تاوان سنگین رسوایی  فولکس واگن

فولکس واگن از جمله خودرو‌سازانی است که مدت‌ها است با رسوایی خودروهای دیزلش دست به گریبان است و همچنان ابعاد مختلف این مشکل بزرگ همراهش است. فولکس واگن برای جبران این رسوایی بزرگ در آمریکا تصمیم گرفته است به نمایندگی‌هایش خسارت پرداخت کند. در این رسوایی فولکس واگن از نرم‌افزاری برای نمایش آلودگی کمتر در موتور استفاده کرده است تا بتواند استانداردهای آمریکا و اروپا را به‌دست آورد. این نرم‌افزار در حالتی که خودرو وارد آزمایش می‌شود با ایجاد تغییراتی در عملکرد موتور میزان گازهای آلاینده را در اگزوز کاهش می‌دهد.

پس از انجام آزمایش‌ها و جدا شدن دستگاه‌ها میزان گاز‌های خروجی از موتور تا چند برابر افزایش پیدا می‌کند که موسسه ایمنی و امنیت بزرگراه‌های آمریکا متوجه این تقلب در موتورهای دیزل ساخت فولکس واگن می‌شوند و ابعاد دیگری از آن مشخص می‌شود که فولکس واگن در بسیاری از محصولات خود از این نرم‌افزار استفاده کرده است. پس از برملا شدن این تقلب، موجی از واکنش‌های منفی علیه فولکس واگن پدید آمد و این شرکت با پذیرش تقلب خود درصدد رفع مشکل برآمد و با اعلام فراخوان‌های مختلف در کشورهای اروپایی و سایر نقاط دنیا از طریق نمایندگی‌ها مشکل به‌وجود آمده را حل کرده است. در آمریکا، مبلغ ۲۱/ ۱ میلیارد دلار به ۶۵۲ نمایندگی اختصاص داده است تا رضایت آنها را جلب کند که در واقع به هر نمایندگی حدودا ۸/ ۱ میلیون دلار اختصاص می‌یابد. در آمریکا ۵۰۰ هزار خودرو با موتور دیزل وجود دارد که توسط این نرم‌افزار در بخش موتور تغییر پیدا کرده است. فولکس واگن برای اینکه این نمایندگی‌های خود را حفظ کند این مبلغ را به آنها پرداخت می‌کند تا از این شرکت جدا نشوند و به رفع اشکال خودروهای موجود کمک کنند.

فولکس واگن به خوبی می‌داند که برای حضور پر‌قدرت در آمریکا نیاز به نماینده‌هایی پویا و فعال دارد؛ هر‌چند این شرکت توانست عنوان پر‌فروش‌ترین خودرو‌ساز دنیا را از آن خود کند؛ اما در بخش‌هایی از دنیا فروش محصولاتش به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته و با کاهش چشمگیر فروش مواجه شده است اما این خودرو‌ساز محصولات متنوع و بسیار رقابتی را وارد بازار کرده که در یک سال اخیر تا ۲۰۰ درصد با افزایش فروش همراه بوده است. فولکس واگن برای جلب رضایت مشتری‌ها روش‌های مختلفی را به خودرو‌سازان پیشنهاد داده است و آنها می‌توانند موتور خودرو را تعمیر یا اینکه در خرید بعدی خود تخفیف دریافت کنند. این تخفیف در خرید‌های آینده به سایر اعضای خانواده هم داده می‌شود در برخی مدل‌ها به چند هزار یورو هم می‌رسد. فولکس واگن به‌عنوان خودرو‌سازی آلمانی تلاش کرده است تا خود محصولاتی با تعداد بالا و با قیمت مخصوص قشر متوسط جامعه بسازد و با داشتن زیر‌مجموعه‌هایی مانند بوگاتی و آئودی خودروهای سوپر‌اسپرت با فناوری بالا را هم در این برندها دنبال می‌کند. این غول بزرگ خودرو‌سازی توانسته است از رقیب ژاپنی خود با وجود این رسوایی بزرگ پیشی بگیرد و با فروش بیشتر در دنیا رکورد فروش را به نام خود ثبت کند. در برخی کشورهای آسیایی مانند کره جنوبی فروش خودروهای این برند تعلیق شده است و فولکس واگن یکی از بازارهای بزرگ خود را از دست داده است.

پرداخت خسارت به نمایندگی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد فولکس واگن نمی‌خواهد تجربه بدی را که در کره جنوبی داشته است در آمریکا هم تجربه کند. آمریکایی‌ها اولین کشوری بودند که این تقلب را کشف کردند و بیشترین جو‌سازی رسانه‌ای را نیز علیه فولکس واگن ایجاد کردند. بر اساس استانداردهای محیط زیستی خودروهایی می‌توانند در آمریکا تردد داشته باشند که از نظر مقدار گازهای خروجی به استانداردهای تعریف شده برسند. خودروها در شرایط کاری متفاوت مقدار گازهای خروجی متفاوتی دارند و گازی که در اینجا اهمیت دارد مقداری دی‌اکسید کربن است. آمریکایی‌ها بر اساس برنامه‌ها و چشم‌اندازی که برای حفاظت از محیط زیست در برابر گازهای خروجی از اگزور خودروها تعریف کرده‌اند تا سال ۲۰۲۵ باید به شرایط مطلوبی از نظر مصرف سوخت برسند. در برخی اخبار به نظر می‌رسد آئودی در این رسوایی هم نقش‌هایی داشته است و این شرکت طراح اصلی نرم‌افزار بوده است؛ اما فولکس واگن با تغییر کاربری آن در جهت دیگری از این نرم‌افزار استفاده کرده است که مدیران ارشد فولکس واگن از وجود این نرم‌افزار متقلب در موتور خودروهای دیزلی اطلاع داشته‌اند. اینکه فولکس واگن برای جلب رضایت نمایندگی‌ها در سایر کشورها هم رقم‌های کلان خرج می‌کند یا نه سوالی است که این روزها پرسیده می‌شود و ممکن است خسارت‌های بیشتری متوجه این غول بزرگ باشد.

تاوان سنگین رسوایی فولکس واگن

تاوان سنگین رسوایی فولکس واگن