امواج کاهشی قیمت مسکن در ما‌ه‌های اخیر، متعاملین مسکن را به واکنش به تغییر جهت قیمت‌ها واداشته، طوری‌که خریدار و فروشنده هم‌اکنون وارد بازار مسکن شده‌اند.
شاخص قیمت مسکن در تهران بعد از رشد شدید در خراد۹۲، در تیر و مرداد و شهریور با یک رشد خفیف، آماده کاهش شد و در مهرماه به حدی کاهش پیدا کرد که با وضعیت شاخص در بهمن سال۹۱ برابر شد.
میانگین قیمت مسکن در تهران از پایان خرداد تاکنون ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است که این میزان کاهش قیمت در طول ۴ماه، شاید بتواند به معنی تخلیه کامل حباب مسکن باشد.
با این حال، اگر چه برخی کارشناسان برای ماه‌های آینده ثبات پیش‌بینی می‌کنند، اما احتمال پایین‌آمدن دوباره وجود دارد.
وضعیت موجود از نظر خریداران و فروشنده‌ها مناسب برای انجام معامله محسوب می‌شود.
از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۳۳ هزار قرارداد اجاره مسکن در کشور منعقد شده، در حالی‌که طی این مدت قراردادهای خرید و فروش کمتر از ۱۳۳ هزار مورد بوده است. در استان تهران نیز بیش از ۹۴ هزار اجاره‌نامه ثبت شده، اما قراردادهای خرید و فروش ۱۷ هزار مورد کمتر از قراردادهای اجاره بوده‌اند. از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۸۱ هزار و ۵۰۰ قرارداد مسکن در کل کشور منعقد شده که سهم استان تهران حدود ۱۸۲ هزار قرارداد بوده است.
۱۳۲ هزار و ۱۲۸ قرارداد منعقد شده در این مدت مربوط به خرید و فروش مسکن بوده که بیش از نیمی از این خرید و فروش‌ها در استان تهران بوده است.
از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۳ هزار قرار‌داد اجاره منعقد شده که سهم استان تهران بیش از ۹۴ هزار مورد بوده است. همچنین در این مدت نزدیک به ۱۳ هزار قرار‌داد پیش‌فروش ثبت شده که تهران ۷۰۰۰ قرار‌داد از کل پیش‌فروش‌ها را به خود اختصاص داده است.
بر این اساس بیش از نیمی از قراردادهای خرید و فروش، اجاره و پیش‌فروش مسکن در سال جاری در استان تهران منعقد شده است. درباره وضعیت موجود معاملات مسکن، رییس اتحادیه مشاوران‌املاک تهران اعلام کرد: خرید و فروش مسکن در تهران از مهر‌ماه رونق گرفته و این رونق توام با افزایش قیمت نیست و از ثبات نسبی برخوردار خواهد بود. حسام عقبایی گفت: با توجه به تحولات سیاسی و همچنین رکود مسکن در نیمه اول امسال، از ابتدای مهر ‌ماه در تهران شاهد رونق خرید و فروش هستیم.
عقبایی وقوع رونق را به معنای افزایش قیمت ندانست و گفت: در حال حاضر به تعادل نسبی قیمت مسکن رسیده‌ایم و این کمک می‌کند تا بازار مسکن به حالت مصرفی مبدل شود تا مردم و مصرف‌کنندگان نسبت به خرید خود اقدام کنند.
رییس اتحادیه مشاوران‌املاک با اشتباه خواندن این تصور که هر زمان خرید و فروش مسکن در تهران رونق می‌گیرد قیمت‌ها نیز رشد می‌کند، افزود: ما دنبال این هستیم تا با مدیریت صنفی بر بازار اثبات کنیم که همواره رونق توأم با افزایش قیمت نیست.
وی افزود: رکود بازار مسکن برای اقتصاد کشور نیز مضر است، چرا که وقتی دچار رکود در بازار مسکن می‌شویم حدود ۲۰۰ شغل به طور مستقیم از بین می‌رود.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: رونق بازار مسکن موجب رونق اقتصادی می‌شود، ولی باید این به نوعی مدیریت شود که به سمت افزایش و فرود آمدن حوزه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و در نهایت تبدیل سوداگری در حوزه خرید و فروش مسکن نشود.
عقبایی در خصوص پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال جاری گفت: وضعیت فعلی در بازار مسکن حاکی از این است که قیمت مسکن ثبات نسبی خواهد داشت، زمان خوبی برای خرید و فروش مسکن است و این‌گونه نیست که مردم فکر کنند اگر مسکن خود را فروختند فردا گران می‌شود.
همچنین رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان اینکه قبول ندارد قیمت مسکن به نصف کاهش یافته گفت: آمارهای موجود از ثبت قراردادها در کل کشور و تهران از رونق خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن حکایت دارد.
مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه خرید و فروش مسکن در مهر ماه رونق گرفته، گفت: زمانی که قیمت مسکن که به طور جهشی افزایش یافت، بنده اعلام کردم که قیمت مسکن ۲۰ درصد دارای حباب است و از این ۲۰ درصد حباب به تدریج ۳، ۵، ۷، ۹ و ۱۱ درصد کاهش یافت. رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک گفت: روند خرید و فروش برابر آماری که داریم در تاریخ ۱۹ مهر ماه جاری در تهران در یک روز ۲۵۷ معامله از قبیل رهن، اجاره و خرید و فروش انجام شده بود و در تاریخ ۲۳ مهرماه این میزان در یک روز به ۹۰۰ معامله رسیده بود و این حاکی از رونق خرید و فروش و اجاره مسکن در تهران است.
به گفته وی، در شهریور ماه سال ۹۱ در کل کشور کل قراردادهای منعقد شده ۱۱۳ هزار و ۱۹۹ و شهریور سال ۹۲ این قراردادها به ۱۵۹ هزار و ۲۵۲ فقره رسید.
وی خاطر نشان کرد: در مهرماه سال ۹۱ این قراردادها به ۱۳۶ هزار و ۹۳۴ و در مهرماه سال ۹۲ این قراردادها به ۱۴۰ هزار و ۴ فقره رسید.