سناریوهای پاییزی دلار
حمید عزیزی
عضو گروه بانک و بیمه
دلار که در بهار ۹۴ با کاهش قیمت روبه‌رو شده بود، در تابستان افزایش قیمت را تجربه کرد. حال با آغاز پاییز این سوال وجود دارد که سرنوشت شاخص بازار ارز در سومین فصل سال چه خواهد بود و چه پارامترهایی قیمت را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

دلار که در تاریخ ۳۰ شهریور از کانال ۳۴۰۰ تومان پایین آمده و به قیمت ۳۳۹۵ تومان رسیده بود، تنها پس از یک روز به سطح بالاتر بازگشت و با ادامه نوسان در کانال ۳۴۰۰ تومان، امیدواری نوسان‌گیران برای افت به زیر این محدوده قیمتی را کاهش داد.
به گفته فعالان، اکنون دیگر سطح 3400 تومان پایه و کف قیمت دلار است. معامله‌گران در این سطح با خرید ارز در برابر کاهش بیشتر قیمت از خود مقاومت نشان داده‌اند و حتی با ادامه خریدها تا روز سه‌شنبه دلار را تا قیمت 3455 تومان بالا بردند.

اما آیا این افزایش تداوم خواهد داشت؟ انتظار برخی فعالان این است که قیمت دلار در پاییز همسو با تورم مقداری تعدیل شود. دیگر عاملی که معامله‌گران را به افزایش قیمتی امیدوار کرده است، افزایش تقاضای تجاری و افزایش ثبت سفارش‌ها در پاییز است. این در حالی است که در مقابل بخشی دیگر از فعالان باور دارند که مرکز مبادلات ارزی قسمت اعظم این بخش از تقاضا را پاسخ خواهد داد تا از این سو، فشاری به بازار ارز وارد نشود.

آنها حتی انتظار دارند با پایان تابستان و اتمام تقاضای فصلی، قیمت فشار کاهشی بیشتری را متحمل شود. اجرایی شدن برجام از زمستان، دیگر پارامتری است که انتظار کاهش قیمت‌ها در آذرماه را به همراه آورده است