8 هزار تاکسی‌های فرسوده پایتخت که پیش از سال 83 تولید شده‌اند در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهلت قانونی (29 بهمن ماه) حدود 10 هزار تاکسی فرسوده پایتخت در این طرح ثبت‌نام کنند. عیسی محمدپور، مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه حدود 17 هزار تاکسی فرسوده در ناوگان تاکسیرانی فعالیت می‌کنند گفت: در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده، تاکسی‌هایی به‌عنوان فرسوده شناخته شدند که پیش از سال 83 تولید شده بودند و تاکسی‌های سال 84 در آمار فرسودگی نیامده است.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار به دست آمده باید ۱۲ هزار تاکسی که سال تولید آن قبل از سال ۸۳ است در این طرح ثبت‌نام کنند گفت: این آماری است که از روی پلاک‌های تاکسی‌ها به دست آمده است و برخی از این تاکسی‌ها مشخص نیست کجا هستند، آیا فعالیت می‌کنند یا خیر. بنابراین برخی از تاکسی که در این طرح ثبت‌نام نکرده‌اند، درسطح شهر تهران تردد نمی‌کنند. به گفته مدیرنوسازی سازمان تاکسیرانی، ون‌های غزال که جزو تاکسی‌های فرسوده تهران محسوب می‌شوند به علت آن‌که سال تولید آن سال ۸۴ است امکان استفاده از طرح نوسازی تاکسی‌ها را ندارند.در تفاهمی که بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، پلیس راهور، تاکسیرانی و ایران خودرو منعقد شده قرار است با همکاری بانک‌های پارسیان، ملت و تجارت ۹۰ هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور جمع‌آوری و خودروهای جدید جایگزین آنها شود.این طرح با هدف کاهش آلاینده‌ها به ویژه در سطح کلان شهرها، رضایت‌مندی صاحبان تاکسی و رفاه عمومی و همچنین صرفه‌جویی در سوخت مایع انجام خواهد شد. سه بانک پارسیان، ملت و تجارت پرداخت وام مورد نیاز برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده را انجام خواهند داد و براین اساس برای هر دستگاه خودرو ۲۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده که شرایط ضمانتی آن نیز آسان است؛ به‌طوری که برای این تسهیلات فقط یک ضامن و همچنین سفته لازم است. دوره بازپرداخت تسهیلات ۲۰ میلیونی وام خودروهای فرسوده ۴۸ ماهه و با سود ۱۶ درصد است.

تحویل خودروها از اسفندماه آغاز می‌شود و در این ماه ۸۰۰۰ دستگاه، در فروردین‌ماه ۷۰۰۰ دستگاه و در ماه‌های بعد، در هر ماه ۱۵ هزار دستگاه جایگزین می‌شود تا این‌که در پایان شهریورماه تمامی ۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان خارج و خودروهای نو جایگزین خواهد شد.رانندگان تاکسی به‌صورت ماهیانه ۵۷۰هزار تومان به‌عنوان بازپرداخت وام ۲۰ میلیونی می‌پردازند که به اعتقاد محمدپور پرداخت آن برای رانندگان تاکسی شهرستانی با درآمد متوسط روزانه ۴۰ هزار تومان دشوار است. اما رانندگان تهرانی که در بهترین حالت روزانه ۱۰۰ هزار تومان درآمد دارند، راحت‌تر می‌توانند این قسط را پرداخت کنند. محمدپور اضافه کرد: این میزان قسط برای راننده‌ای که ۲۴ روز در ماه کار می‌کند و با درآمد متوسط ۱۰۰ هزار تومان هم دشوار است. با این وجود ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران رقم ماهیانه قسط تاکسی‌های نوسازی شده را مناسب دانست و گفت: اگر رانندگان تاکسی که در طرح نوسازی تاکسی‌ها ثبت‌نام کرده‌اند،۲۰ هزار تومان از درآمد روزانه خود را کنار بگذارند می‌توانند به راحتی قسط خودروی نوسازی شده خود را پرداخت کنند. در تهران بیش از ۱۷ هزار تاکسی فرسوده وجود دارد که ۶ هزار و ۳۴۹ تاکسی پیکان، دو هزار و ۶۱۴ پژو ۴۰۵، دو هزار و ۶۳۲ دستگاه پراید، ۱۰۸ دستگاه هیوندای مدل ۷۰- ۷۱، ۱۹ دستگاه رنو ۲۱ و ۵ هزار و ۲۹۳ دستگاه سمند فرسوده در ناوگان تاکسیرانی تردد می‌کنند که جمع این خودروها بیش از ۱۷ هزار است. این آمار بر اساس سیستم پلیس راهور به دست آمده و بر اساس پلاک‌هایی که شماره سریال‌های آن «ت» و شماره ایران ۱۱، ۲۲ و ۱۳ هستند. همچنین ۶۰۸ دستگاه ون غزال که به سن فرسودگی رسیده‌اند نیز در ناوگان تاکسیرانی مشغول خدمات‌رسانی است.از ابتدای سال تاکنون تنها ۳۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده در شهر تهران نوسازی شده است که این ۳۰۰ دستگاه، تاکسی‌هایی هستند که رانندگان آن به‌صورت نقد تاکسی‌ها را خریداری و از تسهیلات پیش‌بینی شده استفاده نکرده‌اند.اما رانندگان تاکسی چندان با مدیران شهری موافق نیستند.

به گفته ناصر خاکی یکی از رانندگان تاکسی گردشی در شهر تهران وجود مسافربرهای شخصی در تهران درآمد رانندگان تاکسی را به شدت کاهش داده و با وضعیت نابه سامان کنونی امکان پرداخت چنین قسطی برای راننده‌های تاکسی دشوار است. او ادامه می‌دهد: مسافربرهای شخصی هیچ هزینه‌ای برای مسافرکشی نمی‌پردازند اما رانندگان تاکسی باید برای تمدید پروانه، مرخصی روزانه و... مبالغ زیادی را بپردازند به‌طوری که آرزو می‌کنند همانند شارژ ماهانه 20 هزار تومانی را پرداخت کنند. خاکی با بیان اینکه مسافربرهای شخصی هر کرایه‌ای که می‌خواهند از مسافران می‌گیرند و به هیچ نهاد نظارتی هم پاسخگو نیستند گفت: در سال‌های اخیر بر تعداد مسافربرهای شخصی و خودروهایی که با‌ آرم آژانس در سطح شهر تردد و مسافر‌کشی می‌کنند افزایش داشته و امنیت شغلی رانندگان تاکسی را تحت تاثیر قرار داده است. اما تاکسی‌های فرسوده‌ای که در طرح نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند کدام در اولویت هستند. سیدجعفر تشکری هاشمی،معاون شهردار تهران نیز بابیان اینکه 6 هزارو 300 دستگاه تاکسی پیکان شهر تهران در اولویت نوسازی هستند گفت: نوسازی 15 هزار تاکسی از ابتدای اسفند ماه تا پایان فروردین ماه در دستور کار قرار گرفته است.وی با بیان اینکه ناوگان تاکسیرانی شهر تهران 17 هزار تاکسی فرسوده دارد، گفت: 6 هزار و 300 دستگاه تاکسی پیکان فرسوده که بسیار آلاینده هستند در اولویت نوسازی قرار گرفته‌اند، به‌طوری که در قالب فاز نخست، نوسازی می‌شوند.تشکری هاشمی با اشاره به اینکه هر پیکان فرسوده معادل 40برابر یک خودروی یورو 2 تولید آلودگی دارد، گفت: با نوسازی تاکسی‌های پیکان حجم بسیاری از انتشار آلاینده‌ها کاهش می‌یابد.با توجه به قیمت تاکسی سمند رانندگان تاکسی نیز برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده شان باید نزدیک به 5 میلیون تومان بپردازند.