دنیای اقتصاد- مشهد: مدیر دفتر ارتباط علمی دانشگاه و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در پروژه ساخت واگن با همکاری قطار شهری مشهد بررسی‌هایی را صورت دادیم؛ از مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد در اوراق مشارکت قطار شهری مشهد خبرداد. امیر ملک‌زاده اظهار کرد: در بحث مناقصه‌ها و اوراق مشارکت حضور پیدا کرده‌ایم و مشارکت‌هایی داشته‌ایم و در انتهای زمان اوراق مشارکت برترین پیشنهادها انتخاب می‌شوند. وی افزود: شبکه‌های متصل به خطوط 3، 4 و 5 قطار شهری مشهد بسیار حائز اهمیت بوده و اگر خطوط این شبکه‌های ریلی مشهد تکمیل شود نقشی بسیار فوق‌العاده و اثربخشی را در این راستا ایفا می‌‎کند.
ملک‌زاده عنوان کرد: صنایع ریلی در حوزه شهری یک صنعت نوپا در کشور محسوب می‌شود که سبب کاهش ترافیک در خیابان‌های سطح شهر شده است، مواردی که معضلی بزرگ در کلان‌شهرهاست و باید تدبیری اساسی در جهت رفع مشکلات این حوزه برداشته شود.
مدیر دفتر ارتباط علمی دانشگاه و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: برای تدوین تکنولوژی و بومی‌سازی این صنعت در ابتدای راه هستیم و صنایع ما به اندازه کافی برای موضوع قطار شهری تدارک لازم را ندیده‌اند و این موضوع الآن نو بوده و در آینده باید برای حفظ و نگهداری آن ظرفیت سازی کنیم، چیزی که تاکنون تدارک جدی‌ برای آن دیده نشده است.
ملک‌‎زاده تصریح کرد: اکثرقطعات شهری وارداتی بوده و باید بومی شوند، تنها در فرآیند تعمیر از دانش متخصصان ایرانی بهره‌مند نشویم بلکه در تمامی عرصه‌ها از این دانش استفاده کنیم. وی تأکید کرد: در شرایط فعلی برای ارائه خدمات بهتر در بخش‌های مختلف و شناسایی فناوری‌های نوین و بومی‌سازی این فناوری‌ها و ارتقاء سطح کمی و کیفی آن‌ها همکاری‌های دوجانبه‌ای را میان دانشگاه فردوسی مشهد و قطار شهری مشهد داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای میان دوطرف به امضا رسید تا بتوانیم نقش خود را در این حوزه به خوبی ایفا کنیم.