بازار خودرو این روزها شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند. درحالی‌که فعالان بازار خودرو از بی‌رمقی و رکود بازار شکایت دارند، خودروسازان رشد تقاضا را عاملی برای افزایش تولید می‌خوانند. با این شرایط سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا دست‌اندرکاران بازار نسبت به تقاضای خودرو گله‌مندند حال آنکه خودروسازان فروش خودرو را مثبت ارزیابی می‌کنند. بر این اساس طی چند ماه گذشته بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان بازار نسبت به آنچه رکود و بی‌رمقی بازار خودرو خوانده می‌شود در انتظار عملکرد خودروسازان برای بهبود وضعیت فعلی هستند حال آنکه ظاهرا شرکت‌های تولیدی گله‌ای از وضعیت فعلی ندارند.
در این زمینه فعالان خودرو یکی از عوامل رکود بازار را افزایش قیمت خودرو و به‌دنبال آن کاهش توان خرید از سوی مشتریان می‌خوانند. بسیاری از دست‌اندرکاران بازار معتقدند که شورای رقابت و به‌دنبال آن خودروسازان با افزایش قیمت خودرو در حقیقت مشتریان را نسبت به خرید ناامید کرده اند حال آنکه دارندگان خودروهای قدیمی نیز انگیزه‌ای برای تعویض خودرو خود با توجه به قیمت‌های فعلی ندارند. آنها عنوان می‌کنند که رکود فعلی بازار ناشی از رویگردانی مشتریان از بازار با توجه به قیمت‌های فعلی است، اما دلایل فعالان بازار در شرایطی مطرح می‌شود که خودروسازان نگاه دیگری به بازار خودرو دارند. تولید‌کنندگان که ماه پیش را با افت تولید سپری کردند بازار را بر وفق مراد خود می‌دانند. هر چند برخی از کارشناسان خودرو افت تولید خودروسازان را در نتیجه تقاضای بازار می‌خوانند و معتقدند که تولید‌کنندگان با توجه به تقاضا، به محاسبه عرضه خودرو می‌پردازند، اما تولید‌کنندگان دلایل دیگری برای افت تولید مطرح می‌کنند. تعطیلات ماه گذشته دلیل محکمی است که خودروسازان در پاسخ به افت تولید ارائه می‌کنند. هر چند که تعطیلات به‌طور تقریبی در هر ماه وجود دارد، اما اینکه در ماه گذشته منجر به افت تولید شده شاید دلیل محکمی در این زمینه نباشد؛ اما سناریوی دیگری که برای افت تولید مطرح می‌شود تقاضای بازار است که به آن اشاره کردیم، هر چند که این دلیل برای خودروسازان قابل پذیرش نیست. در هر حال آنچه هم‌اکنون «تفاوت نگرش خودروسازان و فعالان بازار به تقاضای خودرو» خوانده می‌شود ریشه در نگرش مشتریان به بازار خودرو دارد. به این ترتیب در شرایطی که فعالان بازار خودرو از نبود تقاضا در بازار سخن می‌گویند، خودروسازان معتقدند که عدم تقاضا مربوط به بازار است و نمایندگی‌ها همچنان با انبوهی از تقاضای مشتریان خودرو مواجه هستند. در این زمینه یکی از مدیران فروش شرکت‌های خودروساز با اشاره به ۵۰ هزار خودرویی که از سوی نمایندگی‌های فعال این شرکت فاکتور شدند عنوان می‌کند که تولید خودرو طبق برنامه از پیش تعیین شده از سوی خودروسازان همچنان ادامه دارد و عرضه و تقاضا تا حدودی به یکدیگر نزدیک شده‌اند. وی در پاسخ به این سوال که چرا بازار خودرو با رکود همراه شده عنوان می‌کند که مشتریان به دلیل نزدیکی قیمت بازار و کارخانه ترجیح می‌دهند که خودرو را مستقیما از کارخانه تهیه کنند به همین دلیل هم‌اکنون خرید و فروش در بازار دچار رکود شده است. وی همچنین بر این نکته تاکید دارد که با عرضه مناسب خودرو، حاشیه سود دلالان از بازار خودرو به کمترین حد خود رسیده، این در شرایطی است که مشتریان با توجه به عرضه مناسب خودرو از سوی نمایندگی‌ها ترجیح می‌دهند خودروی موردنظر خود را مستقیما از کارخانه تهیه کنند به همین دلیل دست‌اندرکاران و نمایشگاهداران خودرو تصور می‌کنند که بازار در رکود است و تقاضایی وجود ندارد. با توجه به دلایل مطرح شده از سوی خودروسازان و فعالان بازار باید دید که طی دو، سه ماه آینده بازار و حتی تولید خودرو به کدام سمت حرکت خواهد کرد.
بازار خودرو در هفته جاری
اما طی هفته جاری قیمت برخی از خودروهای داخلی در بازار آزاد به طور میانگین یک میلیون تومان افزایش یافته است. بر این اساس به گفته برخی از فعالان بازار خودرو در هفته جاری قیمت خودروی پژو پارس ۷۰۰ هزار تومان و قیمت خودروهای تندر-۹۰ مدل E۲، پارس‌تندر و تندر-۹۰ اتومات نیز هر کدام یک میلیون تومان افزایش یافته است. به گفته فعالان بازار خودرو کاهش تولید انواع مدل‌های خودروی تندر-۹۰ دلیل افزایش قیمت این محصولات در بازار است.