فراری کلاسیک، برقی شد!

امروزه شنیدن این خبر که یکی از خودرو‌سازان مطرح از خودروی برقی خود رونمایی کرده است تبدیل به خبری عاد ی در دنیای ماشین‌ها شده است. خودرو‌سازانی مانند نیسان و تسلا به‌عنوان پیشگامان این بخش از صنعت خودرو‌سازی نشان داده‌اند دنیای ماشین‌های آینده می‌تواند برقی باشد.

مدیر‌عامل شرکت ایتالیایی و سوپر اسپرت‌ساز فراری پس از آزمایش خودروی برقی تسلا اعلام کرده است که هیچ‌گاه به سمت خودروهای برقی نخواهد رفت اما این کلمات تمام حرف او نبوده است و به عقیده او فراری بدون موتور احتراقی بی‌معنی است. در خودروهای سوپر‌اسپرت صدای خاص موتور و جیغ ناشی از خروج گازها از اگزوزها خود عامل مهمی برای خریداران این خودروها هستند که هیجان رانندگی با آنها را در کنار قدرت و شتاب بالا فراهم می‌کند و این در حالی است که خودروهای برقی بسیار کم‌صدا بوده و برای راننده‌هایی که به‌دنبال صدای هیجان‌انگیز یک موتور سرکش هستند جذاب به نظر نمی‌رسند. مقاومت فراری در برابر برقی شدن سوپر اسپرت‌هایش باعث شد تا شرکتی با نام Electric GT یکی از مدل‌های قدیمی فراری را که قبلا در آتش سوخته است به موتورهای برقی قدرتمندی مجهز کند. خودرویی که کار تغییر سوخت و سیستم پیشرانه روی آن انجام شده است یک مدل فراری با نام ۳۰۸ GTS است که به خاطر نشت سوخت دچار حریق می‌شود و تمام سیم‌کشی‌ها و تجهیزاتش در آتش می‌سوزد. جی‌تی‌اس دارای موتوری بزرگ با حجم ۸ سیلندر و دو نفره است که در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵ در ایتالیا تولید شده است. برای شروع برقی شدن این فراری خوشنام، در ابتدا موتور آن خارج شد و برای کاهش وزن خودرو ملزومات غیر‌ضروری نیز از داخل آن برداشته شده است و سه موتور الکتریکی جمعا با توان ۴۶۵ اسب بخار قدرت جای موتور ۲۳۵ اسب بخاری قبلی را می‌گیرند. پس از ایجاد این تغییرات نام خودرو به GTE تغییر پیدا کرده است که حرف آخر به دلیل الکتریکی بودن آن انتخاب شده است. قدرت فوق‌العاده این خودرو از باتری‌های ۳۰ کیلوواتی آن به‌وجود می‌آید و مالک این خودرو اطمینان خواهد داشت که حداقل دیگر به دلیل نشت سوخت خودرویش دچار حریق نخواهد شد. بسیاری از خودروهای برقی پلت‌فرم اختصاصی خودشان را دارند اما در این مدل برای اینکه پلت‌فرم یک خودروی بنزینی و موتور وسط تبدیل به خودرویی برقی شود تغییرات زیادی باید در آن ایجاد شود.

در این خودرو از جعبه دنده پورشه G50 که 5 سرعته و دستی است استفاده شده است تا این قدرت بی‌نظیر را به چرخ‌های فراری منتقل کند. این خودرو با استفاده از پک باتری‌هایش می‌تواند با یک بار شارژ در حالت رانندگی عادی تا مسافت 160 کیلومتر حرکت کند که این دامنه حرکتی در میان خودروهای برقی امروزی متوسط در نظر گرفته می‌شود که البته شرکت Electric GT در نظر دارد با تغییر باتری‌ها این دامنه حرکتی را تا دو برابر افزایش دهد. البته این دامنه حرکتی برای استفاده شهری کاملا مناسب و کافی است. این فراری به‌زودی در مسابقه خودروهایی که تغییر سوخت یافته‌اند شرکت خواهد کرد و برای این منظور فقط باید به چشم‌های خود متکی باشید چرا که گوش‌ها نمی‌توانند در یافتن خودرو در پیست مسابقه کمکی کنند. استفاده از موتور الکتریکی در شرکت فراری به‌شکل خودروی هیبریدی قبلا در خودروی لافراری با موفقیت آزمایش شده است. در لافراری موتور اصلی بنزینی است و موتور الکتریکی نیز در دسترس است. اظهار‌نظر مدیر‌عامل فراری نشان می‌دهد داشتن خودرویی تمام برقی در سیاست‌ها و برنامه‌های آینده این شرکت وجود ندارد و آنها ترجیح می‌دهند همچنان موتورهای بنزینی (3/ 6 لیتری) مانند آنچه در لافراری استفاده کرده‌اند را در دل خودروهایشان داشته باشند و نهایتا موتوری الکتریکی را برای حرکت‌ها با سرعت کم در نظر خواهند گرفت تا با کاهش مصرف سوخت علاوه بر آلوده نکردن محیط زیست خودرویی نیمه سبز را در اختیار مشتریان وفادارش قرار دهند و هیجان رانندگی با فراری که به خاطر آن شهرت دارد را نیز از دست ندهند. همکاری این دو موتور باعث می‌شود قدرت خروجی موتور 950 اسب بخار با گشتاور 900 نیوتن متر شود. به نظر می‌رسد تجربیات موفق تسلا در ساخت خودروهای برقی و برخی مدل‌های مفهومی مانند فارادای که خودرویی مفهومی و تمام برقی است با قدرت 1000 اسب بخار نتوانسته مدیران فراری را برای داشتن سوپر اسپرتی تمام برقی راغب کند. تغییر سوخت این مدل فراری که در زمان تولیدش خودرویی معروف و پر‌طرفدار بوده ممکن است در تصمیم شرکت فراری اثر‌گذار باشد و به نظر می‌رسد داشتن و رسیدن به خودرویی تمام برقی آسان‌تر از داشتن خودرویی با موتور احتراقی برای تازه‌وارد‌ها به دنیای ماشین‌های برقی است چرا که موتورهای برقی در مقایسه با موتورهای بنزینی پیچیدگی‌های کمتری دارند.

فراری کلاسیک، برقی شد!