خودروی ارزان رنو مشتری ندارد

حاشیه‌های خودروی پرماجرای رنو(کوئید) این روزها ابعاد تازه‌ای پیدا کرده برخی اخبار از نارضایتی خودروسازان کشورمان درمورد تولید این خودرو خبر می‌دهند.خودروی کوئید از سال گذشته همزمان با برنامه‌های رنو برای ورودی جدید به ایران بر سر زبان‌ها افتاد با این موضوع که هر دو خودروساز بزرگ کشورمان مدعی تولید این خودروی فرانسوی بودند.در این بین سایپا تولید کوئید در ایران خودرو را خطری برای پراید‌های تولیدی این شرکت می‌دانست و یکی از شروط خود برای همکاری با رنو را همکاری انحصاری با خود خوانده بود. از سوی دیگر ایران خودرو نیز تولید کوئید را برگ برنده‌ای می‌دانست که در همکاری با رنو می‌توانست به‌دست آورد.

ایران خودرو سال‌هاست که نتوانسته خلأ خودروهای سواری زیر ۳۰ میلیونی را در این شرکت پر کند، بنابراین اشتیاق زیادی به تولید کوئید از خود نشان می‌داد. از سوی دیگر اما رنو نیز بعد از عقد قرارداد با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادعای جدیدی را مطرح کرد مبنی بر اینکه کوئید را در سایت بن رو به تولید خواهد رساند. با وجود زیادبودن متقاضیان کوئید در ایران اما این روزها تولید این خودرو تحت‌الشعاع برخی اخبار خارجی مبنی بر بی‌کیفیت بودن این خودرو قرار گرفته است. بنابر همین اخبار، یکی از مدیران شرکت‌های خودروساز ادعای تازه‌ای مطرح کرد مبنی براینکه رنو می‌خواهد خودروی یاد شده را به یکی از دو خودروساز بزرگ کشور تحمیل کند. درواقع، پس از آنکه مشخص شد کوئید نمره خوبی در تست‌های تصادف موسسات بین‌المللی کسب نکرده، حالا طرح قیمت آن و همچنین توافقنامه رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از سوی دیگر، ایران خودرو و سایپا را نسبت به سوگلی رنو سرد کرده است.

یکی از دلایلی که دو خودروساز بزرگ کشور به تولید کوئید در ایران اصرار داشتند، قیمت پایین آن بود، چه آنکه گمان می‌رفت این محصول با قیمت حداکثر ۲۵ میلیون تومان قابلیت تولید و عرضه داشته و می‌تواند برگ برنده‌ای در بازار باشد. این در حالی بود که مسوولان رنو اخیرا اعلام کرده‌اند کوئید با قیمتی حدود ۳۱ میلیون تومان روانه بازار ایران می‌شود، آن هم در سال ۲۰۱۸ میلادی.اعلام این قیمت، تا حد زیادی از رغبت ایران خودرو و سایپا برای تولید کوئید کاست و حتی ایران خودرویی‌ها با وجود اینکه از سوی رنو به‌عنوان گزینه اصلی تولید این محصول مطرح شدند، واکنش خاصی به آن نشان ندادند. اوضاع به شکلی است که گفته می‌شود ایران خودرو دیگر مانند گذشته چندان میلی به تولید کوئید ندارد.از آن سو سایپایی‌ها نیز که چندان دل خوشی از رنو (بابت واگذاری سایت بن رو به این شرکت) نداشته و پروژه همکاری مستقل‌شان با این خودروساز فرانسوی ناکام مانده است، مانند گذشته پیگیر تولید کوئید نیستند.تمام این اتفاقات در شرایطی است که به گفته یک مقام مسوول در صنعت خودرو، بی‌میلی سایپا و ایران خودرو به تولید کوئید، دلیل مهم دیگری نیز دارد.

به گفته وی، ماجرا از این قرار است که رنو قصد داشته کوئیدهای فرمان راست خود را از هند به ایران آورده و هزینه مربوط به تغییر محل فرمان این خودرو را بر گردن ایران خودرو یا سایپا بیندازد. از همین رو هیچ‌کدام از خودروسازان داخلی زیر بار این موضوع نرفته و با در نظر گرفتن جمیع جهات (زیر سوال رفتن کیفیت کوئید ازسوی موسسات بین‌المللی، عقد توافقنامه رنو با ایدرو و همچنین تحمیل هزینه طراحی جدید این خودرو) به نوعی از تولید کوئید در ایران ناامید شده‌اند. اظهارات این مسوول صنعت خودرو در شرایطی است که پیش از این رنو اعلام کرده بود کوئیدهای تولید ایران از هند نخواهد آمد و برزیل کشوری است که کوئیدهای باکیفیتی به تولید می‌رساند، به همین دلیل کوئید ایران از برزیل خواهد آمد.در حال حاضر خودروی ارزان قیمت رنو در هند و برزیل عرضه می‌شود، این گمان می‌رفت قیمت کوئید از ۴۷۰۰ دلار شروع شود. اما رنو فراتر از انتظار‌ها عمل کرد و کوئید را با قیمت ۲۵۶۹۶۸ روپیه یعنی تنها ۳۸۸۵ دلار در هند رونمایی کرد وگران‌ترین مدل آن هم ۳۵۳۰۰۰ روپیه (۵۳۴۰ دلار) قیمت‌گذاری شده است.

راز قیمت پایین آن در این نکته است که کوئید در کارخانه مشترک رنو- نیسان در Chennai هند که قلب خودروسازی و درواقع دیترویت هندوستان به شمار می‌رود و با نرخ بومی‌سازی ۹۸ درصد تولید شده است. درواقع کوئید یک ماشین شهری است که بر اساس پلتفرم CMF-A رنو نیسان ساخته‌شده و ابعاد آن شامل ۳۶۷۹ میلی‌متر طول، ۱۵۷۹ میلی‌متر عرض و ۱۴۷۸ میلی‌متر ارتفاع است و فاصله بین دو محور آن هم ۲۴۲۲ میلی‌متر است. رنو کوئید از فاصله نسبتا زیاد ۱۸۰ میلی‌متر از سطح زمین، بهره می‌برد و برای جاده‌هایی که از کیفیت پایینی دارند، بسیار مناسب است. درهر حال خودروی محبوب رنو این روزها باعث جنجال در ایران شده و هر دو شرکت خودروساز ایرانی را از رنو گله‌مند کرده است و روزهای پرحاشیه‌ای را می‌گذراند، به‌طوری که طی هفته جاری مؤسسه «گلوبال‌ان‌کپ» (Global Ncap) که یک موسسه معتبر و مستقل جهانی است، به بررسی سطح کیفیت و ایمنی این خودرو پرداخت و اعلام کرد که در تست خودروی «کوئید» که چندی پیش از سوی این مؤسسه انجام شده، این خودرو حتی موفق به کسب یک ستاره از پنج ستاره ایمنی نیز نشده است.