اورند؛ پیشرو در صنعت، پیشگام در محیط زیست

«اورند در سال ۱۳۷۶ به دنیا آمد و امروز ۱۹ ساله است. اورند با یک هدف عالی و با عشق پا به عرصه حضور نهاد . اورند بخش بزرگی از من، تلاش من، باورهایم و آرزوهایم است. برای رسیدن به جایی که امروز اورند در آن ایستاده، دیروزم را نثارش کردم؛ دیروزی که تا امروز، تکیه‌اش بر تقدس کار بوده است و آثارش را در فرهنگ کاری اش، وجدان کارکنانش، بهره وری بالا، کیفیت و ایمنی محصول اش می‌توان جست و جو کرد.» اینها بخشی از گفته‌های دکتر حمیدرضا صمدی مدیرعامل شرکت اورند پیشرو است. او که علاقه عجیبی به کار و گسترش فعالیت‌های شرکت خود دارد، در گفت وگو با دنیای اقتصاد از دغدغه‌های اورند برای نوآوری، توسعه و پیشرو بودن در صنعت سخن می‌گوید، به پیوستن اورند به شرکتهای دوستدار و حامی محیط زیست اشاره کرده و از برنامه ها و تصمیم‌های تازه شرکت یاد می‌کند.

اورند پیشرو با چه هدفی پا به عرصه فعالیت در صنعت ایران گذاشت؟

دغدغه اورند از ابتدای حضورش در صنعت، فقط تولید یک محصول نبود، چرا که به او یاد داده بودند، محصول خوب حاصل اندیشه خوب است که می‌بایست به آن می‌رسید، تجربه اش می‌کرد و از آن یاد می‌گرفت.هدف ما از ابتدا کسب جایگاهی ارزشمند در تولید قطعات خودرو بود که کار سهل وآسانی نبوده و نیست. مسیری که طی کردیم ساده ، هموار، قابل پیش بینی و امیدوار کننده نبود، اما همین سختی ها و ناملایمات بود که ما را ساخت.

نزدیک به دو دهه از فعالیت اورند می‌گذرد. چه باورها و رویکردهایی این مجموعه صنعتی را به موفقیت امروز خود رسانده است؟

اتفاقاتی که در طول این نوزده سال افتاد، به واقع آن چیز هایی نبود که در ذهنمان می پروراندیم. ادبیات رشد برای تولید یک ایده تا رساندن اش به یک محصول باکیفیت، بستگی مستقیم به واقعیتی هایی دارد که بر فضای کسب و کار حاکم است. ما در طول این سالها تجربه های بسیاری اندوختیم که ناشی از نوعی یادگیری و برآمده از جدال هایی بود که برای تغییر وضعیت کردیم و یاد گرفتیم تنها رمز رسیدن به نوآوری، تصمیم گیری برای تغییر کردن است. همچنین در طول فرایند رشد و بلوغ اورند سعی کردیم علاوه بر توفیق در تولید محصولات صنعتی جدید و پیشرفته، اخلاق را همیشه مدنظر قرار دهیم. سعی کردیم متقاعد شویم و متقاعد کنیم، تحلیل کنیم و بعد تصمیم بگیریم و امروز به آینده ای دست یافته ایم که دیروز تصور آن را داشتیم. ما امروز درک خوبی از مفهوم این عبارت داریم که موفقیت، شانس و امتیاز ناگهانی نیست. به بیان دیگر، با درک بهتر از نحوه تصمیم گیری هایی که حاصل خرد جمعی خانواده اورند است، محیطی ایجاد کرده ایم که بتوانیم فرصتها را از دل تهدیدها بیرون بکشیم و آنها را با سختکوشی، ایجاد تغییرات، آمادگی و پیش آمادگی لازم به موفقیت تبدیل کنیم.

اورند برای آینده خود چه تغییراتی مد نظر دارد تا مثل همیشه در مسیر رشد و پویایی باشد؟

می دانیم که تغییر لازمه بقا است و هر چه محیط متغیرتر باشد، ضرورت تغییر بیشتر می‌شود. ما نیز به این باور رسیده‌ایم که تغییر در درون خود تدوین و تکمیل راه حل های جدید و نو را به همراه دارد و لازمه تدوین و تکمیل راهکارهای جدید، ایجاد تصویری مثبت، پایدار و شفاف از آینده ای است که مبتنی بر مطالعه و تحلیل عمیق باشد. از این رو، درصدد برآمده ایم که جایگاه سازمان را در طول زمان به سطح بالاتری رسانده و با ایجاد تغییرات و نوآوری‌های لازم در مدار گردش سازمان، همواره تازه و پویا باشیم.اورند امروز تصمیم گرفته است جایگاه خود را از یک سازمان خصوصی تولیدمحور به یک سازمان تفکرمحور برای خلق ایده‌های ناب در جهت رشد والاتر و بهتر تغییر دهد؛ چرا که گذشته او نشانگر این قابلیت است که توانسته به میزان قابل توجهی اعتماد و اطمینان صنایع و مشتریان خود را تامین کند. ما با تکیه بر سابقه دو دهه تلاش و فعالیت در عرصه صنعت، به تازگی نام "اورند پیشرو" را جایگزین اورند پشرو کرده‌ایم و با همدلی و همراهی خانواده بزرگ اورند پیشرو که همانا کارکنان دلسوز، مشتریان وفادار و مسؤلان حمایتگر هستند، آماده حضوری قوی تر و جدی تر از گذشته در ایران و بازارهای جهانی هستیم. به اعتقاد بنده، خاک ایران حاصلخیزترین مکان برای پیشرفت و دستیابی به موفقیت‌های شخصی و سازمانی است و این باور، نیاز حیاتی برای توسعه این آب و خاک است. همه ما باید به این باور برسیم که ایران را جز ایرانی نخواهد ساخت.

به تغییرنام مجموعه اشاره کردید. چه شد که نام "اورند پیشرو" را انتخاب کردید؟

حتما شنیده اند که می‏گویند برای فرزندتان نام خوب و مناسب انتخاب کنید. معمولا انتخاب نام، با شخصیت فرد ارتباط پیدا می‏کند. ما هم بعد از دو دهه فعالیت ، تغییرنام شرکت را آغاز یک نوآوری و حرکت جدید برای شرکت تلقی کردیم. همان طور که اورند به معنی خروشان است و پلاستیک هم به معنای پلاستیک و قطعات پلیمری است، قبلا فقط سعی داشتیم در تولید قطعات پلیمری به صورت یک موج خروشان کار کنیم، اما در حال حاضر با سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های جدید شرکت، تولید قطعات پلیمری تنها هدفمان نیست و تولید قطعات جدیدتر پلیمری و خودرو با فناوری بالاتر را در برنامه‏ داریم. به این خاطر تصمیم گرفتیم نامی انتخاب کنیم که شایسته و گویای مسیر جدید و اهداف بزرگ ما باشد.

در دوران پسابرجام چه سیاست‏ها و برنامه هایی برای توسعه فعالیت‌های شرکت دارید؟

در راستای سیاست‏های توسعه‏ای خود با توجه به برداشته شدن تحریم ها و برنامه‌هایی که دولت یازدهم برای توسعه کشور دارد و از همه مهم‏تر با توجه به تعهد و رسالتی که هر سازمانی باید در برنامه‏هایش داشته باشد، اهداف و برنامه هایی با رویکرد توسعه و گسترش محصولات تولیدی و حرکت‏های بزرگتر و مهم‌تری برای این کار برای آینده داریم. ما با رویکرد نوآوری، خلاقیت و افزایش بهره‏وری تصمیم به تولید بیشتر و بهینه‏تر در کل مجموعه‏ها گرفته ایم. از سوی دیگر، در حال حاضر علاوه بر اینکه اورند پیشرو را در رسته شرکتهای حامی و دوستدار محیط زیست اعلام کرده ایم، بخش emission یا سوخت رسانی، exhaust یا کاتالیست اگزوز هم به زودی به مجموعه اضافه می‏شود. در کنار اینها، دو سه مجموعه تولیدی دیگر هم در یک کنسرسیوم جدید به مجموعه اضافه خواهد شد.

در پایان اگر مطلب خاصی هست، بفرمایید.

صحبت اصلی من این است که ایران با تمام منابع و صنایعی که دارد باید خودش را برای یک چالش بزرگ آماده کند. این چالش بزرگ، حرکتی است که باید بدون پشتوانه نفت و بدون استفاده از یارانه‌ها و حمایت‏های دولتی در کشور آغاز شود. این اتفاق نمی‏افتد مگر اینکه صنعتگران دست به دست یکدیگر بدهند و بتوانند برای استقلال، خودکفایی و سربلندی نام ایران تلاش کنند. این کار به عزم و اراده ، فرهنگ سازندگی و دیدگاه و نگرش تازه نیاز دارد و نیز باور به اینکه ما می‌توانیم پیشرو باشیم و به توسعه همه جانبه دست یابیم.

اورند؛ پیشرو در صنعت، پیشگام در محیط زیست