خودروسازی در آمریکا از گذشته تا به حال با چالش‌های زیادی مواجه شده است و این صنعت با بحران‌های اقتصادی روبه‌رو‌ بوده اما توانسته است موفق از این بحران‌ها بیرون بیاید هر چند برخی شرکت‌ها تحت تاثیر این عدم گردش مالی با شکست مواجه شدند و از گردونه رقابت با سایر برند‌ها خارج شدند، اما شرکت‌ها و برندهای باقیمانده از نظر کیفیت و فناوری پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای کرده‌اند. زیر ساخت‌های پرقدرت و نیروی کار متخصص، فناوری‌های در دسترس و حضور دیرینه در این صنعت نقاط قوت صنعت خودرواین کشور است.

صنعت خودرو آمریکا با فروش ۵/ ۱۷ میلیون دستگاه خودرو و کامیون و خودروهای کار و کشاورزی در سال ۲۰۱۵ رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. تمامی خودروسازها تقریبا سوددهی داشته‌اند اما به نظر می‌رسد این صنعت در زیر پوستش مشکلات زیادی را تحمل می‌کند. برای شرکت‌های خودروسازی بزرگی مانند جنرال موتورز، فورد و فیات کرایسلر هیچ ریسکی بالاتر از این نیست که اشتباهات گذشته خود را تکرار کنند و یکی از بزرگ‌ترین‌ این اشتباه‌ها می‌تواند اهمیت دادن زیاد به فروش SUV‌ها و وانت‌های پیکاپ باشد. شرایط و مقررات زیست محیطی و سختگیری‌هایی که برای خودروهای تولیدی در آمریکا وجود دارد حرکت بیشتر به سمت خودروهای بزرگ و قدرتمند را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند. ذهنیت موجود این است که افراد ترجیح می‌دهند خودروهای بزرگ و قدرتمند داشته باشند و هزینه سوخت آنها را بپردازند تا سدان‌های سایز خانوادگی را سوار شوند و پول خود را پس انداز کنند. اما این ذهنیت در حال تغییر است. مردم به شاسی بلندها علاقه دارند اما دیگر مجبور نیستند الزاما هزینه زیادی برای سوخت آنها بپردازند. خودروسازی مانند تسلا که محصولات برقی می‌سازد هم به این موضوع توجه کرده است که ذائقه مشتریان به سمت خودروهای بزرگ و قدرتمند تغییر کرده و تسلا مدل X حاصل همین تفکر است.

خودروسازانی مانند فورد و فیات کرایسلر نگاهشان به نمودارهای قیمت نفت و بنزین است و آنها می‌دانند که به‌زودی قیمت‌ها به جای قبل خود باز خواهند گشت و شرایط عرضه و تقاضا پس از افزایش قیمت سوخت قابل پیش بینی نخواهد بود. این موضوع برای خودروسازان اهمیت زیادی دارد چرا که حضور مدل‌های بزرگ در خط تولید یک خودروساز موضوعی نیست که به یکباره بتوان آن را تغییر داد و تعداد خودروهای سدان را در خط تولید افزایش داد. مقدار سرمایه‌گذاری خودروسازان آمریکایی روی تراک‌ها و شاسی بلند‌ها بلند مدت است و نباید انتظار داشت که این شرکت‌ها به راحتی این حجم سرمایه‌گذاری را فراموش کرده و مجددا وارد ساخت انبوه و تیراژ بالای خودروهای کلاس اقتصادی شوند. به خصوص که آنها در دهه هشتاد یک بار این کار را آزمودند و در برابر رقبای ژاپنی خود که اساسا اکونومی ساز بودند شکست خوردند. سهم خودرو سازان داخلی از بازار آمریکا در طول چند دهه اخیر کاهش یافته است و برخی شرکت‌ها مانند جنرال موتورز از دهه ۱۹۶۰ که بیش از ۵۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده بود، به کمتر از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده است که این حالت برای فورد و فیات کرایسلر هم اتفاق افتاده است و در مقابل شرکت‌های تویوتا و هوندا با رشد روبه‌رو‌ بوده‌اند. به‌طور کلی سهم بازار خودروسازان داخلی آمریکا از دهه ۶۰ به این سو به‌طور پیوسته کاهش پیدا کرده است. یکی دیگراز چالش‌های پیش‌روی خودرو‌سازی در آمریکا، هزینه نیروی کار و قوانین کار است که باعث شده است خودرو‌سازان با مشکلاتی مواجه باشند.

دستمزد بالا در شرکت‌های آمریکایی باعث شده است هزینه تمام شده خودروها بیشتر از کشورهای آسیایی باشد. به‌طور کلی ۱۸ تا ۲۰ درصد از هزینه تولید مربوط به نیروی کار است و در کنار سایر هزینه‌ها مانند قطعات، بدنه و طراحی و گارانتی مقدار قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد و این موضوع در کشورهای آسیایی حتی ژاپن کمتر از آمریکا است. میانگین دستمزد برای شرکت‌های آمریکایی در هر ساعت ۲۸ دلار است و این مبلغ برای شرکت‌هایی مثل تویوتا ۲۶ دلار و هوندا ۲۴ دلار و هیوندای ۲۱ دلار است. در برخی خطوط به دلیل اعمال قوانین مربوط به کار سخت، دستمزد از ۲۸ دلار در ساعت هم بالاتر می‌رود. در کنار نیروی کار قوانین سختگیرانه محیط زیستی خود عامل مهمی است که باعث افزایش هزینه تحقیقات برای کاهش وزن خودروها و کاهش مصرف سوخت و گازهای خروجی از آن است. در چشم‌انداز ۲۰۲۵ صنعت خودروی آمریکا، خودروها باید در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۱/ ۵ لیتر سوخت مصرف کنند که با وجود خودروهای شاسی بلند با موتورهای ۳ تا ۵ لیتری رسیدن به مصرف کمتر از ۸ لیتر در ظرف کمتر از ۱۰ سال کمی سخت و دشوار است و این در حالی است که کاهش دادن حتی یک لیتر مصرف سوخت چالش بزرگی برای خودروسازان است. البته بر اساس قانون سازمان‌های ناظر می‌توانند پیش از رسیدن به این تاریخ از پیش تعیین شده، با رصد کردن وضعیت تولید داخلی و مصرف سوخت در رابطه با اجرای آن تصمیم‌گیری کنند. خودرو سازان آمریکایی باید به چالش‌های پیش روی خود بیشتر از گذشته فکر کرده و برای حل آنها برنامه ریزی کنند. تغییرات ایجاد شده در ذائقه آمریکایی‌ها با وضعیت قوانین آنها خوانش ندارد و تامین سلیقه مصرف‌کننده موضوعی است که برنده رقابت در بازار خودروی آمریکا را مشخص خواهد کرد. آن هم با حضور خودروسازان خارجی که ساخت کم مصرف‌ها را خوب بلدند.

بازار برای خودروهای آمریکایی تنگ می‌شود