دولت پشت بخش خصوصی را خالی نکند

دنیای اقتصاد، گروه اقتصاد- اواسط مردادماه بود که ترکمنستان در اقدامی یک‌طرفه تعرفه‏های ترانزیتی را برای کامیون‏های ایرانی افزایش داد و بنابر دستورالعمل جدید کامیون‏های ایرانی صرفا به‌دلیل تردد در خاک این کشور، باید به ازای هر کیلومتر، یک دلار به دولت ترکمنستان پرداخت کنند. «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «بازی دو سر باخت» که در تاریخ ۲۵ مردادماه منتشر شد، به بررسی دستورالعمل جدید ترکمنستان و واکنش‏هایی که به‌دنبال داشت، پرداخت؛ این اقدام ترکمنستان واکنش‏های مختلفی را از سوی شرکت‎های حمل‎ونقل بین‏المللی کشور و نیز مقامات دولتی درپی داشت...

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- اواسط مردادماه بود که ترکمنستان در اقدامی یک‌طرفه تعرفه‏های ترانزیتی را برای کامیون‏های ایرانی افزایش داد و بنابر دستورالعمل جدید کامیون‏های ایرانی صرفا به‌دلیل تردد در خاک این کشور، باید به ازای هر کیلومتر، یک دلار به دولت ترکمنستان پرداخت کنند. «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «بازی دو سر باخت» که در تاریخ ۲۵ مردادماه منتشر شد، به بررسی دستورالعمل جدید ترکمنستان و واکنش‏هایی که به‌دنبال داشت، پرداخت؛ این اقدام ترکمنستان واکنش‏های مختلفی را از سوی شرکت‎های حمل‎ونقل بین‏المللی کشور و نیز مقامات دولتی درپی داشت؛ محمدجواد عطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‏ونقل بین‏المللی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای چند روز پس از این تصمیم ترکمنستان، در واکنش به این اقدام گفته بود که طبق اصل رفتار متقابل اخذ عوارض از ناوگان ترانزیتی ترکمنستان از ۲۳ مردادماه اجرا می‌شود؛ اگرچه مسئولان دولتی از اقدام متقابل سخن گفتند اما فعالان بخش خصوصی در این حوزه، مقابله به مثل را اقدامی احساسی و آنی دانستند که تنها برای دولت درآمدزایی دارد و گرهی از مشکلات بخش خصوصی را باز نمی‏کند.

شرکت‌های حمل‌ونقل به مجامع بین‌المللی شکایت کنند

گویا واکنش دولتی‏ها به اقدام تبعیض‎آمیز ترکمنستان که تنها برای کامیون‏های ایرانی اعمال می‏شود، در حد مقابله به‌مثل باقی ماند چراکه وزیر راه و شهرسازی در آخرین روز هفته گذشته توپ را به زمین بخش خصوصی انداخت و با اشاره به اقدام ترکمنستان در افزایش تعرفه عبور کامیون‎های ایرانی از خاک این کشور گفت:‌ دولت به‌دنبال دامن‌زدن به مشکلات نیست و شرکت‎های ایرانی که متضرر شده‌اند، می‌توانند از ترکمنستان به مجامع بین‌المللی شکایت کنند. به گزارش تسنیم، عباس آخوندی با بیان این‌که باید توجه داشت که روابط دیپلماتیک مؤثر در گرو اقدام حقوقی مناسب است، تصریح کرد: ایجاد فایل در دادگاه‌های بین‌المللی می‌تواند اقدام پیشگیرانه مناسبی برای دولت ترکمنستان باشد که ادعای مرکزیت اتفاقات بین‌المللی در منطقه را دارد.

نارضایتی شرکت‎های حمل‏ونقل

سخنان وزیر راه نارضایتی فعالان بخش خصوصی را به‌دنبال داشت و معتقدند این سخنان آخوندی تأمین‏کننده منافع شرکت‏های حمل‎ونقل نیست. رئیس کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این خصوص به «دنیای اقتصاد» می‏گوید: سخنان وزیر راه در وضعیت فعلی به هیچ وجه منافع شرکت‏های حمل‏ونقل را تأمین نمی‏کند؛ متولی شرکت‎های حمل‎ونقل بین‏المللی سازمان راهداری و حمل‏ونقل جاده‏ای است که زیرمجموعه وزارت راه محسوب می‏شود؛ به‌عبارتی مسائل حوزه حمل‎ونقل بین دو کشور باید توسط دولت پیگیری شود و در تمام دنیا نیز به همین صورت است. احمد زمانیان یزدی حمل‌ونقل و ترانزیت را یکی از شاخصه‏های اقتصاد هر کشور می‏دانم و می‎افزاید: تعجب می‎کنم وزیر راه چرا چنین صحبتی را مطرح کرده است؛ مگر می‏شود شرکت‏های حمل‏ونقل خودشان این مسأله را پیگیری کنند؟ چطور زمانی که دولت برای مقابله به‌مثل، تصمیم‎گیری می‏کرد، نظر بخش خصوصی را نخواست و خودشان تصمیم گرفتند اما در این قضیه که دولت باید ورود پیدا کند، توپ را به زمین شرکت‏های حمل‏ونقل می‏اندازند!

اظهارات غیرکارشناسانه!

رئیس کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه گفت: از دولت و وزرای خارجه و راه و شهرسازی می‏خواهیم به این قضیه ورود پیدا کنند زیرا درزمینه مسائل حمل‎ونقل بین کشورها تفاهم‏نامه‏هایی وجود دارد و میان ایران و ترکمنستان نیز سال‌ها قبل توافقنامه حمل‏ونقلی تنظیم و امضا و پس از آن نیز چندین نشست و اجلاس مشترک بین دو کشور برگزار شده است، بنابراین دولت باید به این قضیه ورود پیدا کند زیرا بخش خصوصی نمی‎تواند اقدامی انجام دهد به‌ویژه وقتی طرف مقابل دولتی مانند ترکمنستان است که به گفته مسئولان خودمان، این کشور به ضوابط قانونی پایبند نیست. زمانیان یزدی اظهارات وزیر راه را غیرکارشناسانه می‎خواند و عنوان می‏کند: به این صحبت وزیر راه به‌شدت اعتراض داریم؛ دولت باید به این مسأله ورود پیدا کند و ما نیز به‌عنوان بخش خصوصی در کنار دولت خواهیم بود.

وزارت خارجه مهلت یک ماهه بگیرد

رئیس کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه پس از اقدام ترکمنستان اقدامی از سوی دولت ما انجام نشده است، تصریح می‏کند: از دستگاه دیپلماسی خواستیم از این کشور فرصت یک‌ماهه‎ای بگیرد تا کالاهایی که بارگیری شده‏اند یا در راه این کشور هستند، بتوانند عبور کنند اما متأسفانه چنین اقدامی انجام نشد و اکنون کامیون‎های ما این هزینه را پرداخت می‏کنند. زمانیان یزدی با اشاره به حجم ترانزیت ایران با کشورهای آسیای میانه از لزوم حضور رایزن و کارشناس حمل‏ونقل در سفارتخانه ها می گوید و می افزاید: این مسأله را با وزارت خارجه نیز مطرح کرده‏ایم. وی با بیان اینکه در کشور ما حمل‎ونقل به‌عنوان خدمات شناخته می‎شود، اظهار می‏کند: درحالی که با توجه به اهمیت حمل‏ونقل، این حوزه باید به‌عنوان صنعت شناخته شود؛ قانون عبور کالاهای خارجی از قلمروی کشور یا ترانزیت که مربوط به حدود ۱۸ سال پیش است، باید بازنگری و به‎روز شود. رئیس کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی از دولتمردان خواست در مسائل این‌چنینی تصمیمات احساسی و آنی نگیرند و افزود: این تصمیمات آنی و سریع به حمل‏ونقل کشور آسیب می‏زند. زمانیان ادامه می‏دهد: در واکنش به اظهارات وزیر راه، کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی جلسه فوق‏العاده‎ای برگزار و این مسأله را بررسی خواهد کرد و مصوبه این کمیسیون برای دولت ارسال خواهد شد تا دولت درخصوص این مسائل توپ را به زمین بخش خصوصی نیندازد؛ اظهارات وزیر راه واکنش بسیاری در شرکت‏های حمل‏ونقل بین‏المللی به‌دنبال داشته و این شرکت‏ها انتظار چنین برخوردی را نداشتند؛ کاش آقای آخوندی از کارشناسان این رشته نظر می‏خواستند و بعد این مسأله را مطرح می‏کردند.