اصفهان به اندازه کافی هتل دارد یا ندارد؟
دنیای اقتصاد: استاندار اصفهان با انتقاد شدید از مشخص نبودن وضعیت گردشگری اصفهان، گفت: ظاهرا در موضوع گردشگری یک صدای واحد نداریم و به اجماع کامل نرسیده ایم متاسفانه بنده به عنوان استاندار اصفهان متوجه نشدم که اصفهان به اندازه کافی هتل دارد یا ندارد؟

رسول زرگرپور در گرامی داشت روز جهانی گردشگری در هتل عباسی اصفهان اظهار کرد: از اصفهان به عنوان دریای همیشه مواج اندیشه و عرفان نام برده می شود عظمت و شکوه زوال ناپذیر اصفهان مدیون تلاش مشترک اندیشمندان، هنرمندان و علمای بلند آوازه این دیار و نیز مرهون وفاق و همزیستی کامل ادیان الهی است.

وی با بیان اینکه راهبرد اصلی دولت تدبیر وامید در حوزه گردشگری و بین الملل، خلق ادبیات جدید و فروپاشی پروژه های ایران هراسی قدرت های استعمار و زدودن تصویر نا مبارک از ایرانی اسلامی و نیز تنویر افکار جامعه بین الملل است، افزود: این مهم با موفقیت کامل میسر و منجر به ورود گردشگران و تقاضای روز افزون گردشگران خارجی از ملیت های مختلف و متعدد برای آمدن به کشورمان و به ویژه اصفهان به عنوان ویترین شایسته هنر معماری ایران شده است.
استاندار اصفهان ادامه داد: انتظار مدیریت استان از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی این حوزه، حمایت همه جانبه از بخش های خصوصی و تشکل های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روان سازی امور آنها در حوزه های مربوطه است و نیز ایجاد زیر ساخت های اقامتی مورد نیاز در اصفهان است.

زرگرپور با اشاره به اینکه از بخش خصوصی استان انتظار دارم در سایه حمایت های همه جانبه بخش دولتی به تلاش های مضاعف و پیگیر در جذب گردشگران فرهنگی و نیز استفاده از فرصت ها و توان ها فعالیت کنند، تصریح کرد: اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزیده شد و این موضوع برگ زرین دیگری در کتاب جاودانه هنر این دیار است. این عنوان به مردم فرهنگ دوست و هنر پرور و هنرمندان متعهد و خلاق اصفهان به عنوان صاحبان اصلی آن تعلق دارد. وی اظهار کرد: این فرصت طلایی، زمینه ارائه بیش از پیش ظرفیت ها و گنجینه های اصفهان به عنوان دانشنامه هنر معماری اسلامی در عرصه گردشگری را فراهم می سازد؛ به اذعان یک اندیشمند فرانسوی، مردم فرانسه اصفهان را بیشتر از ایران می شناسند که این موضع نشان دهنده نمونه ای از جایگاه اصفهان است.

استاندار اصفهان سپس با انتقاد از اینکه ظاهرا در موضوع گردشگری یک صدای واحد نداریم و به اجماع کامل نرسیده ایم، گفت: بالاخره بنده به عنوان استاندار اصفهان متوجه نشدم که آخر اصفهان به اندازه کافی هتل دارد یا ندارد؟
زرگرپور اضافه کرد: فعلا آنچه معلوم و مشخص می باشد این است که اصفهان در سال 92 نزدیک به 12 هزار و 500 تخت داشت، اما امروز این میزان به 16 هزار تخت افزایش یافته و با تکمیل شدن آن 34 هتل 22 هزار تخت در اصفهان موجود خواهیم داشت، اما اینکه آیا این میزان تخت کفایت می کند یا خیر جای سوال است چراکه بین علمای گردشگری در اصفهان اختلاف است.
وی با اشاره به اینکه امروز رییس اتحادیه هتل داران اصفهان از خالی بودن ۳۰ درصد هتل های اصفهان در پیک ورود گردشگر سخن به میان می آورد، اما معاون گردشگری از رزور بودن هتل های اصفهان تا ۸ ماه آینده سخن می گوید یک مقدار مفهوم قضیه را پیچیده می کند، من به هر هیات خارجی که تاکنون وارد اصفهان شده است تاکید کرده ام که در زمینه هتل سازی در این شهر مشارکت کنند، اما از یک طرف آمار خالی بودن ۳۰ درصد ظرفیت های هتل های اصفهان در پیک به من تلنگر می زند، و از سویی دیگر رزرو بودن تا ۸ ماه آینده هتل ها به من امید می دهد.

استاندار اصفهان به وضعیت فرودگاه اصفهان اشاره کرد و افزود: هفته آینده CIP و همچنین سالن کارگو فرودگاه شهید بهشتی اصفهان افتتاح می شود. ظرفیت فرودگاه نیز به ۲۰ فروند هواپیما ارتقا پیدا خواهد کرد و شش هزار متر مربع به سالن انتظار و همچنین اقامت پذیرایی اضافه خواهد شد.

زرگرپور گفت: سه روز قبل قرار داد قطار سریع السیر اصفهان تهران به مبلغ ۱.۹ میلیارد یورو به امضا رسید و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
وی در خصوص ورودی های شهری اصفهان اظهار کرد: با شهرداری اصفهان در خصوص ورودی های شهر اصفهان بحث کرده ایم، چراکه ورودی های قابل قبولی نداریم و باید این ورودی ها درست شوند چراکه اصفهان ورودی های خوبی در هیچ کدام از مسیرهای هوایی و زمینی ندارد.

استاندار اصفهان ادامه داد: در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مبنا بر این شد که همه کمک کنند، اما مثل اینکه در اصفهان همه می خواهند به این بخش مخصوصا بخش گردشگری شخصا ورود پیدا کنند، اما اینگونه نه می شود کار کرد و نه کار جلو می رود بلکه ما باید محوریت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بپذیریم و هرکس می خواهد در این زمینه کار کند در این محور حرکت کند.
زرگرپور با بیان اینکه امروز بیش از ۱۰ کارگروه گردشگری در اصفهان فعال است، اما متاسفانه هیچ کدام کارایی نداشته اند، اظهار کرد: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان باید تا یک ماه آینده به من اطلاع بدهد که آیا تعداد هتل های اصفهان کافی هست یا خیر؟ دوم اینکه همه افراد علاقه مند که می خواهند به این بحث ورود پیدا کنند باید حول محور سازمان گردشگری بچرخند و اصلا نباید خودشان وارد شوند و محور را گم کنند.
همچنین مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در این جلسه گفت: امروز به هر شکلی شده است باید خود را برای موج گردشگری آماده کنیم، ما مشکل هتل داریم چراکه امروز هتل های 4 و 5 ستاره این شهر رزرو هستند البته در این خصوص 34 هتل در دست احداث داریم و 16 هتل نیز با 50 درصد پیشرفت در اصفهان وجود دارد.

فریدون الهیاری اظهار کرد: امروز بحث گردشگری یکی از بحث های اساسی اقتصاد جهانی است و صنعت گردشگری در کنار صنایع نفت و خودروسازی از درآمدزا ترین صنایع جهان شناخته می شود.
وی با بیان اینکه توزیع بین المللی گردشگری امروز در دنیا تغییر کرده است، افزود: در میانه های قرن ۲۰ صنعت گردشگری و اصلا این مقوله در دستان ۱۵ کشور جهان بود و آنها بودند که در این خصوص تصمیم می گرفتند، اما امروز سهم کشورهایی که روزگاری تمام صنعت گردشگری در دستانشان بود به کمتر از ۵۰ درصد تقلیل پیدا کرده است که نشان از حرکت و توسعه بی چون و چرای تمام کشورهای جهان دارد. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه ایران کشوری است که جزو ۱۰ کشور برتر جهان از نظر گردشگری محسوب می شود، ادامه داد: این کشور به لحاظ طبیعی یکی از متنوع ترین کشورهای دنیا محسوب می شود، از نظر فرهنگی بالاترین تنوع فرهنگی منطقه را داراست به گونه ای که ایران را جزو کشورهای کثیرالاقوام جهان دسته بندی کرده اند. الهیاری با تاکید بر اینکه امروز ظرفیت و پتانسیل برای گردشگری عالی و بی نظیر است، تصریح کرد: امروز دستگاه دیپلماسی کاری کرده است که فرصت برای همگان مهیا شده است به علاوه در خاورمیانه کشورهایی که جاذبه گردشگری داشتند ناامن شده اند و دیگر مصر، سوریه و عراق کشور اول گردشگری نیستند و ایران که جزو امن ترین کشورهای منطقه محسوب می شود می تواند از فرصت به نحو احسن استفاده کند.

وی اظهار کرد: اصفهان پیشانی و ویترین گردشگری کشور است و به همین دلیل هیات های خارجی که به تهران می آیند قطعا به اصفهان هم خواهند آمد چراکه اصفهان نقطه عطف بین المللی کشور ایران بوده و جهان، ایران را به نام اصفهان می شناسد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به افزایش تعداد گردشگران خارجی در ۵ ماهه سال جاری ، گفت: در سال ۱۳۹۳ بیش از ۱۸۰ هزار گردشگری خارجی وارد اصفهان شده اند و طبق آمار در ۵ ماهه نخست سال جاری نیز ورود گردشگران ۳۶ درصد افزایش داشته است این در حالی است که هنوز پیک ورود گردشگر به ایران و اصفهان آغاز نشده است و قطعا وضعیت و آمار چیزی بهتر از این شرایط را نشان خواهد داد.
وی به سند هتل سازی اصفهان اشاره کرد و افزود: امروز سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با شهرداری اصفهان تفاهم نامه ای را امضا کرده است که در آن سند هتل سازی اصفهان وجود دارد این سند موجب می شود تا هنگامی که سرمایه گذار وارد اصفهان می شود به او پیشنهاداتی داده شود تا او راحتر کار سرمایه گذاری را انجام دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان به توسعه اقامتگاه های بوم گردی اشاره کرد و گفت: اقامتگاه های بوم گردی نقطه عطفی در حوزه گردشگری اصفهان مخصوصا در مناطق کوچکتر است و امیدوارم بتوانیم این اقامت گاه ها را توسعه بدهیم. الهیاری با بیان اینکه تصدی گری در حوزه گردشگری باید به دست بخش خصوصی باشد، خاطرنشان کرد: اصفهان شهری است که باید اقتصادش توسط گردشگری پیش برود و امیدواریم با تعامل هایی که انجام می شود این مهم جاری گردد.