در ماه‌های اخیر بسیاری از بانک‌های آمریکایی و اروپایی اقدام به تعدیل نیرو و کاهش چشمگیر نیروی انسانی خود نموده‌اند و در مقایسه با گذشته کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شوند. این اقدام تا حدی برای کارشناسان و صاحب نظران صنعت بانکداری غافلگیرکننده بود، چرا که بانک‌های بین‌المللی در اولین واکنش خود به بحران اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۸ ده‌ها هزار نفر از کارمندان خود را اخراج کرده بودند. و لذا انتظار نمی‌رفت که هم اکنون که بحران پشت سر گذاشته شده است دوباره این کار را انجام دهند.

اما واقعیت آن است که این بار هدف و نیت اصلی بانک‌های بزرگ و مطرح جهان از تعدیل نیرو، افزودن بر میزان سوددهی و بهره‌وری خود است. در این میان بانک‌های اروپایی گوی سبقت را از همتایان آمریکایی‌شان ربوده‌اند و تعداد بیشتری از کارمندان‌شان را اخراج کرده و می‌کنند. در حال حاضر بانک انگلیسی اچ اس بی سی قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۷، حدود ۵۰ هزار نفر از کارکنان خود را کاهش دهد. این اقدام اچ اس بی سی به دنبال تصمیم این بانک برای تعطیل کردن شعب کم سود ده در ترکیه و برزیل و متمرکز شدن بر روی بازار‌های آسیایی انجام می‌شود.

دومین بانکی که قصد دارد طی ماه‌های آینده بیشترین ریزش نیرو را داشته باشد بانک آلمانی دویچ بانک است. جان کراین، مدیر عامل جدید این بانک در اواخر سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که دویچ بانک در سال ۲۰۱۶ تا ۳۵ هزار نفر از کارمندان خود خواهد کاست. این اقدام دویچ بانک پیامد تصمیم این بانک برای فروش زیرمجموعه معروفش یعنی پست بانک صورت خواهد گرفت. از سویی دیگر دویچ بانک اعلام کرده اغلب شعب خود در آرژانتین، شیلی، مکزیک، اروگوئه، پرو، دانمارک، فنلاند، نروژ، مالت و نیوزیلند را در سال ۲۰۱۶ تعطیل خواهد کرد.

سومین بانک بزرگی که در سال ۲۰۱۶ بیشترین تعدیل نیرو را تجربه خواهد کرد یونی کردیت خواهد بود که بنا به اعلام رسمی آن، بخش عمده فعالیت‌های خود در آلمان و اتریش و همچنین اروپای شرقی را خواهد کاست.

سایر ابر بانک‌های جهان از جمله بارکلی، لویدز بانک، کریدیت سوئیس، سوسیته جنرال و استاندارد چارتد نیز برنامه‌هایی برای کاهش چشمگیر نیروهایشان در سال ۲۰۱۶ در دست اقدام دارند. در اواسط ماه ژانویه، مدیر عامل جدید بانک بارکلی یعنی جس استانلی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال ۲۰۱۶ خبرهای بدی برای کارمندان این بانک مشهور داشت چرا که او در این کنفرانس از برنامه‌اش برای کاهش ۷ هزار نفری کارمندان بانک تا پایان سال ۲۰۱۶ خبر داد و آن را در امتداد اقدام سایر بانک‌های بزرگ اروپایی دانست. لویدز بانک نیز که نمی‌خواسته از قافله کاهش نیرو در سال ۲۰۱۶ از سایر رقبا عقب بماند برنامه سه ساله‌ای را برای کاهش ۹ هزار نفری کارکنانش آغاز نموده است. بانک استاندارد چارتد نیز که سیاست متمرکز شدن بر آسیا را همچنان دنبال می‌کند قصد دارد بیش از ۱۵ هزار نفر از کارمندانش در اروپا و آمریکا را در سال جاری اخراج کند.

تعدیل نیروها در بانک‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۶ به مراتب کمتر از بانک‌های اروپایی خواهد بود. از میان بانک‌های بزرگ آمریکا، بانک‌های سیتی گروپ با ۲۰۰۰ نفر کاهش نیرو و مورگان استانلی با ۱۲۰۰ نفر، کمترین میزان تعدیل نیرو در میان ابربانک‌های دنیا در سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص خواهند داد.

منبع: مجله بنکر، فوریه 2016