مشهد، میزبان چهارمین همایش ملی برندینگ

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- شهر مشهد در روزهای ۲۷ و ۲۸ مردادماه میزبان چهارمین همایش ملی برندینگ با رویکرد «رقابت‎پذیری پایدار» خواهد بود.

رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در نشستی خبری با بیان اینکه یکی از تلاش‏های این انجمن، تقویت فرهنگ برندینگ در میان صنعتگران است، بر لزوم حرکت صنایع به سمت برندسازی تأکید کرد و یادآور شد: با این حال برند معروف الزاما به معنای کیفیت مطلوب نیست و برندها باید آزمایش شوند؛ مردم نباید فریب برندهای ناصحیح را بخورند. رضا حمیدی با اشاره به مشکلات موجود در عرصه تولید کشور، بر ضرورت فرهنگ‏سازی برای خرید کالاهای داخلی تأکید و عنوان کرد: به‌دلیل واسطه‏هایی که ایجاد شده، حتی گاهی مردم جنس ایرانی با برند را هم نمی‏خرند. وی ادامه داد: باید رقابت برندهای داخلی را افزایش دهیم و از نابسامانی‎های داخلی در حوزه تولید ازجمله فعالیت صنایع زیرپله‏ای، صنایع غیراستاندارد و ... جلوگیری کنیم که تحقق این امر نیازمند کمک دولت است. رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر دلیل متنوع نبودن محصولات، به مشکلات موجود در عرصه صنعت کشور اشاره و تصریح کرد: اگر تمام مشکلات صنعت حل شود، ما نیز می‏توانیم محصولات متنوع تولید کنیم اما اکنون دست ما باز نیست.

توسعه پایدار، صادرات پایدار

یکی از اعضای هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع نیز در این نشست با بیان اینکه توسعه پایدار باید صادرات پایدار به همراه داشته باشد، افزود: این امر تنها با برندسازی محصولات ممکن است.

حسین متین‏راد با اشاره به ضرورت تشویق برندسازی در راستای توسعه صادرات، خاطرنشان کرد: مبارزه با قاچاق کالا، کاهش هزینه اقدامات لازم برای تولید، مبارزه با برندهای تقلبی، ایجاد عرق ملی برای تبلیغ و توسعه برندهای داخلی و ... از عوامل مؤثر در راستای رفع مشکلات تولید و برندسازی است.

مشکلات حقوقی ثبت نکردن برند

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست در پاسخ به سؤال «دنیای اقتصاد» درباره آسیب‏شناسی همایش‏های گذشته و میزان اثرگذاری آن‏ها در راستای نهادینه شدن فرهنگ برندسازی در میان صنعتگران، چنین پاسخ داد: این آسیب‏شناسی انجام شده است؛ واحدهای صنعتی در طول سال با مراجعه به انجمن به دنبال اطلاعاتی در زمینه ثبت برند خود هستند یا برخی دیگر از واحدها پیگیر مسائل حقوقی ناشی از ثبت نکردن برند خود هستند و این امر نشانگر اثرگذاری همایش‏های برندینگ در راستای ارتقاء فرهنگ‎ برندسازی است.

امیرمهدی مرادی ادامه داد: متأسفانه برخی فعالان اقتصادی حاضر در این همایش‏ها توجه لازم را به مطالبی که ارائه می‏شود، ندارند؛ گاهی افراد حاضر در این همایش، برندهای این افراد بی‏توجه را در سایر کشورها ثبت و برای واحدهای صنعتی ما مشکلاتی را ایجاد کرده‏اند.

فرامرز مرادی، عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به غفلت صنعتگران از اهمیت و لزوم برندسازی، اظهار کرد: یکی از برنامه‏های همایش برندینگ حضور و ارائه تجربیات افرادی است که در حوزه برندسازی موفق عمل کرده و مطرح هستند.

محورهای همایش امسال عناوین برندینگ مبتنی بر محیط رقابتی، راهکارهای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، ارتباطات یکپارچه برند در فضای رقابتی، ارزیابی مجدد مفهوم برند در اقتصاد آینده ایران، استراتژی‌های برندینگ در بازارهای رقابتی، مفهوم و تکنیک‎های طراحی کیفیت و رقابت‌پذیری پایدار، برندسازی درون‎سازمانی، برندسازی تجربه‌محور در فضای رقابتی، مدیریت دانش در برندینگ و از برندسازی تا سرمایه‎آفرینی را شامل می‎شود.

گفتنی است در همایش امسال که در ساختمان ساپکو و قطعه‏سازان مشهد برگزار خواهد شد، اساتید برجسته‎ای از قبیل بهنود الله‎وردی نیک، محسن رنانی، محمدعلی شفیعا، شهریار شفیعی، محمود محمدیان، مصطفی جعفری، سعید شفیعا و ... حضور خواهند داشت.

مشهد، میزبان چهارمین همایش ملی برندینگ

مشهد، میزبان چهارمین همایش ملی برندینگ