توسعه‌یافتگی را باید از خودمان شروع کنیم
دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- هفته گذشته هفتاد‌وهشتمین نشست کلوپ مدیران استان خراسان رضوی با موضوع لغو تحریم‌ها و بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی کسب‌وکارها با حضور چهار مدیر فعال استان در محل دائمی کلوپ مدیران برگزار شد، در این نشست، کارشناس مجری، مهدی علاقه‌بند، پرسش‌های مشترکی در خصوص لغو تحریم‌ها، نتایج پیش‌روی صنعت و اقتصاد و نیز نتایج برجام بر فضای کسب‌وکار از کارشناسان پرسید و هریک در حوزه تخصصی فعالیت خود راهکارها و نظراتشان را مطرح کردند.
صنایع کوچک باید در یک زنجیره تولید قرار بگیرند
نایب رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی، نخستین کسی بود که در این نشست سخن گفت. مریم اسلامی، از توسعه یافتگی به‌عنوان مهمترین فاکتور پیشرفت و بهبود شرایط کشور نام برد و افزود: آنچه ما امروز به‌دنبالش هستیم دارای یک منشأ توسعه‌طلبی است. وی با طرح این سوال که آیا کشور ما قابلیت دستیابی به توسعه‌یافتگی را دارد یا نه؟ تصریح کرد: جاده بزرگ داشتن، خانه‌های مجلل داشتن و لباس‌های شیک پوشیدن معیار توسعه نیست، توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که ذهن توسعه‌طلب ما برای توسعه آماده باشد. برای ملتی که برای یک رفتار عادی و عمومی‌شان در خیابان نرده می‌کشند و این نرده‌ها در ذهنشان شکل نمی‌گیرد، توسعه ممکن نیست و تا زمانیکه حد و مرز نرده‌های رفتاری و معاملاتی، روش‌هایی که باهم کسب‌وکار و گفت‌وگو می‌کنیم و احترامی که برای انسانیت قائلیم، در ذهن ما به شکل توسعه‌طلبانه نهادینه نشود توسعه امکان‌پذیر نیست. اسلامی با تأکید بر اینکه توسعه‌طلبی را باید از خودمان شروع کنیم،گفت: در مورد برجام هم همین موضوع مطرح است و ما باید تغییر و بهبود شرایط را خودمان آغاز کنیم. نایب رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی همچنین درخصوص بهره‌برداری شرکت‌های کوچک و متوسط از این فضا و آسیب‌پذیری کمتر با مقایسه دو کشور ایران و کره‌جنوبی در حوزه صنعت عنوان کرد: در تمام دنیا کشورهایی که روبه‌توسعه بودند، مثل کره جنوبی از چهار سال پیش برنامه‌ریزی کردند، اما ما در دهه ۶۰ تازه به دانش تولید ماکارونی رسیده بودیم و ظرف دو سال طی سال‌های ۶۴ تا ۶۶ مشهد صاحب ۲۰ کارخانه ماکارونی شد، درصورتیکه باید مدیریت کشور و استان متوجه می‌شد که آیا این روند و ارزشی که در این بخش ایجاد می‌شود، درست است؟ صنعت رب، کمپوت، کنسرو و مربا هم به همین سرنوشت دچار شد. اسلامی با بیان اینکه تنها راه‌حل برای صنایع کوچک و متوسط این است که زنجیره تولید را در بخش خصوصی کنار هم بچینند و تکمیل کنند و با یک برند از صفر تا صد را تولید کنند، گفت: تنها در این صورت می‌توانیم بدون حمایت دولت قیمت تمام‌شده را در زنجیره تولید بشکنیم. اسلامی با مقایسه شرکت‌های خودروسازی در ایران و کره‌جنوبی گفت: کشور کره دارای سه شرکت خودروسازی است اما در ایران ۱۷ شرکت خودروسازی وجود دارد، حال کره صادرکننده خودرو به آمریکاست و ما خودروهایمان با مشکلات عدیده و محسوسی روبه‌روست.

رئیس کانون زنان بازگان ایران که سخنران بعدی این نشست بود در پاسخ به این سوال که تحریم در کشور ما چه نتایجی داشته؟ و چه مشکلاتی را از دوش سرمایه‌گذاران و کارفرمایان ما برمی‌دارد؟ گفت: زمانی‌که تحریم ها اتفاق افتاد من به‌عنوان یک فعال اقتصادی کاملا حس کردم که چقدر زحمت‌های یک کارآفرین و کارفرما افزایش پیدا کرد، علتش هم این بود که علیرغم تحریم‌هایی که اتفاق می‌افتاد یکسری بی‌ثباتی‌های مدیریتی هم در کشور وجود داشت، همین اتفاقی که در بحث نرخ ارز افتاد مانند بی‌ثباتی شاید بزرگترین عامل تخریب‌کننده در صنایع ما بود، یک تولیدکننده نمی‌دانست که اگر می‌خواهد مواد اولیه وارد کند با چه قیمتی برایش تمام می‌شود؟ نسرین یوسفی، همچنین در خصوص وضعیت اقتصادی کشور گفت: اقتصاد ما باید یک اقتصاد رقابتی باشد تا رشد اتفاق بیفتد و برای اینکه بخواهیم رقابتی شویم باید سند استراتژی توسعه اقتصادی را تدوین کنیم. حتی شرکت‌های متوسط در این فضا ابتدا باید جایگاه خودشان را ایجاد کنند و بدانند برای توسعه جایگاهشان به چه ابزارهایی نیاز دارند؟ و قیمت تمام‌شده جنسی که تولید می‌کنند در بازار چقدر است؟

در بخش نرم‌افزار، رقیب جهان‌اولی‌ها هستیم
نایب رئیس اتحادیه کامپیوتر نیز با بیان اینکه ما برای توسعه‌یافتگی در صنعت نیاز به الگوبرداری از غرب داریم، گفت: درحال حاضر تحریم‌های کلی برداشته شده اما ما مشکل خودتحریمی داریم. ما انواع و اقسام تکنولوژی را به کشورمان منتقل کردیم اما فرهنگ استفاده از آن را انتقال ندادیم الان هم پذیرای این نیستیم که زیرساخت‌های فرهنگی خود را اصلاح کنیم. باید کشورهای تولیدکننده فرهنگ و تکنولوژی وارد کشور ما شوند و سرمایه‌گذاری کنند که هم این انتقال فرهنگ انجام شود و هم آن حصارهای جهان‌اولی بودن از میان برداشته شود. حسن هاشمی افزود: در حوزه آی‌تی سه محوریت وجود دارد، یکی بحث سخت‌افزار است که شرکت‌های ما توان رقابت نخواهند داشت، بازار سخت‌افزار ما دست خارجی‌هاست، دو محور دیگر یکی بحث مشاوران و انتقال دانش برای راهکارهای انتقال تکنولوژی است که متاسفانه این فرهنگ هم در کشور ما جا نیفتاده که شرکتی را به‌عنوان مشاور داشته باشیم. اما در محور سوم یعنی نرم‌افزار به جرأت می‌توان گفت رقیب جهان‌اولی‌ها هستیم، همان نرم‌افزاری که امروز در اختیار نخبگان طراز اول جهان است در اختیار ما هم قرار دارد، با این تفاوت که هزینه تمام‌شده ما یک‌دهم رقبای اروپایی است و فقط باید استانداردسازی نرم‌افزار را بدانیم.

دولت باید تورم 30 تا 40 درصدی را قبول کند
رئیس اتحادیه املاک استان خراسان رضوی نیز در پاسخ به این پرسش که تأثیر توافقات هسته‌ای بر بازار مسکن چیست؟ گفت: در شرایط فعلی درخصوص مسکن دو دیدگاه مطرح می‌شود؛ عده‌ای معتقدند تحریم‌ها در کوتاه‌مدت بر بازار مسکن تأثیری نداشته و عده‌ای هم معتقدند که ورود سرمایه‌ها به بازار تأثیرگذار است البته اگر توسط مسئولان به‌درستی مدیریت شود. صادق عابدزاده ادامه داد: نظر مخالفان این است که مسکن مستطیلی است که از چهار قسمت مصالح ساختمانی، نظام مهندسی، شهرداری، که در این سه حوزه تحریم‌ها چندان موثر نبوده‌اند و قسمت دیگر کارگران ساختمانی تشکیل شده است و توسعه مسکن به برنامه بلندمدت و جامعی نیاز دارد. آن دسته موافق هم معتقدند رفع تحریم‌ها با ورود پول به بازار می‌تواند موثر باشد، زیرا ورود نقدینگی به هر بازاری می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد اما طبیعتا تورم را هم به‌دنبال خواهد داشت. اگر بخواهیم رونق کسب‌وکار حفظ شود باید دولت تورم 30 تا 40 درصدی را قبول کند تا از رکودی که در بازار کسب‌وکار مسکن حاکم شده است، خارج شویم.