فاصله 30 ساله با فستیوال‌های اروپایی
لی‌لا رضایی رضا یزدانی مرد دومیدانی جشنواره‌های عرصه‌های مختلف فجر است. او با اجرای خود در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نیز به تمامی سینماگران خوشامد گفت و نشان داد که هنر برای او یک وجهی نیست.
رضا یزدانی خواننده خوش صدای موسیقی ایران در مراسم افتتاحیه سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر روی صحنه رفت و برای اهالی سینما چند قطعه از قطعات خود را اجرا کرد. این خواننده نیازی به معرفی ندارد و همین که از سوی مسوولان جشنواره چند سالی است که دعوت به اجرا می‌شود، نشانگر حضور بجا و حساس سبک‌کاری او است که سال‌های سال جای خالی‌اش در عرصه موسیقی حس شده بود. یزدانی اخیرا آلبوم جدید خود را با عنوان «ساعت‌ها خوابند» روانه بازار موسیقی کرد که توانست با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود. این خواننده سال‌های پیش در جشنواره موسیقی فجر اجراهای پرمخاطبی را برگزار کرد. با او درباره جشنواره و اجرایش صحبت کرده‌ایم:


رضا یزدانی خواننده چهره‌ای است. شاید در نگاه اول نیازی به تریبون جشنواره نداشته باشد. فکر می‌کنید دلیل حضورتان در جشنواره موسیقی فجر که خیلی از خواننده‌ها تمایلی به حضور در آن ندارند، چیست؟ چه چیزی موجب شده است تا شما بخواهید در جشنواره حضور داشته باشید؟
جشنواره جشنواره است و فرقی نمی‌کند در ایران برگزار شود یا در هر کجای دنیا! این فستیوال نیز مانند بسیاری از فستیوال‌های دنیا که همواره در حال برگزار شدن هستند، خواهد بود. شاید به لحاظ محتوایی متفاوت باشند ولی این نیز مانند جشنواره‌های دیگر، جشنواره‌ای است که در خارج نه، بلکه در ایران برگزار می‌شود. بنابر این باید به آن احترام گذاشت و اگر کمکی هم از دستمان بر می‌آید برای بهبود آن انجام دهیم.
شما کمکی هم کرده‌اید؟
من علاوه‌بر اینکه به جشنواره و مسوولان آن احترام گذاشته‌ام، در آن حضور خواهم داشت و هر کمکی هم که بتوانم در جهت بهبود و ارتقای سطح آن انجام می‌دهم.
صرف حضور شما و دیگر خواننده‌هایی که به هر حال در بازار موسیقی ایران چهره مطرح هستند، می‌تواند کمکی برای این جشنواره باشد؟
بالاخره هر کسی سبک خودش را دارد. من درباره خودم می‌توانم بگویم که سبک من سبک خاص خودم است و مخاطب و هوادارانی که دارم مختص موسیقی خودم هستند. بنابراین احساس می‌کنم وجودم در جشنواره به حساب بیاید و در واقع لازم باشد کما اینکه هر کس فکر کند که حضورش در یک جشنواره هنری لازم است باید در آن شرکت کند. من از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنم و امیدوارم دوستانم نیز بتوانند اهمیت و حساسیت موضوع را درک کنند. وقتی من با سبکم می‌توانم مخاطبانی را به جشنواره بیاورم قطعا تمامی دوستان نیز می‌توانند چنین کاری بکنند و این خیلی خوب است. احساس می‌کنم حضور من در جشنواره می‌تواند اتفاق خوبی برای خودم باشد. الان سه سال است که در جشنواره حضور دارم و متوجه این موضوع هستم که هر بار چیزهای جدیدی فرا گرفته‌ام و به داشته‌هایم اضافه می‌شود.
جشنواره را در حدی دیدید که با وجود سال‌ها کار در آن شرکت کردید؟
برای هر قدمی که برای موسیقی در ایران برداشته می‌شود ارزش قائلم. اصلا کاری به این ندارم که می‌گویند سطح جشنواره پایین است و شرکت نمی‌کنیم و از این حرف‌ها! من بر این عقیده‌ام که به عنوان عضوی کوچک از موسیقی کشورم بتوانم سهمی در ارتقای آن داشته باشم. اگر حضورم در جشنواره می‌تواند چنین چیزی را دامن بزند چرا این کار را نکنم؟
سطح اجراها و اصلا سطح خود جشنواره را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
واقعیتش این است که این روزها به قدری مشغول انجام کارهایم هستم که وقت نمی‌کنم جست‌وجو کنم. خیلی درگیر کارهایی همچون کنسرت، آلبوم فیلم‌هایی هستم که یا بازیگرشان هستم یا در آنها موسیقی دارم. اطلاعی از این جریانات و اتفاقات ندارم و نمی‌دانم که کدام گروه‌ها حضور دارند. فقط همکاران پاپ را می‌دانم که چه کسانی و چه زمانی اجرا دارند. ولی قطعا فضایی که بر جشنواره حاکم می‌شود، فضایی فرهنگی خواهد بود. چرا که کلا نه‌تنها موسیقی بلکه همه عرصه‌های دیگر هنری در ایران رو به رشد و بهبود است و احساس می‌کنم اتفاقات خوب بیشتری در راه است و ما شاهد خواهیم بود.
شما از سوی چه کسی به جشنواره دعوت شدید؟ می‌دانید ملاک دعوت چه چیزی بوده است؟
از سوی مسوولان جشنواره! چیزی هم از این بابت نمی‌دانم و واقعا نمی‌دانم که باید ملاک خاصی داشته باشد یا خیر! من هر سال دعوت شده‌ام و شرکت هم کرده‌ام.
در این اجرا چند قطعه و چه قطعاتی راخواهید داشت؟
۶ قطعه را ازآلبوم جدیدم یعنی «ساعت‌ها خوابند» در نظر گرفته‌ام و قرار است آنها را اجرا کنم. و بقیه قطعات در واقع گلچینی از تمامی آلبوم‌هایی است که تاکنون منتشر کرده‌ام.
جشنواره موسیقی فجر را در مقایسه با جشنواره‌های مشابه خارجی چگونه می‌بینید؟
واقعا قابل مقایسه نیستند و نمی‌توان به مقایسه پرداخت ما هنوز تا رسیدن به فستیوال‌هایی که در اروپا و آمریکا برگزار می‌شوند، چیزی حدود ۳۰ سال فاصله داریم. خیلی راه مانده تا به آن جایگاه برسیم و این بحث بحثی مفصل است که در این مقوله نمی‌گنجد. اصلا داستان مفصلی دارد. چرا که به لحاظ پروداکشن زمین تا آسمان با هم تفاوت داریم. مثل این است که بخواهیم از تفاوت‌های سینمای ایران با سینمای هالیوود حرف بزنیم که امکاناتی که آنها دارند به هیچ وجه قابل مقایسه با امکانات سینمای ما نیست. در موسیقی هم به لحاظ مهندسی صدا، صدابرداری، ضبط و خیلی چیزهای دیگر واقعا عقبیم. ناگفته نماند که این مقایسه به هیچ وجه مقایسه محتوایی نیست.
چشم‌انداز جشنواره موسیقی فجر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بالاخره باید از جایی شروع کرد و من فکر می‌کنم جشنواره موسیقی فجر جای خوبی برای شروع است. کلا هر جشنواره و فستیوال می‌تواند شروع خوبی باشد برای چشم‌اندازی بهتر. جشنواره موسیقی فجر از این پس قطعا شاهد رشد و ارتقای خود خواهد بود و اتفاقات خوبی برای آن خواهد افتاد.