دنیای اقتصاد، گروه مسکن- همایش «استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن» روز پنج‌شنبه، 24 مهرماه در سالن‌ همایش‌های مجتمع قطعه سازان ساپکو مشهد و با استقبال کارشناسان حوزه مسکن برگزار شد. این همایش یک‌روزه در دو پانل تخصصی و با حضور اساتید برجسته سرمایه‌گذاری و بازاریابی در حوزه مسکن و با هدف تحلیل بازار مسکن مشهد در دو سال آینده و زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری در این بازار برگزار شد.
در اجرای این برنامه که به همت سرپرستی روزنامه دنیای اقتصاد در خراسان رضوی اجرا شد، سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی، شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه شرق، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، منطقه گردشگری سپاد،موسسه مالی و اعتباری آرمان(بدرتوس)،پایگاه اطلاع رسانی این سو آنسو و شرکت تبلیغاتی پرند همکاری داشتند.

لزوم توجه فروشندگان به حقوق مشتری
به گزارش ایرنا، محمد بلوریان تهرانی، فارغ‌التحصیل MBA از دانشگاه کالیفرنیا، کارشناس بازاریابی بین‌المللی و مدرس دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت و شهید بهشتی که در این همایش سخنرانی می‌کرد،گفت: فروشندگان مسکن هیچ‌گاه از حقوق و اختیارات مشتری و تعهدات و الزامات خود سخن نمی‌گویند. وی ادامه داد: هیچ بنگاه خدماتی در ایران وجود ندارد که در کسب و کار مسکن، 100 سال دوام پیدا کرده باشد و میانگین عمر بنگاه‌های سرمایه‌گذار در مسکن به 10 سال هم نمی‌رسد.
بلوریان افزود: حق داشتن اطلاعات از جزئیات ملک مورد نظر از جمله مشاعات، حق شناسایی سرمایه‌گذار، مجری و پیمان‌کار و حق آشنایی با عارضه‌های ملکی هم‌چون واقع شدن املاک در طرح‌های مترو از دیگر حقوق مهم مشتری مسکن است که اغلب رعایت نمی‌شود.
این کارشناس بین‌المللی بازاریابی گفت: رمز موفقیت در هر کار تجاری ایجاد تمایز است و مردم بابت تشابهات پول نمی‌دهند؛ لذا در بازار املاک نیز ایجاد مزیت و تمایز برای بنگاه اقتصادی و اعلام آن از هدف‌های بازاریابی املاک است. بلوریان تهرانی با بیان این که بازاریابی، فلسفه وجودی یک بنگاه اقتصادی است، گفت: بازاریابی، کاری مدیریتی است که مقامات ارشد یک بنگاه اقتصادی بر عهده می‌گیرند درحالی‌که در جامعه ما به فروشندگی عنوان بازاریابی اطلاق می‌شود. وی اظهار کرد: بازاریاب کسی است که به نیاز مشتری فکر می‌کند و می‌داند چه کسی، چه موقع، چه نیازی دارد. وی افزود: بازایابی خدمات به مجموعه اقدامات و تلاشهای سازمان یافته و مهندسی شده ای گفته می شود که باعث تامین نیازها و انتظارات مشتری شده و رضایت او را تامین می کند و چهار عرصه مهم بازاریابی، خدمات، عرصه های بانک، بیمه، توریسم و مسکن است.
بلوریان تهرانی افزود: رفع نیاز سکونت، سرمایه گذاری و کسب سود در بلند مدت، تجارت و خرید و فروش در کوتاه مدت و افزایش شهرت را می توان از دیگر هدفهای بازاریابی املاک دانست.
بلوریان ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته، فروش، آغاز تعهدات بعدی است و تعهد نداشتن فروشندگان موجب نقض قانون می‌شود. وی با بیان این که از عوامل موثر در ایجاد رضایت مشتری در بازار ملک، ایجاد رضایت در مشتریان قبلی است، افزود: طبق تحقیقات صورت گرفته، بنگاه‌های اقتصادی یک درصد از مشتریان را به خاطر فوت، سه درصد از آن‌ها را به خاطر مهاجرت، 18 درصد را به خاطر فقدان مزیت‌ها و تفاوت‌ها نسبت به رقبا و 46 درصد مشتریان را به خاطر بداخلاقی، بی‌انضباطی، بی‌احترامی و وقت‌نشناسی از دست می‌دهند.
عوامل موثر بر رضایت مشتری و ملاک های ارزیابی کیفیت خدمات در بازار املاک و مستغلات، الگوهای بازاریابی املاک و مستغلات (AIDAS ، STEINER ، پردازش اطلاعات ، سلسله مراتب تاثیر پذیرش و نوآوری)، هدف های عرضه کنندگان و خریداران در بازار مسکن، الزامات عرضه کنندگان و حقوق مشتری در بازار املاک، ارائه نکاتی در مورد فروش املاک و مستغلات بر اساس الگوی کالیفرنیا، مدیریت قیمت گذاری در دوران رکود، برنامه ریزی و پی ریزی و مدیریت سازمان فروش در شرکت های ساختمانی، مدیریت ارتباط با مشتری و تبلیغات در پروژه های ساختمانی، طرح مباحث روز بازاریابی و انطباق آن با بازار پروژه های ساختمانی از جمله مباحث مطرح شده در پانل بازاریابی و فروش بود که توسط دکتر محمد بلوریان تهرانی ارائه شد.

تاثیر محسوس آینده مذاکرات بر بازار مسکن
به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد در بخش دیگر این همایش و در پانل سرمایه‌گذاری هادی کوزه‌چی، مدرس مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری و فارغ‌التحصیل مدیریت MBA از دانشگاه صنعتی شریف و مک مستر کانادا با ارائه مستندات علمی و آماری به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت : اگر توافقی حاصل شود که امید زیادی در این زمینه وجود دارد، قیمت دلار تغییر می‌کند که در حوزه بازار مسکن تاثیرات محسوسی خواهد داشت.
کوزه چی وضعیت شاخص های اقتصادی در حوزه بازار مسکن را مورد بررسی قرار داد و گفت: در سال های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ که تورم بالا رفته است، مردم به بازار مسکن هجوم آوردند و در این دوره است که بازار مسکن رونق پیدا می کند و مسکن از ارز تاثیر می پذیرد.وی با بیان اینکه در دوره‌هایی که تورم بالا می‌رود، ممکن است رونق کوتاهی در بازار مسکن به‌وجود بیاید و این قضیه در بلندمدت چندان مطلوب نیست، عنوان کرد: وقتی مردم می‌بینند که ساخت و ساز سودآور است، به ساخت و ساز هجوم می‌آورند؛ درصورتی‌که در حالت عادی ممکن است این کار را انجام ندهند.
این مدرس مدیریت مالی و سرمایه گذاری اضافه کرد: برای اولین بار است که از حدود سه سال پیش، تعداد مسکن نسبت به خانوار اضافه است و در حال حاضر حدود یک میلیون خانه نوساز بدون مشتری در کشور وجود دارد.
مدرس مدیریت مالی و سرمایه گذاری ادامه داد: ما با یک پدیده حدودا یک ساله موجه هستیم که مسکن گران شده است ولی تورم آن پایین آمده است. وی با بیان اینکه رکود را در درجه اول سازنده ها و مصالح فروشان لمس می کنند، تصریح کرد: در حال حاضر حدود یک سال و نیم رکود در حوزه بازار مسکن داریم و سابقه رکود در بازار مسکن نشان می دهد که معمولا هر رکودی حدود سه سالی طول می کشد.
کوزه چی، تقاضای مصرفی بازار مسکن را به دو دلیل عمده تقسیم کرد و گفت: یکی از این دلایل نوسازی و بازسازی و دیگری ازدواج جوانان است. وی افزود: در حال حاضر حدود سه الی چهار سالی است که روند ثبت ازدواج ها کاهش پیدا کرده است و این روند کاهشی ادامه خواهد داشت و این قضیه برای فعالان حوزه مسکن یک زنگ خطر محسوب می شود.
کوزه چی اضافه کرد: دولت تصمیم گرفته است که سه نوع مسکن در نظر بگیرد که عبارتند از مسکن آزاد که وام ساخت و خرید ندارد، نوع دیگر مسکن حمایتی است و نوع دیگری هم مسکن اجتماعی است.
برآورد میزان بازدهی و معاملاتی مسکن و اجاره در دو سال آینده، تاثیر انتخابات، مذاکرات، مسکن مهر، وام مسکن، مرحله دوم هدفمندی بر بازار مسکن، تاثیر تحولات اقتصاد کلان، سیاست های دولت و بانک مرکزی، بودجه ۹۳ بر بازار مسکن، مقایسه بازدهی پروژه های ساختمانی کشور و سایر بازارها در بیست سال گذشته و آینده، بررسی سیکل های خرید و فروش و ساخت و ساز مسکن، بررسی دوره های رکود بازار مسکن و بررسی طول مدت دوره رکود فعلی، بررسی گزینه های مناسب سرمایه گذاری در رکود و رونق، بررسی بهترین استراتژی برای سازنده، مالک و خریدار در زمان رکود و رونق، بررسی امکان افت بیشتر قیمت و حباب های قیمتی، تحلیل بازار اجاره و رابطه آن با بازار خرید و فروش، ارائه آمار متنوعی از میزان ساخت و ساز، جوازها، معاملات، سرمایه گذاری، وام مسکن و... و چگونگی تامین مالیپروژه های نیمه تمام در شرایط رکود از جمله محورهای ارائه شده در پانل سرمایه گذاری این همایش یک روزه بود که توسط هادی کوزه چی ارائه شد.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این همایش و همچنین تهیه لوح فشرده فیلم دوره به نشانی EastEconomy.ir مراجعه فرمایند.