چتری برای سلامت (قسمت دوم)

الهه میرزاده*

در شماره قبل به معرفی خواص قارچ‌ها و درباره نقش کلیدی این گروه در ارتقای سیستم ایمنی بدن، نقش آنتی‌اکسیدانی و خواص ضدسرطانی ویژه آن پرداختیم. در این قسمت توضیحات تخصصی به تفکیک جنسیت را در اختیار شما قرار می‌دهیم و به معرفی گونه‌هایی که کاربردشان به‌صورت علمی به اثبات رسیده، خواهیم پرداخت.

 

قابل‌توجه است که خاصیت ضدسرطانی قارچ‌ها برای مردان، به‌علت شیوع سرطان پروستات، دارای اهمیت ویژه است؛ زیرا قارچ یکی از منابع غنی سلنیوم بوده که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان، نقشی حفاظتی در برابر رادیکال‌های آزاد داشته و به این طریق سهم مهمی در پیشگیری از سرطان پروستات دارد. مطالعات نشان داده است افرادی که دو برابر مقدار توصیه شده در روز، سلنیوم مصرف کرده‌اند، خطر سرطان پروستات در آن‌ها تا ۶۵ درصد کاهش یافته است. یک مطالعه دیگر نیز بر روی افراد مسن نشان داد، مردانی که مقدار سلنیوم خون‌شان کم است، در مقایسه با آن‌هایی که سطح سلنیوم خون بالایی دارند، ۴ تا ۵ برابر بیشتر در معرض سرطان پروستات قرار دارند.

مصرف قارچ در بارداری

قارچ حاوی ویتامین «د» و ویتامین ب است. مصرف قارچ باعث جذب بسیاری از ریزمغذی‌ها در بدن زن باردار می‌شود، همچنین مصرف قارچ در دوران بارداری برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت مؤثر است. قارچ از انواع مواد غذایی کم‌کالری و فاقد کلسترول به‌شمار می‌آید و درصد زیادی از آن را آب و فیبر تشکیل می‌دهد. قرار دادن قارچ در رژیم غذایی دوران بارداری از ابتلا به اضافه وزن پیشگیری می‌کند. همچنین مصرف این ماده غذایی به‌دلیل داشتن کالری کم، خطر ابتلا به فشار خون بارداری را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی در دوران بارداری و پس از آن به‌دلیل کاهش قدرت سیستم ایمنی افزایش پیدا می‌کند. مطابق با پژوهش‌های انجام شده، قارچ به‌دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف، بدن را در برابر ابتلا به عفونت‌ها مقاوم می‌کند. روی از جمله مواد معدنی موجود در قارچ بوده که سلول‌های سیستم ایمنی برای ادامه حیات و بازسازی مجدد به آن نیاز دارند. سلنیوم، ویتامین ای و ریبوفلاوونین از جمله مواد معدنی ضروری برای پیشگیری از تولد نوزاد نارس و نقص‌های جنینی به‌شمار رفته و این مواد در قارچ در مقادیر فراوان یافت می‌شود، با این حال توصیه می‌شود از قارچ‌های پاستوریزه که در بازار موجود است، استفاده شود.

توجه!

قارچ دیر هضم بوده و زنان بارداری که مبتلا به ناراحتی‌های معده هستند باید با احتیاط مصرف کنند.

قارچ‌های مهم در سلامت و پزشکی

Maitake: از میان قارچ‌های مهم درباره قارچ maiitake تحقیقات وسیعی در غرب انجام شده است. عصاره این قارچ، با افزایش فعالیت گلبول‌های سفید، سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند تا به ویروس‌ها و باکتری‌های مهاجم حمله کند.

به‌خاطر طیف وسیعی از کاربردهای درمانی از قبیل مقابله با تومورها و افزایش تولید پروتئین هایی که در پدیده التهاب نقش دارند، به شاه‌ قارچ ها شهرت دارد. پس خوردن این قارچ به افرادی که بیماری‌های مرتبط با ضعف سیستم ایمنی دارند، توصیه می شود.

Turkey tail: این قارچ حاوی انواع پلی ساکاریدها (PSK) و پلی‌ساکاروپپتیدها (PSP) است. امروزه به‌عنوان عاملی اصلی در مقابله با سرطان ها مطرح می شود، به‌ویژه سرطان های خون، مری، ریه و سرطان-های سینه زنان از درجه Ι تا ΠΙ . با مصرف این قارچ، سلول های کشنده طبیعی افزایش یافته و گلیکوپروتئین‌های مربوطه (CD۸)، کارشان را برای اتصال به گیرنده ها درسطح سلول های تومورخیلی بهتر انجام می دهند. علاوه بر این عوامل درمانی دیگر هم به طور سینرژیستیک عمل می کنند.

Oyser: این قارچ می تواند به پایین آمدن سطح کلسترول بدن کمک کند. این نوع از ۳۰۰۰ سال پیش به‌عنوان داروی سنتی در چین مورد مصرف بوده است. همچنین حاوی ارگوتیونین بالایی هم هست. علاوه بر این قارچ oyster حاوی مقادیر بالایی از روی، آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین ث، ویتامین‌های گروه ب، مثل ب۹، ب۳، ب‌یک، ب۲ است.

*رژیم درمان