سپاهان رکورد زد

اقتصاد فوتبال در کشورهای جهان، جنبه‌های مختلف دارد. این موضوع در ایران نیز راه‌های نرفته بسیاری دارد و برخی تلاش می‌کنند مسیری که کشورهای پیشرفته طی کرده‌اند را ادامه دهند. اگرچه در فوتبال جهان جنبه های مختلفی برای اقتصاد فوتبال و البته درآمدزایی از آن وجود دارد، اما نمی‌توان از نقش تک تک این راه‌های درآمدی فوتبال در رسیدن به یک اقتصاد پویا مغفول شد. حق پخش تلویزیونی، اسپانسرینگ، تبلیغات روی پیراهن، تبلیغات محیطی، حق فروش بازیکن، حق رشد و ده‌ها زمینه اقتصادی دیگر از جمله این راه‌های درآمدی در فوتبال جهان به شمار می‌رود. با این حال، در فوتبال کشور ما، این موضوع چندان مورد توجه قرار نگرفته و هنوز اقتصاد روشنی در آن به چشم نمی‌خورد. بزرگترین بازی‌های ما با کمترین بهره تبلیغاتی و اقتصادی برای باشگاه‌ها - و البته سود بسیار برای صدا و سیما- برگزار می‌شود و بخش بسیار اندکی از این سود عاید باشگاه‌های لیگ برتری می‌شود. فوتبال دولتی ما باعث شده که تبلیغات محیطی از سوی فدراسیون انجام شود و پول حق پخش تلویزیونی نیزدر جیب صدا و سیما رود و باشگاه‌ها در این زمینه کمترین سهم را به خود اختصاص دهند.

اقتصاد بلیت فروشی!

در این بین، بلیت فروشی مسابقات لیگ برتربه عنوان یکی از راه‌های کسب درآمد باشگاه‌های لیگ برتری و این روزها شاید تنها راه درآمد آنها قلمداد شود که البته از آن به خوبی استفاده نمی‌شود. در این زمینه به خوبی می‌توان آثار رایگان اعلام شدن بازی‌های لیگ برتری و البته تأثیرات بسیار ناگواری که این موضوع بر اقتصاد فوتبال می‌گذارد را دید و احساس کرد. این موضوع که البته در باشگاه‌های مختلف لیگ برتر به اپیدمی تبدیل شده، باعث شده که هواداران فوتبال به نوعی تمایل چندانی به خرید بلیت از خود نشان ندهند و خرید آن را نوعی اتفاق عجیب قلمداد کنند. بازی‌های لیگ برتر یک به یک رایگان اعلام می‌شود و در این بین، تنها عایدی باشگاه‌ها، حضور چند ده و شاید چند صد تماشاگر- و نه هوادار- این تیم‌ها در ورزشگاه و تشویق‌های نصفه و نیمه آنهاست.

با این حال، نگاهی به برخی بازی‌های حساس و البته بلیت فروشی‌های صورت گرفته در آنها به خوبی نوید این موضوع را می‌دهد که در آینده‌ای دور، شاید بتوان بر جنبه‌های اقتصادی فروش بلیط دیدارهای لیگ برتر اتکا کرد. سپاهان و استقلال در حالی یکشنبه هفته گذشته با یکدیگر مصاف کردند که به گفته خبرنگاران حاضر در این مسابقه، نزدیک به ۴۵ هزار نفر تماشاگر، این دیدار را از نزدیک و در ورزشگاه فولادشهر اصفهان تماشا کردند. این اتفاق در شرایطی صورت گرفت که از ۱۲ سال پیش و آخرین بازی سپاهان در ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان سال‌ها می‌گذرد و حالا این ورزشگاه تکمیل شده، دوباره شاهد حضور این تعداد قابل توجه تماشاگر است. دومین بازی پرتماشاگر سپاهان در هفته گذشته اما، دیدار مقابل نفت تهران بود که حساسیت این مسابقه و البته برگزاری آن در یک روز تعطیل، سیل عظیم تماشاگران را به ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان کشاند و نزدیک به ۳۰ هزار، روز جمعه تماشاگر این بازی حساس بودند. به گفته مسئولان هیات فوتبال اصفهان، در دیدار تیم‌های سپاهان و استقلال تهران نزدیک به ۲۵ هزار بلیت برای تماشای مسابقه به فروش رسید که این میزان در نوع خود می‌تواند رقم جالبی باشد. جهانشاهی، دبیر هیات فوتبال استان اصفهان درباره بلیت های فروخته شده در این مسابقه اظهار داشت: برای دیدار تیم‌های سپاهان و استقلال تهران نزدیک به ۲۴ هزار قطعه بلیت در ۱۰ گیشه ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان به فروش رسید که این آمار در نوع خود جالب توجه است. وی درباره اینکه آیا بلیت فروشی در این مسابقات تحویل مسئولان باشگاه سپاهان شده یا خیر، تصریح کرد: این اتفاق هنوز صورت نگرفته اما در شرف انجام است و به زودی بلیت فروشی تحویل مسئولان سپاهان می‌شود.

یک حساب سرانگشتی

البته اینکه در یک بازی با جمعیت تماشاگران نزدیک به ۴۵ هزار نفر، تنها نزدیک به ۲۵ هزار و شاید کمتر از ۶۰ درصد این جمعیت، بلیت به فروش برسد، آسیبی است که این روزها متوجه فوتبال ما بوده و هست اما با یک حساب سرانگشتی، می‌توان به این نتیجه رسید که باشگاه‌های اصفهانی می‌توانند از مسابقات خود درآمدهای خوبی کسب کنند. با یک حساب سرانگشتی و محاسبه ۲۵ هزار قطعه بلیت ۵ هزار تومانی، به رقمی بالغ بر ۱۲۵ میلیون تومان می‌رسیم که این رقم در صورت فروش ۴۵ هزار قطعه برای یک بازی سپاهان، به حدود ۲۲۵ میلیون تومان می‌رسد. بدون شک اگرچه با هزینه‌های سنگین فوتبال، در نگاه اول این رقم ناچیز به نظر برسد اما اگر باشگاه سپاهان در طول فصل بتواند تنها چهار بازی اینگونه بلیت فروشی انجام دهد، هزینه دو بازیکن خود را از این طریق جبران خواهد کرد.

این موضوع اما در بخش‌های دیگر نیز قابل توجه است و باشگاه‌هایی نظیر تراکتورسازی و استقلال و پرسپولیس به خوبی می‌توانند با اتکا به آن، پول‌های خوبی به جیب بزنند؛ مشروط به اینکه این پول‌ها در راستای زیرساخت‌های فوتبال و نه بخش‌های نه چندان مفید آن هزینه شود. به هر حال، باید گفت که ساخته شدن ورزشگاه نقش‌جهان و امکان میزبانی مسابقات بزرگ و حتی بین‌المللی در آن، فرصت کم‌نظیری در اختیار اصفهان قرار داده تا با استفاده از ظرفیت‌های آن، شرایط اقتصادی را برای باشگاه سپاهان فراهم کرد. این باشگاه اصفهانی با هزینه‌هایی سنگین، زمینه ساخت ورزشگاه را فراهم کرده و حال می‌تواند با استفاده از این سازه زیبا، درآمدهای خوبی فراهم آورد.