جزئیات کیفی خودروهای داخلی اعلام شد

کیفیت خودروهای داخلی همیشه موضوعی چالش برانگیز در این صنعت بوده است، حال آنکه به‌دلیل انحصار تولید در دو شرکت بزرگ خودروساز و همچنین عدم شکل‌گیری رقابت در بازار خودرو، این چالش هیچ‌گاه دغدغه مدیران صنعتی کشور و تولیدکنندگان نبوده است.در این بین هرچند مصرف‌کنندگان خودروهای یاد شده تنها گزینه شکایت از تولیدکنندگان را پیش رو دارند اما همین گزینه نیز هیچ‌گاه کارساز نبوده است. بر این اساس بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران خودرو به مشتریان پیشنهاد می‌کنند که پیش از خرید خودرو موارد ایمنی کیفی و رفاهی خودرو را مدنظر قرار دهند و بعد اقدام به خرید کنند. اما بررسی نکات کیفی خودروها تنها از طریق یک مرجع قابل وصول است و آن هم جدول کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است.

این شرکت طی سال‌های گذشته با تهیه جدول سطوح کیفی خودروهای سواری و سنگین و تاکید بر نمرات منفی خودروها به نوعی اطلاعات مورد نیاز مشتریان را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌داد، حال آنکه از آبان ماه گذشته با دخالت وزارت صنعت و معدن و تجارت این آمار از سایت شرکت بازرسی حذف و در مواردی نیز به‌صورت گزینشی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت. اما از ابتدای سال جاری با فشار رسانه‌ها جدول یاد شده با شکلی جدید منتشر شد، به‌طوری‌که تمامی خودروها تنها با حذف و اضافه یک ستاره مورد ارزیابی کیفی قرار می‌گیرند، این در شرایطی است که با شکل جدید خودروهای با کیفیت و بی‌کیفیت گاه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. اما آمار کیفی اردیبهشت‌ماه در حالی از سوی این شرکت منتشر شد که از ارائه جزئیات خبری نبود و رسانه‌ها تنها به درج ستاره‌های ایمنی خودروهای داخلی پرداختند.

با این شرایط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران طی هفته جاری جزئیات جدول کیفی اردیبهشت را در سایت خبری خود قرار داد. طبق روال قبلی میانگین امتیاز منفی کدهای ۹ گانه به فنر بندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، رنگ، صداهای غیرعادی و نفوذ آب اختصاص پیدا کرده است به‌طوری‌که در این جدول گرندویتارا در کنار نیومزدا به عنوان خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومانی با میانگین ۱۹/ ۲۹ نمره منفی در صدر جدول قرار گرفته و با‌کیفیت‌ترین خودروی تولیدی شناخته شده است. این خودروی سه ستاره در بخش رنگ، بدنه و تزئینات داخلی و خارجی نمرات منفی کمی دارد.اما در بخش خودروهای بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان، دو خودروی کیا سراتو و جک اس ۵ قرار دارد که این دو خودروی سه ستاره نیز با فاصله زیادی در نمرات منفی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. به‌طوری‌که جمع نمرات منفی کیا سراتو ۴۸ و اس ۵ نیز ۶۱/ ۷۸ است.جالب این است که خودروی متعلق به کرمان موتور هیچ نمره منفی ندارد و تنها در بخش بدنه با کسب نمره منفی ۵۸/ ۳۴ و همچنین تزئینات داخلی نمره منفی کسب کرده که همین نمرات منجر به حذف یک ستاره این خودرو شده است. اما جک J۵ که در گروه خودروهای ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان قرار دارد، موفق به کسب دو ستاره کیفی شده تا در کنار برلیانس H۳۳۰ پارس خودرو (دیگر عضو این گروه) قرار بگیرد. برلیانس خودروی چینی نسبتا جدید پارس خودرو به‌شمار می‌رود و اگرچه مدلی سایپایی نیز دارد، اما نام آن در جمع خودروهای تحت ارزیابی به چشم نمی‌آید.

در این گروه که کلا در اشغال چینی‌ها قرار دارد، ام وی ام مدل ۵۵۰ نیز عضو است که توانسته تنها یک ستاره برای خود دست و پا کند. البته ام‌وی‌ام X۳۳ جدید و لیفان X۶۰ نیز اوضاع بهتری نداشته و آنها نیز موفق به کسب فقط یک ستاره کیفی از بازرسان شرکت بازرسی شده‌اند.در این گروه جک J۵ با ۶۱/ ۱۰۲ نمره منفی، برلیانس با ۷۶/ ۱۲۴ نمره منفی ام وی ام ۵۵۰ با ۹۳/ ۱۶۷ نمره منفی و همچنین لیفان x۶۰ با ۱۵/ ۱۹۶ نمره منفی در جدول کیفی خودروهای داخلی قرار گرفته‌اند. خودروهای یاد شده در تمام کدهای امتیازدهی نمرات منفی دارند، حال آنکه در بخش بدنه و همچنین تزئینات داخلی و خارجی نمرات منفی بیشتری نسبت به دیگر گزینه‌ها دریافت کرده‌اند. آنطور که واضح است خودروهای چینی در بخش بدنه دچار ضعف هستند. اما در رده قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان بیشترین خودروهای داخلی قرار دارند. بر این اساس، تندر۹۰ اتومات در صدر قرار دارد و سایر تندرها نیز رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. طبق جدول کیفی ارائه شده، تندر ایران خودرو، پارس‌تندر و تندر پارس خودرو توانسته‌اند رده‌های دوم تا چهارم گروه تحت بررسی را به خود اختصاص دهند. پس از تندر۹۰‌ها اما این رانا است که توانسته با کسب سه ستاره کیفی، ایران خودرویی‌ها را سورپرایز کند. رانا که در گذشته حرف و حدیث‌هایی در مورد کیفیت آن وجود داشت، در گزارش جدید شرکت بازرسی موفق به کسب سه ستاره کیفی شده تا خود را در کنار امثال ویتارا و تندر ببیند.

از رانا که بگذریم، در رده‌های بعدی با خودروهایی به نام ام‌ وی ‌ام ۳۱۵ جدید، پژو ۲۰۶‌هاچ بک و ۲۰۶ صندوقدار و دنا روبه‌رو می‌شویم که همه آنها موفق به کسب تنها دو ستاره کیفی شده‌اند. این در شرایطی است که سایر خودروهای این گروه شامل سمند، پژو ۴۰۵، پارس و تیبا۲، فقط یک ستاره کیفی به دست آورده‌اند.در این بخش ابتدا تیبا با کسب ۱۱/ ۲۸۳ و بعد از آن پژو پارس فارس و مازندران با کسب به ترتیب ۱۹۹ و ۶۷/ ۱۸۹ نمره، بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داده‌اند. خودروهای یاد شده در تمامی زمینه‌ها با نمره منفی روبه‌رو هستند.

جزئیات کیفی خودروهای داخلی اعلام شد