متحول‏کنندگان دنیا چه کسانی هستند؟

مترجم: مریم رضایی

برخی می‏گویند هر چقدر چیزی بیشتر تغییر کند، بیشتر مطابق قبل باقی می‏ماند. اما برای ۳۰ نوآوری که نشریه فوربس لیست آنها را برای اولین بار و به عنوان متحول‏کنندگان دنیا منتشر کرده، هیچ ثباتی وجود ندارد. آنها شهروندانی در این دنیا هستند که تکنولوژی نوظهور، صنعت مالی دنیا و قدرت ذهن را تقویت می‏کنند تا صنایع را زیر و رو کنند و زندگی روزمره میلیون‏ها انسان را تغییر دهند. با وجود شرایط رکودی اقتصاد جهان و نگرانی‏های موجود در مورد نابرابری درآمد، حریم شخصی، امنیت، سیاست‌های بانک مرکزی و قیمت انرژی، این گروه از متحول‏کنندگان و شرکت‌هایی که اداره می‏کنند از رشد قابل توجهی بهره می‏برند.

در دوره پیشرفت‏ بی‏رحمانه تقریبا در هر حوزه، این افراد همیشه در ابتدای مسیر تغییراتی قرار دارند که در سراسر دنیا توسط رقبا ربوده و کپی‏برداری می‏شود. سرعت نوآوری در صنایع و مکان‏های جغرافیایی مختلف افزایش قابل توجهی داشته است. از حمل‏ونقل در بزرگ‌ترین شهرهای دنیا تا کاهش هزینه تعیین توالی DNA تا حدی که پزشکی انفرادی به یک واقعیت محض تبدیل شده، لیست متحول‏کنندگان دنیا از سوی نشریه فوربس دنیایی را دربرمی‏گیرد که در آن افراد و شرکت‌ها می‏توانند دسترسی نامحدود به آن داشته باشند. نشریه فوربس برای تهیه فهرست شجاع‏ترین رهبران کسب‏وکار، میزان رشد، نوآوری و حضور جهانی صدها شرکت را بررسی کرده است. این نشریه تنها نهادهای انتفاعی، با ارزش بازار بیش از یک میلیارد دلار را در نظر گرفته است. بر این اساس افرادی همچون مارک زوکربرگ در این لیست جای گرفته‏اند. زوکربرگ قبل از تولد ۲۴ سالگی خود، به یمن رشد افسانه‏ای شرکت فیس‌بوک توانست به یک میلیاردر تبدیل شود، اما با وجود این که این شبکه اجتماعی توانست تعداد کاربران فعال روزانه خود را به بیش از یک میلیارد نفر برساند، او فعالیت‏های نوآورانه کسب‏وکار خود را متوقف نکرد.

اینستاگرام، به عنوان سرویس به اشتراک‏گذاری عکس، تنها شروع کار او بود. تنها در چند سال گذشته، فیس‌بوک تملک‏های چند میلیارد دلاری داشته تا اعتبار خود را در انتقال پیام (۲۲ میلیارد دلار برای WhatsApp) و واقعیت مجازی (۲ میلیارد دلار برای Oculus) افزایش دهد. پس از او می‏توان به رید هیستینگز (Reed Hastings) اشاره کرد که سرویس DVD از طریق ایمیل او درحالی‌که اکنون Netflix در ارائه سرویس‏های تصویری به یک رهبر جهانی تبدیل شده، مثل اسب تروا عمل می‏کند. رتبه‏های نوآوران و متحو‏ل‏کنندگان صرفا محدود به آمریکا نیست. بوم کیم (Bom Kim) از شرکت کوپانگ (Coupang) راه جف بزوس، مدیر شرکت آمازون را (که او هم در لیست قرار دارد) در پیش گرفته و اداره یک سایت تجارت الکترونیک در کره‌جنوبی را که به سرعت در حال رشد است در دست دارد. کیم به کمک کامیون‏های متناسب‏سازی شده و انبارهایی با کنترل الگوریتمی در حال پایین آوردن زمان توزیع و انتقال است. بیشتر سفارش‏هایی که گرفته می‏شود ظرف یک روز یا کمتر به دست خریدار می‏رسد. جورج پائولو لمن، میلیاردر برزیلی که شرکت ۳G را بنیان‏گذاری کرده، در حال تغییر بازی برای غول‏های کسب‏وکارهای غذا و نوشیدنی است. او مالکیت برگر کینگ، رستوران فست فود زنجیره‏ای معروف و شرکت هینز، تولیدکننده بزرگ سس کچاپ را به دست آورده است. از آنجایی که لیست مذکور رده سنی ۳۱ تا ۷۶ سال را دربرمی‏گیرد، هیچ‌یک از اعضای آن در برابر گذر زمان مصون نیستند. اما یکی از آنها امیدوار است این گذر عمر را با کیفیت‏تر کند. عثمان کیبار، موسس استارت‏آپ بیوتکنولوژی Samumed، مدعی است داروهایی اختراع کرده که می‏تواند با عوارض گذر عمر مقابله کند و در عین حال در آینده به مشکلاتی مثل سرطان و آلزایمر نگاهی داشته باشد. نکته‏ای که خیلی سریع می‏توان از فهرست متحول‏کنندگان دنیا دریافت این است که تغییر دنیا با میلیاردر شدن همراه است.

متحول‏کنندگان دنیا چه کسانی هستند؟