تسریع روند پرونده را تایید کرد و این اقدام در مشهد انجام خواهد شد.این سهامدار از ارسال نامه‌هایی به وزارت اطلاعات و هیات رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داده و می‌افزاید: ما تقاضای کمک داریم زیرا مشکل عمده این است که مدیران اصلی پردیسبان با وثیقه ۷۴ میلیارد تومانی آزاد هستند که به نظر ما این مبلغ کفایت کل برنامه را نمی‌کند و تقاضای تجدیدنظر و گرفتن وثیقه‌ای با توجه به حجم سهامداران این شرکت را داریم. وی عنوان می‌کند: مدیران شرکت پردیسبان از روز نخست حتی نام خانوادگی خود را چیز دیگری اعلام کردند، ۱۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم در بین سهامداران تقسیم شده و از این مقدار ۴۰۰ میلیون سهم در مشهد به فروش رفته و یکی از مشکلات این است که مدیران اعلام نکردند چند درصد از سهام تاکنون به فروش رفته است.

ستاد تدبیر به ما هم توجه کند
وی می‌گوید: درخواست اصلی ما بیش از همه دیده شدن از سوی مسئولان استانی است و امیدواریم ستاد تدبیر استانداری که درباره مشکلات استان تدبیر می‌کند به ما هم به عنوان سهامداران این استان توجه کند. ما احساس می‌کنیم برخورد لازم از سوی مسئولان با این شرکت نشده و امیدواریم پیگیری لازم را انجام دهند. حس ما این است که هنوز کسی به بزرگی این کلاه‌برداری پی نبرده در حالیکه حدود ۴۰۰۰ خانوار مشهدی با این ماجرا درگیرند.

نمی‌توانیم برای پروژه دیگر استان‌ها
تعیین تکلیف کنیم
برای دریافت نظرات مسئولان استانی و به ویژه ستاد تدبیر استانداری در خصوص وضعیت سهامداران پردیسبان، باید به سراغ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار می‌رفتیم که انجام مصاحبه با صادقی در این بازه زمانی، با توجه به سابقه قبلی تشریفات چند مرحله ای انجام یک مصاحبه کوتاه در مجموعه استانداری خراسان رضوی کاری بس دشوار است. اما مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی در پاسخ به سوالات ما درباره موضع استانداری نسبت به ماجرای پردیسبان می‌گوید: پردیسبان مربوط به حوزه عمرانی است و پروژه آن در استان قزوین بوده و ما نمی‌توانیم برای استان‌های دیگر هم تعیین تکلیف کنیم.

علی رسولیان درباره اینکه استانداری چه موضعی درباره سرمایه خارج شده استان توسط شرکت پردیسبان دارد، اظهار می‌کند: این موضوع هیچ ارتباطی به استانداری ندارد و اگر شکایتی وجود دارد باید به دستگاه قضایی اعلام شود، پروژه‌ای از شرکت پردیسبان در مشهد وجود ندارد و ما نمی‌توانیم اقدامی داشته باشیم، همانطور که وقتی کسی از تبریز در پدیده سهام دارد، استانداری تبریز نمی‌تواند کاری انجام دهد.