چالش‌ها و اولویت‌های دولت جدید ترامپ

امیرعلی ابوالفتح
کارشناس مسائل آمریکا 

تردیدی نیست که آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ با چالش‌ها و دست‌اندازهایی همراه خواهد بود. پاسخگویی به مطالبات فزاینده مردم آمریکا در پی برگزاری انتخابات جنجالی ریاست جمهوری نوامبر سال گذشته، مهم‌ترین چالش پیش روی رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا خواهد بود. ترامپ با شعار «دوباره‌ آمریکا را شکوهمند خواهیم ساخت» در انتخابات پیروز شد و رای‌دهندگان آمریکا منتظر هستند تا ببینند دولت جدید چه راهکارهایی برای بهبود وضعیت اقتصادی، رفع مشکل مهاجران غیرقانونی و احیای جایگاه ایالات متحده آمریکا در عرصه بین‌المللی ارائه خواهد کرد. ضمن آنکه مقابله با شکاف‌های درونی حزب جمهوری‌خواه و شکل دادن به کابینه‌ای که به نظر نمی‌رسد از انسجام کافی برخوردار باشد، یکی دیگر از چالش‌های پیش روی دونالد ترامپ خواهد بود.

باتوجه به مواضع ضدونقیضی که ترامپ طی رقابت‌های انتخاباتی بیان کرده است، سیاست خارجی ایالات متحده در یکی دو سال ابتدایی دوره رئیس‌جمهوری جدید با تنش‌هایی همراه خواهد بود. اینکه تا چه اندازه ترامپ بتواند خود را از زیر سایه اتهامات مربوط به دخالت روسیه در فرآیند انتخابات نوامبر گذشته آمریکا خارج کند، یکی از دردسرهای پیش روی او خواهد بود. ضمن آنکه از پیش از آغاز دوره ریاست‌جمهوری جدید، تنش‌های لفظی بین تیم ترامپ با برخی از نزدیک‌ترین متحدان اروپایی ایالات متحده از جمله فرانسه و آلمان، آغاز شده بود. این در حالی است که سروسامان دادن به مناسبات تجاری دو غول بزرگ اقتصادی جهان یعنی ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین نیز در لیست چالش‌های پیش رو جایگاه درخور توجهی دارد. در این میان مواجهه با موضوع توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 یا همان برجام آزمونی است برای دونالد ترامپ که در هفته‌های نخست دوران ریاست جمهوری خود نشان دهد که تاچه اندازه به تعهدات بین‌المللی دولت آمریکا و همکاری‌های بین‌المللی پایبند است.

تردیدی نیست که اگر ترامپ به تهدیدهای قبلی خود مبنی بر نقض توافق هسته‌ای عمل کند جامعه جهانی را با چالش بزرگی مواجه خواهد کرد و چه بسا به دلیل ناخرسندی کشورهای مذاکره‌کننده در فرآیند برجام، ایالات متحده را به گونه‌ای در انزوای سیاسی قرار دهد. به هر حال آنچه که قابل پیش‌بینی است، اینکه برای فردی که در یکی از عجیب‌ترین رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری یک قرن اخیر ایالات متحده آمریکا پیروز شده است، نه عرصه داخلی و نه عرصه بین‌المللی مسیر سهل و ساده‌ای را ایجاد نمی‌کند. همه این اتفاقات در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا موفق نشد آنگونه که انتظار می‌رفت کشوری منسجم، متحد، قدرتمند و مورد احترام در نزد افکار عمومی جهانیان برای جانشین خود به ارث بگذارد. در نهایت به نظر می‌رسد مواجهه با قوانین مصوب در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما از جمله قانون بیمه‌های درمانی ارزان‌قیمت موسوم به «اوباماکر» و همچنین مباحث مربوط به قوانین مالیاتی موسوم به « وال استریت» می‌تواند با توجه به فراگیر بودن این قوانین برای جمعیت بزرگی از جامعه آمریکا، دولت ترامپ را با مشکلات، دردسرها و اعتراضات گسترده‌ای مواجه سازد.