پرتغییر و پرحاشیه!

طی دو سالی که از عمر سازمان ورزش شهرداری اصفهان می‌گذرد، این سازمان هنوز نتوانسته فعالیت خود را به عنوان هسته مرکزی بهبود شرایط ورزشی شهر اصفهان به صورت شاخص معرفی‌کند و تغییر و تحولات صورت گرفته و مسائل اداری و قانونی این سازمان در بین سازمان‌های شهرداری اصفهان، در کنار رفت و آمدهای مختلف، سبب شده که جایگاه خود را به عنوان یک سازمان تأثیرگذار چندان در اختیار نداشته باشد.

سازمان ورزش شهرداری اصفهان از مرداد سال ۹۳ و با هدف بهبود شرایط ورزشی شهر همچنین تحکیم برنامه‌های مختلف ‏ورزشی در رشته‌های مختلف، کار خود را آغاز کرده و با گذشت بیش از دو سال، دوران ابتدایی خود را طی کرده است. پیش از این اما حوزه ورزش شهرداری اصفهان از سال ۱۳۷۳ پایه‌ریزی شد و در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان معاونت ورزش در سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و برای رفع نیازهای ورزشی شهروندان شروع به فعالیت‌کرد. این مجموعه در سال۱۳۸۷ با گسترش حوزه فعالیت‌های معاونت ورزش و افتتاح باغ‌های بانوان و مراکز تفریحی شهرداری، به معاونت ورزشی تفریحی تبدیل شد و فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه توسعه ورزش همگانی و ورزش‌های تفریحی انجام داد.

پس از آن، سازمان ورزش شهرداری اصفهان آغاز به کار کرد و با حضور امین کریمیان، گام‌های نخست اجرایی خود را برداشت. کریمیان که نخستین مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان به شمار می‌رفت، بیشتر فعالیت خود را بر اجرای طرح های آغازین برای استقرار این سازمان معطوف کرد، با این حال، وی حدود ۹ ماه بعد، به دلیل آنچه خونریزی معده اعلام شد، از ادامه حضور در این سازمان خودداری کرد و سازمان بدون مدیرعامل شد. به فاصله دو ماه ازجدایی کریمیان، ، مسعود انصاری‌مهر که یک مدیر بازنشسته به شمار می‌رفت، به عنوان جایگزین وی راهی خیابان طیب شد؛ اما حضور او نیز در این سازمان چندان به طول نیانجامید.

توجه به مسائل علمی در دوران فعالیت انصاری‌مهر

با حضور مسعود انصاری‌مهر به عنوان مدیرعامل این سازمان، وی برنامه‌هایی ساختارگرا و البته هدفمند را در دستور کار قرار داد. بدون شک مسعود انصاری‌مهر، مدیرعامل سابق سازمان ورزش شهرداری اصفهان را می‌توان یکی از مدیران قوی علمی ورزش استان اصفهان دانست که با تیم علمی خود، همواره یکی از بزرگان ورزش شهر به شمار می‌رفته است. حضور وی در سازمان ورزش باعث شد که برنامه‌های این سازمان به صورت ویژه به مسائل زیرساختی و فعالیت‌های ساختاری که در ابتدای فعالیت هر سازمانی مورد نیاز است، معطوف شود. انصاری‌مهر، در مدت یک سال فعالیت خود، توجه خود را به مسائل مطالعاتی و برنامه‌ریزی ورزشی معطوف کرد تا سازمان ورزش راه آینده خود را با تیم علمی او بشناسد. با این حال، اولویت دادن مسائل علمی و برنامه‌های طولانی مدت و کم بودن برنامه‌های شهری و مسائل مختلف، از نقاط ضعفی بود که از سوی منتقدان او به این مدیرعامل بازنشسته مطرح می‌شد. البته سازمان ورزش در دوره انصاری‌مهر، فعالیت‌های خوبی نیز اجرایی کرد اما اختلاف نظرهای مختلف بوجود آمده و مسائلی که درباره بازنشسته بودن او مطرح بود، در نهایت انصاری‌مهر را نیز از این سازمان روانه درب خروج کرد. وی به دلیل عدم امکان فعالیت افراد بازنشسته در سازمان ورزش شهرداری اصفهان، از این سازمان جدا شد تا علی قاسم‌زاده، معاون فرهنگی شهرداری اصفهان، به صورت موقت، سرپرست این سازمان شود.

بازگشت قاسمی به عرصه ورزش

با این حال، پس از گذشت مدتی از حضور قاسم‌زاده، علی قاسمی که پیش از این مدیرعاملی باشگاه مقاومت اصفهان را در کارنامه خود داشت، به عنوان مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان انتخاب شد. وی در کارنامه خود سابقه فعالیت در هیات فوتبال استان اصفهان، باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، مدیرعاملی باشگاه مقاومت و مسئولیت تربیت بدنی سپاه را دارد. قاسمی به محض ورود به سازمان ورزش، برنامه‌های مختلفی را اعلام کرد و عنوان کرد که قرار است از همه ظرفیت‌های شهرداری اصفهان برای ارتقای شرایط ورزشی شهر اصفهان استفاده شود. وی که تجربیات تیم کاری مسعود انصاری‌مهر و فعالیت‌های مطالعاتی تیم سابق را نیز در اختیار خود می‌دید، با تکیه بر برنامه‌های صورت گرفته و توجه به برنامه"اصفهان ۱۴۰۰"، از اولویت‌های ورزشی شهر اصفهان در آینده نزیک خبر داد.

باید 50 درصد از مردم اصفهان ورزش کنند

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان درباره برنامه‌های کلان شهرداری در امر ورزش استان می‌گوید: تمامی برنامه‌ها و راهبردها منطبق بر برنامه کلان ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده و در همه بخش‌ها اعم از برنامه‌های زیست‌محیطی، نوع مصرف، بحث‌های اقتصادی، اجتماعی و استانداردسازی برنامه‌ریزی شده و باید با تفکر و خرد جمعی اهالی ورزش برنامه‌های خود را در این منظر ادامه دهیم. قاسمی ادامه می‌دهد: شورای ورزش شورای شهر اصفهان برنامه‌های تبیینی را اعمال می‌کند اما با یک آمار واقع گرایانه بین ۸ تا ۱۲ درصد افراد در شهر ما به ورزش می‌پردازند که پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به ۵۰ درصد در اصفهان ۱۴۰۰ افزایش پیدا کند.

توجه به برنامه‌های راهبردی ورزش

یکی از نکات مثبت حضور مدیرعامل جدید سازمان ورزش، توجه ویژه او به برنامه‌های راهبردی ورزش و اقدامات صورت گرفته در این زمینه است. قاسمی در این باره می‌گوید: ما همکاری خوبی با کمیته‌ها و هیات‌های ورزشی استان داریم و در این زمینه نیز آمادگی ارائه خدمات را داریم. امیدواریم با ۲ کانال ارتباطی محلات و اقشار مردم به یک هماهنگی خوبی با مردم دست یابیم تا ورزش به کانال سوم ما که خود خانواده‌ها هستند راه پیدا کند. مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان درباره استعدادیابی ورزش در سازمان ورزش شهرداری، بیان می‌کند: با تشکیل تیم‌های منتخب در سطح شهر اصفهان و جذب استعدادها برای سال‌های آینده برنامه‌های ویژه‌ای را در این زمینه در نظر داریم اما در شرایط موجود و در افق ۱۴۰۰ شهری، اولویت ما ورزش همگانی است.

قاسمی درباره اهمیت ورزش در مدارس اضافه می‌کند: برای این امر با آموزش و پروش استان جلسات بسیار خوبی برگزارکرده‌ایم و امکانات و تجهیزات بسیار خوبی در کنار متخصصان در این امر در اختیار داریم؛ تلاش می‌کنیم با عملی کردن برنامه‌ها در کنار نگاه حمایتی به دستاوردهای خوبی در ورزش مدارس دست یابیم. وی با بیان اینکه در شهر اصفهان روزانه ۱۲۰ هزار نفر ورزش می‌کنند، ادامه می‌دهد: با این حال، در مجوع ۱۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر در چرخه ورزش شهر اصفهان فعال هستند و از مردم درخواست می‌کنیم به ورزش توجه کنند و در محله‌های خود برنامه‌ داشته باشند تا ورزش در محلات گسترش یابد.

رویکردهای جدید با دست‌های خالی

اگرچه سازمان ورزش در هفته‌های گذشته و بعد از ورود علی قاسمی به عرصه مدیریت، تلاش‌هایی در حوزه‌های مختلفی اجرایی کرده اما به نظر می‌رسد قاسمی در این زمینه نیازمند عزمی جدی‌تر از سوی مدیران شهری و به خصوص تیم اجرایی خود در این سازمان است. او در نخستین روز حضورش در سازمان ورزش، به تمام کارمندان این سازمان اعلام کرد که باید برای بهبود شرایط، گام‌هایی قوی‌تر از گذشته بردارند و در این راستا تلاش می‌کند که اعتقادات خود را در این سازمان اجرایی کند. سوال اینجاست که آیا بسترهای مد نظر برای او در سازمان ورزش شهرداری اصفهان فراهم است؟!