نوآوری در پوشا ک با ترکیب تکنولوژی ومد
مترجم: مریم رضایی
همه ما در اطراف خود کسی را سراغ داریم که رویای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک را در سر داشته باشد. این رویاها معمولا در حد همان رویا باقی می‌مانند. اما در این میان افرادی هم هستند که با راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و با وجود رقبای بزرگ در این مسیر به موفقیت می‌رسند. کسب‌وکارهای اینترنتی پوشاک نمونه‌ای بسیار متداول است که به موفقیت‌های جالبی دست یافته‌اند. این هفته یکی از این کسب‌وکارها را که سه دوست موسس آن بوده‌اند معرفی می‌کنیم.

در تابستان ۲۰۰۶ کوین لاوله ۱۹ ساله در جلسه مهمی حضور داشت که تاجری با عجله وارد جلسه شد، در حالی که پیراهنش غرق در عرق بود و صحنه وحشتناکی را ایجاد کرده بود. کوین به فکر فرو روفت و به یاد آورد در اوایل دهه ۲۰۰۰ پارچه‌هایی در طراحی لباس‌های ورزشی معرفی شده بود که مشکل تعریق ورزشکاران و حتی مسائلی مانند انتقال گرما و رطوبت و... را حل می‌کرد. چرا چنین پیشرفتی در محیط کار مورد استفاده قرار نگیرد؟کوین چند سال این ایده را در سر داشت و تحقیقاتی که در بازار انجام داد نشان داد هیچ کس حتی به تفکر در مورد این محصول نیز نزدیک نشده است. شرکت‌های پوشاک ورزشی بر همان عرصه متمرکز شده بودند و تولیدکنندگان قدیمی پیراهن مردانه مانند بروکز نیز بر همان پیراهن‌های کتان استاندارد خود متمرکز بودند و هیچ کس قصد نوآوری در این زمینه را نداشت. چند سال بعد که کوین برای یک گروه سرمایه‌گذاری درون یک شرکت نفتی کار می‌کرد، تصمیم گرفت ایده‌اش را بیازماید. او نمونه‌های اولیه پیراهن‌های مردانه با استفاده از پارچه‌های ضد تعریق را تولید کرد. نوع پارچه‌ای که در لباس‌های ورزشی استفاده می‌شد، برای پیراهن‌های معمولی غیرقابل استفاده بود. اما کوین تسلیم نشد و مواد مختلفی را با هم ترکیب کرد تا ظاهر پارچه‌ها مثل پارچه‌های کتان معمولی به نظر برسد، اما خاصیت پارچه ضد تعریق حفظ شود. وقتی نمونه‌ها را اولین بار به دفتر کارش آورد، کسی نتوانست فرق آن را با پیراهن‌های معمولی تشخیص دهد. تابستان ۲۰۱۲ کوین کسب‌وکارش را به نام میزن مین (Mizzen+Main) با کمک دوستانش وب اسمیت و استیون دویت، تاسیس کرد و ابتدا با پیراهن‌های ساده سفید کارشان را شروع کردند. در اواسط همان سال، چند خط تولید جدید راه‌اندازی شد و اکنون شرکت آنها به سرعت در حال رشد است. کوین در توصیف کسب‌وکارشان می‌گوید: «میزن مین انقلابی در صنعت پوشاک محسوب می‌شود.

ما بهترین پارچه‌های ضد تعریق را که قبلا فقط در تولید پوشاک ورزشی استفاده می‌شد ترکیب و پیراهن‌های معمولی تولید کرده‌ایم. اکنون می‌خواهیم کار را توسعه داده و تی‌شرت، ژاکت و وسایل فرعی نیز تولید کنیم و در تولید همه آنها همین رویکرد منحصر به فرد را خواهیم داشت.» کوین در مورد درس‌هایی که در کسب‌وکارش فرا گرفته، می‌گوید: دو درس بزرگی که در تولید یاد گرفته‌ام یکی این است که همیشه همه چیز بیشتر از آنچه فکر می‌کنید طول می‌کشد و گاهی ناگزیر مسیر اشتباهی را می‌رود. اگر فکر می‌کنید کاری چهار هفته طول می‌کشد و x دلار هزینه می‌برد، شش تا هفت هفته زمان و ۲۵ درصد هزینه بیشتر برای آن در نظر بگیرید. این ماهیت کار تولیدی است، حتی اگر همه چیز به خوبی پیش برود. درس دوم یافتن شرکای خوب است که کسب‌وکارتان را به سوی موفقیت می‌برد. هیچ چیز بهتر از این حس نیست که بدانید در کسب‌وکارتان می‌توانید به کسی اعتماد کنید. در کسب‌وکار مواقعی پیش می‌آید که مسیر اشتباهی را می‌پیمایید و شرکای خوب می‌توانند کمک کنند شب‌ها راحت‌تر سر بر بالین بگذارید.

نکته‌هایی برای موفقیت فروش آنلاین پوشاک
اگر برند کوچکی تاسیس کرده‌اید و می‌خواهید توفانی در صنعت پوشاک برپا کنید، لیست بلندی از انواع کارها را در دست دارید که مهم‌ترین آنها بالا بردن ترافیک فروشگاه اینترنتی است. برای اینکه به شدت در مرکز توجه باشید، باید در عین اینکه با دیگران هماهنگ هستید، برند منحصر به فردی ایجاد کنید. منظور این نیست که سبک خودتان را تغییر دهید. در عوض، باید از خودتان بپرسید موفق‌ترین برندهای لباس چه چیز مشترکی دارند و چگونه می‌توانید این استراتژی‌ها را برای کسب‌وکار خودتان اجرا کنید.

منحصر به فرد بودن: باید منحصر به فرد باشید، یعنی ویژگی‌ای داشته باشید که فروشگاه اینترنتی شما را در دریای بیکران تجارت الکترونیک از دیگران متمایز ‌کند. احساس کاملا متفاوتی را که برند «شنل» ایجاد می‌کند، با H&M مقایسه کنید. فقط قیمت نیست که برندها را از هم متمایز می‌کند، اگرچه قیمت نقش مهمی دارد. ایجاد برند منحصر به فرد یعنی یافتن و انتقال شخصیت برچسبی که دارید: چه کسی لباس‌های شما را می‌خرد و چرا؟ آیا خرید محصولات شما مثل برند «تامز» (که به ازای خرید هر جفت کفش با قیمت بالاتر از حد واقعی یک جفت کفش رایگان به کودکان نیازمند می‌دهد) به کودکان کمک می‌کند؟ اگر محصولات برند کوچک شما دست‌ساز یا ویژگی‌های دیگری دارد که آن را متمایز می‌کند، تمرکز بر این جنبه منحصر به فرد باعث شناخته شدن برندتان می‌شود و برای آن در طول زمان ارزش ایجاد می‌کند.

شناخت مخاطب: هر برند موفقی دقیقا می‌داند مشتریانش چه کسانی هستند. البته کسب‌وکارهایی مثل آمازون هم وجود دارند که جهانی هستند و هر چیزی را به هر کسی می‌فروشند. اما بیشتر برندها پایگاه مصرف‌کنندگان هدفمندی دارند و ویژگی‌های جمعیتی مخاطب هدف خود را دقیقا می‌دانند. شناخت مخاطب خیلی مهم است، چون علاوه بر شناساندن برند شما، استراتژی‌های بازاریابی را نیز مشخص می‌کنند و تضمین می‌کنند هزینه‌های بازاریابی خود را بیهوده تلف نمی‌کنید.

وفاداری مشتریان: وفاداری برند یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در موفقیت برندهای پوشاک نقش دارد و متاسفانه برای برندهای کوچک و مستقل دستیابی به آن سخت است. وقتی برندهای بزرگ و جدیدی وجود دارند که مشتریان می‌توانند از بین آنها لباس مورد نظر خود را انتخاب کنند، برای آنها خیلی سخت است که به برند شما وفادار بمانند. البته این کار غیرممکن نیست. افزایش ارزش طولانی‌مدت مشتریان یعنی محصولات و خدماتی ارائه کنید که نه تنها آنها را دوباره به سوی شما برگرداند، بلکه آن را به دوستان و خانواده خود نیز پیشنهاد دهند.
ارتباط تصویری خوب: برندهای بزرگ هزینه‌های زیادی صرف می‌کنند تا محصولات خود را از نظر تصویری جذاب نشان دهند. تبلیغات گران یا ویترین‌های جذب‌کننده از آن دسته‌اند. شما به عنوان یک برند کوچک بودجه کافی برای چنین رقابتی را ندارید، اما می‌توانید با انتشار انبوه تصاویر استثنایی از آیتم‌هایی که برای فروش دارید از موفقیت آنها تقلید کنید. تا جایی که ممکن است اطلاعات تصویری مورد نیاز یک مشتری را به اشتراک بگذارید.