لزوم حضور بانوان در تشکل های صنفی

دنیای اقتصاد- نایب رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی مشکل بزرگ اشتغال بانوان را حضور نداشتن آن‌ها در حوزه تصمیم‌گیری دانست. به گزارش ایسنا، مریم اسلامی در نشستی که با موضوع اشتغال بانوان برگزار شد، عنوان کرد: در حوزه اشتغال بانوان مسأله حمایت مطرح نیست بلکه عدم حضور آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه جامعه در حوزه اشتغال به عدم تعادل رسیده است، اظهار کرد: هدف اصلی کانون زنان بازرگان توانمندسازی بانوان در حوزه اشتغال است و باید خانم‌های فعال در هر صنف به عنوان عضوی از هیأت رئیسه آن صنف و اتحادیه منصوب شوند. نایب رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی پیشگیری را بهتر از درمان دانست و تصریح کرد: افرادی که تفکر اقتصادی داشته باشند، نیازی به حمایت دولت، بانک‌ها و... ندارند و می‌توانند زمینه مناسبی برای اشتغال خود و دیگران فراهم کنند. اسلامی خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار دهد باید به سمت حمایت از واحدهای کوچک و متوسط حرکت کند و با برنامه‌ریزی مناسب زمینه اشتغال بانوان در این بخش‌ها را فراهم آورد. وی با اشاره به توانایی بانوان تاکید کرد: باید متناسب با واقعیت‌های جامعه پیش رویم. بانوانی که به یک فعالیت اقتصادی مشغول هستند می‌توانند فرزندانی مولد تربیت کنند.

شکل‏گیری فعالیت‏ها بر مبنای روابط

نایب رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی با بیان اینکه فعالیت‌ها در ایران به جای اینکه بر مبنای ضوابط باشد، بر مبنای ارتباطات و روابط شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که یک فرهنگ و تفکر عمومی درخصوص اشتغال بانوان در جامعه ایجاد نشود، بانوان همواره از آقایان عقب‌تر خواهند بود و روز به روز ضعیف‎‍تر می‌شوند. اسلامی اظهار کرد: مدیریت مالی و پول در دست آقایان است و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از بانوان نتوانند اقدامی در جهت ایجاد و حفظ کار برای خود انجام دهند. وی فعالیت بانوان در جامعه را همراه با صداقت و حساسیت خواند و برای ایجاد زمینه‌های بهتر اشتغال بانوان گفت: دولت می‌تواند با ارائه مشوق‌هایی مانند کاهش مالیات برای شرکت‌هایی که از بانوان در زمینه فعالیت خود استفاده می‌کنند، پرداخت حق بیمه بانوان در این شرکت‌ها و... زمینه اشتغال بانوان را فراهم آورد.

اشتغال بانوان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‎تر

نائب رئیس دوم اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه برای اشتغال بانوان باید یک نگاه احتیاجی وجود داشته باشد، گفت: تا زمانی که مشاغلی وجود نداشته باشد که صرفا به وسیله بانوان انجام شوند، وضعیت اشتغال بانوان پیشرفت زیادی نخواهد داشت. سیدمحسن خاوری ادامه داد: برخی از مشاغل باید به حضور بانوان نیاز داشته باشند و دولت برای ایجاد و گسترش چنین مشاغلی باید از کارفرمایان حمایت کند. وی با اشاره به هزینه‌های زیاد اشتغال‌زایی، عنوان کرد: هزینه‌هایی مانند بیمه، خدمات درمانی و.. موجب شده است تا کارفرمایان به حمایت دولت نیازمند شوند.

توقع اشتغال‏زایی از اتاق اصناف

نائب رئیس دوم اتاق اصناف مشهد تصریح کرد: همواره از اصناف توقع دارند تا در زمینه اشتغال‌زایی فعالیت کنند اما ایجاد شغل به هیچ عنوان جزو وظایف اصناف نبوده است درحالی که اکنون اتاق اصناف به این کار مبادرت دارد. خاوری با بیان اینکه آموزش وظیفه سازمان فنی و حرفه‌ای و ایجاد شغل وظیفه اداره کار و امور اجتماعی است، اعلام کرد: اتاق اصناف در حال حاضر هر دو وظیفه را انجام می‌دهد و با ارائه آموزش‌های عملی به افراد زمینه اشتغال مناسب‌تر آن‌ها را فراهم می‌آورد. وی تعطیلی یک واحد صنفی را متفاوت با سایر حوزه‌های اقتصادی دانست و گفت: اگر یک واحد صنفی به هر دلیلی تعطیل شود، دوباره می‌توانند به عنوان مولدهای اشتغال زمینه فعالیت خود را فراهم آورند. نائب رئیس دوم اتاق اصناف مشهد با اشاره به تخصیص منابع مالی برای ارائه آموزش و ایجاد شغل به سازمان‌ فنی حرفه‌ای و اداره کار، تصریح کرد: در شرایطی اتاق اصناف به ارائه آموزش و ایجاد شغل می‌پردازد که نه تنها سودی از آن نمی‌برد بلکه در زمان‌هایی که کارگران به اداره کار رفته و شاکی می‌شوند، کارفرمایان واحدهای صنفی به عنوان متهمان اصلی در نظر گرفته می‌شوند.