دنیای اقتصاد،گروه صنعت-اعضاء و دبیران کارگروه های صنایع غذایی ، سلامت کار و آموزش انجمن مدیران صنایع خراسان از شرکت شیر پگاه خراسان بازدید کردند و در نشستی صمیمانه به تبادل نظر و بررسی راهکارهای خروج از وضعیت فعلی اقتصاد کشور پرداختند.در این دیدار که با حضور دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان و دبیران کارگروه های این انجمن برگزار شد، حاضران با بیان دغدغه های خود در بخش تولید بر لزوم توجه هر چه بیشتر تصمیم گیران اقتصاد کشور به فعالیت های بخش خصوصی تاکید کردند. فشار غیرمنصفانه به تولید کنندگان
موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی افزایش قیمت لبنیات همزمان با مطرح شدن بحث استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی می گوید: مسئله قابل توجه این است که تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت در دولت قبل را داشتند که مسئولان اعلام کردند از هزینه های تولید کم کنید تا قیمت بالا نرود. در نتیجه متاسفانه برخی به سمت استفاده از مواد اولیه ارزان رفتند.
وی می افزاید: در ایران مراجع نظارتی آن‌قدر در برخی موارد تولید کننده را تحت فشار می‌گذارند که برای کاهش قیمت ها چاره‌ای جز این ندارد . بعنوان مثال در سال های 87 و 88 قیمت جو در هر کیلو گرم 300 تومان بود و در سال 92 به 1000 تومان رسید. وقتی هزینه های دامدار بالا می‌رود ، او مجبور است شیر خود را با قیمت بالاتر به کارخانه بفروشد ، وقتی کارخانه از طرف دولت تحت فشار باشد که قیمت ها بالا نرود ، مجبور است از هزینه بخش‌های دیگر کم کند.


معمای سود ۷۰درصدی برای فروشنده
معاون شرکت پگاه در ادامه با اشاره به مشکلات رقابت در بازار ناسالم می افزاید: بعضی از کارخانه‌ها در فروش پنیر خود ، 70% سود برای مغازه‌دار تعیین کردند تا مغازه‌دار راغب به فروش جنس آنها شود ، وقتی با این درصد سود مواجه هستیم یعنی هزینه تولید کارخانه به مراتب پایین‌تر بوده و این چگونه میسر است؟ در حالی که سود قانونی حاصل از فروش برای فروشنده 15% تعیین شده‌است . برخی از این کارخانه‌ها به علت وام های سنگینی که از دولت گرفته اند مجبور به این کار شدند و همه اینهایی که امروز متهم شده‌اند پروانه ساخت خود را با همین ترکیب از اداره نظارت وزارت بهداشت وقت گرفته‌اند و رسما مجوز داشتند.


ورود۵۵۰هزار تن «پالم» از گمرکات کشور
موسوی در ادامه با گلایه از شیوه اعلام خبر استفاده از روغن پالم توسط وزیر بهداشت می افزاید:کاش وزارت این خبر را طوری مطرح می‌کرد که مردم نسبت به همه تولید کنندگان بدبین نشوند و در خود مجوعه وزارت بهداشت مجوزهای آن‌ها را تغییر داده و قضیه پالم را حل می‌کردند.
در سال ۹۱، حدود ۵۵۰ هزار تن روغن پالم از گمرکات ترخیص شده که روغن نباتی و سرخ کردنی ،
شیرینی سازی و شکلات و بیسکوئیت کاربرد اصلی آن است. چرا با آن‌ها برخورد نمی‌شود؟ متاسفانه ضربه شدیدی به صنعت لبنیات خورد و فقط جناب وزیر می‌تواند آن را جبران کند.