تامین آب چالش بزرگ آینده کشور
دنیای اقتصاد: رئیس مرکز فناوری های راهبردی ریاست از تشکیل کارگروه رفع معضلات و بحران آب در معاونت فناوری خبر داد و گفت: سند ملی فناوری های راهبردی آب برای مدیریت بهینه آب در کشور در معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین شده که هفته آینده برای دفاع به شورای انقلاب فرهنگی می رود.

امید توکلی در مراسم اختتامیه همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت، با اشاره به اینکه ایران در آستانه بحران آب قرار دارد و در سال های آینده تامین آب به یکی از بزرگترین چالش های کشور تبدیل می شود، گفت: باید فناوری های منابع آبی را در کشور توسعه دهیم. به گفته وی حجم آب های تجدید پذیرایران 130 میلیاردمتر مکعب بود که در سالهای اخیر 25 درصد کاهش یافته است. وی با بیان اینکه سرانه منابع آب 1704 متر مکعب است، تصریح کرد: در بین 180 کشور دنیا از نظر برخورداری از منابع آبی رتبه 50 را داریم و از نظر سرانه منابع آب در جایگاه 112 جهان قرار داریم. وی با بیان اینکه 92 درصد منابع آبی در بخش بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: از نظر تلفات آبی 25 میلیارد مترمکعب به نفوذ در خاک، 68 میلیارد متر مکعب به جریان های سطحی و 278 میلیارد مترمکعب نیز تبخیر می شود و در مجموع 80 درصد منابع آب تجدید شونده در کشور مصرف شده است.

توکلی با بیان اینکه شاخص استفاده ایمن از منابع آب تجدید شونده کمتر از 20 درصد و در حالت قابل قبول بین 20 تا 40 درصد و بیش از 40 درصد پرخطر محسوب می شود، افزود: برداشت های بی رویه از منابع آب تجدید شونده چالش های متعددی را برای آینده کشور بوجود آورده است. وی گفت: مجموع پساب های شهری، صنعتی و کشاورزی در سال 80 حدود 29 میلیارد متر مکعب بوده که در سال 1400 به 40 میلیارد متر مکعب خواهد رسید. وی با بیان اینکه بازچرخانی و بازیافت پساب از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: بازیافت و استفاده از منابع آب غیرمتعارف و آب های مجازی همانند آب های شور، آب های سخت و پساب تصفیه خانه ها اهمیت زیادی دارد.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه فولاد مبارکه اقدامات خوب و مهمی در زمینه تصفیه آب و بازیافت فاضلاب انجام داده است افزود: مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی یک سری وظایفی در راستای اولویت ها و شاخص های توسعه فناوری بر عهده دارد.