قاتل خاموش یا غذایی با طعم مرگ؟ (قسمت دوم)
ترجمه: احسان صمدی
در نوشته‌ای که تحت‌عنوان خطر مصرف فست‌فودها ارائه شد برخی از عوارض کلی و روزمره‌ای که درصورت مصرف فست‌فودها به آن دچار ‌می‌شویم را بیان کردیم. در گزارش این هفته می‌خواهیم به‌طور خاص به بیماری‌هایی که بر اثر مصرف فست‌فودها به آن مبتلا می‌شویم را برشماریم.
۱- بیماری‌های قلبی
همانطورکه فست‌فود بیشتری مصرف می‌کنید، شانس بیشتری برای اینکه چاق شوید، دارید و این به نوبه خود، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد و بیشتر به این دلیل است که فست‌فودها سطوح کلسترول خوب (HDL ) را کاهش و سطوح بالاتر کلسترول بد (LDL) را افزایش می‌دهند.

2- تصلب شرائین (آترواسکلروزیس)
غذاهای فست‌فودی و همچنین سفارشات جانبی مانند حلقه‌های پیاز سرخ شده و سیب‌زمینی سرخ کرده، حاوی مقادیر زیادی از کلسترول و یا چربی اشباع‌شده هستند که سلامتی شریان‌های شما را تهدید می‌کند. در ادامه مصرف شما، تجمع بیشتر چربی‌ها در شریان‌ها باعث می‌شود فضای داخل رگ باریک شده که این مسأله موجب می‌شود میزان اکسیژن‌رسانی به سلول‌های شما کاهش یابد. آسیب به دیواره رگ‌های خونی می‌تواند خونریزی و لخته شدن خون خطرناک ایجاد کند. این وضعیت که تصلب شرایین و یا انسداد سرخرگ‌هاست، می‌تواند باعث حملات قلبی و سکته مغزی شود.

3- دیابت نوع 2
اگر چه هیچکس نمی‌داند که غذاهای سریع، خود باعث دیابت می‌شود، اما مشکلات بهداشتی مربوط به فست‌فود می‌تواند احتمال ابتلای شما را به این بیماری افزایش دهد. اضافه وزن، فشارخون بالا و افزایش سطح قندخون همه با دیابت نوع ۲ در ارتباط است؛ باتوجه به مطالعه ۲۰۰۵ پزشکی که در نشریه «لنست» منتشر شده است، خوردن فست‌فودها بیش از دوبار در هفته می‌تواند به‌طور متوسط منجر به ۱۰ پوند افزایش وزن در افراد جوان در طول زمان شود. وزن اضافی، خطر ابتلا به مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

4- مشکلات کبدی
کبد یکی از اعضای مهم بدن ماست و از همه مهم‌تر مرکز سوخت‌وساز بدن است، همه مواد در کبد متابولیزه می‌شوند و در نتیجه آسیب به کبد می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. از آنجایی که غذاهای فست‌فودی که شما می‌خورید در بدن به‌‌صورت مساوی توزیع نشده، چربی تمایل به جمع‌آوری در کبد دارد و در بافت کبد نفوذ می‌کند و می‌تواند به صدمه دائمی، التهاب و حتی زخم منجر شود. یکی از بیماری‌های شایع کبدی که در اثر مصرف زیاد فست‌فودها رخ می‌دهد کبد چرب غیرالکلی است که در فرم پیشرفته آن موجب سیروز و از کار افتادن کبد می‌شود.

5- فشار خون
فشار خون بالا، به‌طور مستقیم به مصرف بیش از حد سدیم مرتبط است. بسیاری از غذاهای آماده حاوی سدیم است که از نمک مورد استفاده در ادویه می‌آید؛ همبرگر، سیب‌زمینی سرخ کرده و پای میوه حتی گرم دارای محتویات سدیم بالاست. سدیم برخی خوراکی‌ها مانند میگو سرخ شده، نزدیک به ۱۰۰ درصد از حد روزانه پیشنهاد شده توسط انجمن قلب آمریکا بالاتر است. فشارخون بالا پیشرفت آترواسکلروز و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

6- سرطان
فست‌فودها به‌خودی خود ممکن است باعث سرطان نشوند، اما می‌توانند شرایطی مانند افزایش وزن را که یکی از عوامل سرطان‌زاست، فراهم کنند. منوهایی که چربی و قند زیاد نسبت به فیبر و سایر مواد مغذی مفید دارند و از نظر تغذیه‌ای فقیر محسوب می‌شوند، شرایط را برای سرطان مهیا می‌کنند. این شرایط سرطان‌هایی از قبیل روده بزرگ، کلیه، کیسه صفرا و دیگر اشکال سرطان را موجب می‌شوند.