گرمخانه ها اماکنی هستند که در اصل برای اسکان شبانه افراد بی خانمان احداث شده اند تا با ساماندهی و کنترل افراد بیمار و بی خانمان، از انتقال بیماری بین شهروندان و دیگر آسیبهای اجتماعی برای این افراد پیشگیری شود.

نخستین بار موضوع رسیدگی به متکدیان و بی‌خانمان‌ها در خرداد سال ۷۸ در شورای عالی اداری کشور به تصویب رسید و طی آن مصوب شد که ۱۱ دستگاه اجرایی از جمله شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی،‌ وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌ های ذیربط در این امر اقداماتی را انجام دهند. پیشنهاد ساخت گرم خانه در نصف جهان برای نخستین بار در دوره سوم شورا بیان شد و اعضاى شوراى اسلامى شهر اصفهان باز هم موافقت خود را با ساخت گرمخانه که محلی برای اسکان موقت ۱ یا ۲ شب افراد است، اعلام کردند.در دوره چهارم شورای شهر اصفهان بازهم بر احداث گرمخانه در دیار نصف جهان تاکید شد تا اینکه سرانجام با مساعدت تعدادی از خیّران به عنوان سازمان های مردم نهاد و با حمایت شهرداری اصفهان گرمخانه ای در محدوده منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان راه اندازی شد.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان می گوید: با توجه به راه اندازی گرمخانه در شهر اصفهان و همچنین سرمای هوا، طرح جمع آوری کارتن خواب ها که در شهر مشاهده می شدند و فضایی برای اسکان آنها وجود نداشت، در دستور کار قرار گرفت.مجتبی کاظمی با اشاره به اینکه این گرمخانه با مساعدت تعدادی از خیّران به عنوان سازمان های مردم نهاد و با حمایت شهرداری اصفهان دایر شده است، ادامه می دهد: تمام کارتن خواب های سطح شهر و حاشیه شهر را جمع آوری و تحویل گرمخانه دادیم که در آن مکان با صبحانه، ناهار و شام و همچنین غذاهای گرم از افراد کارتن خواب پذیرایی می شود.

وی ظرفیت گرمخانه اصفهان را ۵۰ تا ۶۰ نفر اعلام کرده و خاطر نشان می کند: این گرمخانه در گذشته به حالت کمپ بوده اما در حال حاضر مجهز به وسایل گرمایشی و سرمایشی و تخت خواب در دو سالن بزرگ است. مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان اضافه می کند: لباس های افراد کارتن خواب بلافاصله پس از ورود به گرمخانه تعویض و از نظر بهداشتی و پزشکی به وسیله تیم پزشکی مستقر در گرمخانه چکاب و کنترل می شوند تا آن دسته از افرادی که معتاد هستند به کمپ های ترک اعتیاد هدایت شوند.