مرگ را چاره‌ای نیست برای آن برنامه‌ریزی مالی کنید!

مترجم: مریم رضایی

مرگ افراد می‌تواند علاوه‌بر تالمات روحی برای بازماندگان، به بروز تراژدی‌های مالی نیز منجر شود. برنامه‌ریزی برای این موضوع وحشتناک نیست و می‌تواند شما را آماده کند که اثرات بد مرگ را وقتی اتفاق افتاد، برای دیگران کاهش دهید. در این شماره، ۵ راهکار برای به حداقل رساندن اثرات مالی منفی این موضوع را ارائه می‌کنیم و هفته آینده به بررسی تعدادی دیگر می‌پردازیم.

1) به این گفت‌وگوی ناخوشایند تن بدهید

از برخی گفت‌وگوها به ناچار نمی‌توان اجتناب کرد. شاید سال‌های سال زندگی خوب و سالمی داشته باشید. اما ممکن است این‌طور هم نباشد. مواجه شدن با ناتوانی ذهنی یا مرگ فردی که دوستش داریم، به اندازه کافی ناراحت‌کننده است. اما گاهی شرایط دشوار مالی می‌تواند ضربه مهلکی باشد که به دردهای ما می‌افزاید. پس با این که خودتان یا نزدیکانتان دوست ندارید در مورد این مسائل حرف بزنید، اما طفره رفتن از آن درست نیست. پرداختن به این موضوع هرچقدر هم سخت باشد، عواقب نپرداختن به آن بدتر است. راه حل ما این است که یک روز بنشینید و با نزدیکانتان در مورد این که پس از مرگ چه می‌خواهید و برنامه‌ها چطور باید پیش برود، گفت‌وگو کنید. یک بار تلاش برای گفت‌وگو در این مورد، ادامه آن را آسان‌تر می‌کند و بهتر است شفاف و عملی صحبت کنید. اگر شرایط را آسان‌ یافتید، می‌توانید روزهای بعد هم مساله را بیشتر بشکافید و در مورد جزئیات توضیحات بیشتری بدهید. در نظر گرفتن نکته‌های زیر می‌تواند مفید باشد:

برگه گزارش: آیا خودتان تنها شخصی هستید که از جزئیات حساب بانکی، بیمه، اوراق یا هر سند مالی دیگری اطلاع دارید؟ وقتی شخصی فوت می‌کند، فرآیند اطلاع پیدا کردن بازماندگان از این جزئیات سخت و دردناک می‌شود. در جریان گذاشتن شریک زندگی‌تان یا هر فرد قابل اعتماد دیگر می‌تواند در این راستا مفید باشد. همه اسناد مالی خود را در یک جای امن کنار هم قرار دهید.

برنامه‌ریزی برای مالیات بر ارث: می‌توانید با برنامه‌ریزی‌هایی مثل انتقال مالکیت اموالتان به اعضای خانواده، سرمایه‌گذاری در جاهایی که مالیات به آنها تعلق نمی‌گیرد و یا واگذاری بخشی از اموال به خیریه، تا جایی که ممکن است مالیات بر ارث را کاهش دهید.

برنامه‌ریزی برای دوران بیماری: گرفتار شدن به بیماری‌هایی مثل زوال عقل و آلزایمر و به‌طور کلی ناتوانی‌های ذهنی خیلی ناراحت‌کننده است و مشکلات بیشماری را به‌دنبال دارد. در چنین شرایطی که دیگر نمی‌توانید تصمیم‌گیری داشته باشید، چه کسی عهده‌دار اموالتان خواهد شد؟ بهترین کار این است که وکالتنامه‌ای تنظیم کنید و تا وقتی هنوز کاملا هوشیار هستید، در مورد اموالتان تصمیم‌ بگیرید. حتی اگر ۲۰ سال زودتر هم این کار را انجام دهید، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

2) وصیت‌نامه تنظیم کنید

برای کسانی که دوستشان دارید، یک کابوس مالی به جای نگذارید و مطمئن شوید وصیت‌نامه‌ای که تنظیم کرده‌اید به‌روز شده است. نوشتن وصیت‌نامه مهم‌ترین کاری است که برای آماده شدن در برابر مرگ می‌توانیم انجام دهیم، حتی اگر کاملا سالم هستید. دلایل این موضوع عبارتند از:

نوشتن وصیت‌نامه در صورتی که ازدواج کرده‌اید یا اموال زیادی دارید، به‌طور خاص مهم‌ است. این اموال شامل ملک، پول نقد زیاد یا سهام می‌شود. وصیت‌نامه مشخص می‌کند تکلیف هر یک از این اموال چه خواهد بود.

وصیت‌نامه تا حدی از درگیری‌های خانوادگی جلوگیری می‌کند. همچنین باعث می‌شود وراث شما درگیر تصمیم‌گیری‌های مالی سخت و بدون راهنما نشوند.

3) مشخص کنید چه کسی قیم بازماندگان‌تان باشد

اگر فرزند زیر ۱۸ سال یا فرزند ناتوانی دارید که به سرپرستی شما نیاز دارد، قبل از این که اتفاقی برایتان بیفتد، با افراد یا نهادهایی که به آنها اطمینان دارید برای نگهداری از آنها گفت‌وگو کنید. صحبت کردن در مورد این موضوع کمی مشکل است، اما این نباید باعث شود از آن طفره بروید. برنامه‌ریزی و انجام کارهای قانونی در حال حاضر، تضمین می‌کند که فرزندانتان در شرایط امنی بزرگ خواهند شد. این موضوع به‌خصوص در مورد افرادی که تنها ولی فرزندشان هستند، صدق می‌کند. وقتی در مورد این موضوع با کسی صحبت می‌کنید، مطمئن شوید کاملا آمادگی انجام آن را داشته باشد، چرا که این تعهد بسیار بزرگی است. می‌توانید در وصیت‌نامه قانونی خود نام این افراد را ذکر کنید. در هر صورت، اگر آنها بعد از مرگ شما از این کار شانه خالی کنند یا توانایی آن را نداشته باشند، دادگاه می‌تواند وارد شود و سرپرستی مناسب در نظر بگیرد.

4) دیگران را درگیر تصمیم‌گیری‌های مالی کنید

وقتی در حال مطالعه این نکته‌ها هستید، یعنی فردی هستید که در تصمیم‌گیری‌های مالی خانواده نقش مهمی دارید. اگر اتفاقی برای شما بیفتد و از دنیا بروید، آیا اعضای خانواده‌تان می‌دانند کی باید پول اجاره خانه، قبض‌ها، قسط ماشین یا قسط بانک را بپردازند؟ آیا می‌دانند بیمه‌نامه ماشین چه زمانی منقضی می‌شود؟ نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهد معمولا بیشتر افرادی که خودشان کل مسائل مالی خانواده را تحت کنترل دارند، دیگر اعضای خانواده را چندان در جریان نمی‌گذارند. بنابراین، علاوه‌بر تهیه برگه گزارش مالی، برای مطلع کردن همسر، فرزندان و والدین خود، وقت بگذارید تا مهارت‌های عملی مدیریت مالی خانه را به آنها بگویید.

5) برای مراسم تدفین برنامه‌ریزی کنید

وقتی یکی از نزدیکان ما از دنیا می‌رود، تصمیم‌گیری در مورد مراسم تدفین و سوگواری او بدون برنامه‌ریزی قبلی در لحظات اولیه بسیار دلخراش و دردناک است. با این حال، برنامه‌ریزی‌های کوچک و سریع در مورد مراسم ختم خودتان می‌تواند کمکی برای بازماندگان باشد. از جمله مواردی که باید به آنها اشاره کرد عبارتند از: میزان مخارجی که می‌خواهید صرف شود، نوع مناسک مذهبی، میزان استفاده از گل و دیگر تشریفات اینچنینی. گفت‌وگو و تصمیم‌گیری سریع در مورد این مسائل، به درد و اندوه بازماندگان می‌افزاید. پس قبل از هر چیز، خواسته‌های خود را دقیق به آنها منتقل کنید. به همین منظور، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

خواسته‌های خود را برای مراسم تدفین‌تان مکتوب کنید.

اگر خیلی درگیر تجملات نیستید، بهتر است خواستار مراسمی ساده و کم هزینه باشید.

می‌توانید بنویسید که هزینه زیادی که بابت تهیه گل در مراسم صرف می‌شود را به خیریه اهدا کنند.

برنامه‌ریزی‌ها را به تنهایی انجام ندهید. اگر این کار برای شما سخت است، می‌توانید از کمک و مشاوره دیگران بهره بگیرید. دوستان و آشنایان می‌توانند ایده‌های خوبی بدهند. اگر دوست دارید مراسم شما متناسب با مناسک مذهبی پیش برود، با کارشناسان مذهبی صحبت کنید.