مدل 50 سال پیش وام‌ خرید مسکن
حمید نجار سال 1317 شمسی بانک رهنی فعالیت خود را آغاز کرد. چنان که در موضوع فعالیت آن اشاره شده است امور راجع به بانک رهنی را‌ موضوعات مرتبط با امر مسکن تشکیل می‌داد.
پرداخت تسهیلات در برابر رهن اموال غیرمنقول با هدف خرید، ‌احداث، تکمیل، ‌تعمیر و اعطای اعتبار به شرکت‌های ساختمانی بخش عمده این امور را در بر می‌گرفت که در ادوار مختلف حیاتی بانک رهنی مشاهده می‌شود. بنابراین باید گفت که این بانک از ابتدا به دنبال رفع مشکل مسکن و خانه‌دار شدن طبقات مختلف جامعه بوده است. متناسب با همین هدف سال ۱۳۳۷ شمسی صندوق پس‌انداز مسکن بانک هم گشایش یافت. این عمل با استقبال عموم همراه بود چنان که در پایان همین سال توانست مبلغ سی‌وپنج میلیون ریال پس‌انداز
جمع‌آوری نماید.
بانک رهنی مجددا در سال ۱۳۴۴ به جهت اعطای تسهیلات بیشتر، بخشی از آیین‌نامه صندوق پس‌انداز مسکن خود را تغییر داد. به این ترتیب صاحبان پس‌انداز که در گذشته در قبال ۲۴ ماه انتظار یک برابر و نیم موجودی وام دریافت می‌کردند پس از این تغییرات این مبلغ را در ازای ۱۸ ماه انتظار و سپرده‌گذاری می‌گرفتند. علاوه بر این تغییرات، تحولات دیگری نیز به وجود آمد. تا پیش از این افتتاح حساب تنها به تهران اختصاص داشت که از این زمان به بعد سراسری شد. پرداخت وام طویل‌المدت به مبلغ نهصد هزار ریال با باز پرداخت طولانی‌مدت هم از دیگر تحولات بود. به این ترتیب بانک موفقیت‌هایی نیز به دست آورد. کلیه افراد بی‌خانه را که قادر به تامین هزینه ساختمان خانه خود به تنهایی نبودند به خانه‌دار شدن از طریق پس انداز امیدوار شدند و عده زیادی توانستند صاحب خانه شوند. همچنین از وجوه راکد و اندوخته ماهیانه مردم حداکثر استفاده به منظور تامین مسکن آنها شده و بانک توانست به این طریق در حل مشکل مسکن گام‌هایی بردارد. توسعه عملیات صندوق پس‌انداز مسکن موجب شد که افراد بیشتری سرمایه‌گذاری کنند. چنانکه جمع کل حساب‌های پس انداز مسکن در پایان بهمن‌ماه ۱۳۴۶ بالغ بر ۱۳۵ میلیون و ۷۱۵ هزار تومان شد. این به معنای خانه‌دار شدن افراد بیشتری بود. شیوه خانه‌دار شدن آنها نیز چنین بود که هریک متقاضی می‌توانست حسابی به مبلغ یک هزار ریال در صندوق پس‌انداز مسکن بانک رهنی افتتاح کند. به تدریج به هر نحو و به هر مبلغ که مایل بود بر مقدار سپرده خود بیفزایند و آن را به مبلغی برساند که دو پنجم قیمت خانه مورد نظرشان را تکافو کند. او پس از مدت ۱۸ ماه می‌توانست باقی‌مانده قیمت خانه را به صورت وام دریافت کند. وام گیرنده این مبلغ را به تدریج به صورت اقساطی و با بهره هفت درصد برای ساختمان و ۹ درصد برای خرید باز پرداخت می‌کرد. مدت باز پرداخت آن حداکثر پانزده سال بود.
متقاضیان همچنین می‌توانستند سپرده خود را با اقساط مرتب ماهیانه بپردازند که در این صورت پس از گذشت حداقل سی و شش ماه و پرداخت سی و شش قسط می‌توانستند بلافاصله وام خود را که یک برابر و نیم موجودی بود را دریافت کنند. این نیز موجب گسترش بیشتر فعالیت‌های بانک شد چنان که در سال مزبور نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل مانده سپرده پس‌انداز ۵۰ درصد افزایش یافت.
به این ترتیب این بانک از اول فروردین تا پایان بهمن‌ماه این سال ۳۶۲۱۵ فقره وام به مبلغ ۲۶۶ میلیون و ۸۱۸ هزار تومان پرداخت کرده بود. این میزان در مقایسه با مقدار وام‌های اعطایی در سال پیش از آن نشان‌دهنده رشد بانک در پذیرش متقاضی و حضور بیشتر آن در عرصه ساختمان است. این بانک به منظور توسعه امور ساختمانی و ایجاد واحدهای مسکونی بیشتر، از این مقدار وام اعطایی مبلغ ۱۱۱ میلیون و ۴۶۲ هزار تومان به منظور ایجاد واحدهای مسکونی پرداخت کرد. به عبارت دیگر، با کمک بانک رهنی در مدت زمان مورد بحث ۱۴۷۳۹ واحد مسکونی جدید به وجود آمد. این سیر باز هم در سال های بعد ادامه یافت. چنان که سال ۱۳۵۲ شمسی هم می‌توان همین رشد را ملاحظه کرد به این صورت که در ازای ۱۸ ماه پس‌انداز سه برابر موجودی تسهیلات ارائه می‌‌شد که حداکثر مبلغ آن ۲۵۰ هزار تومان با نرخ بهره هفت درصد و کارمزد ۲ درصد و مدت باز پرداخت وام هم حداکثر ۲۰ سال تعیین
شده بود.