دنیای اقتصاد- برنامه عملیاتی تدوین‏شده برای تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی دشت‎های پایلوت هفت‌گانه خراسان رضوی به تصویب شورای حفاظت منابع آب استان رسید. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در هشتمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان بر پیشنهاد ارائه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص نحوه کاهش ۷۰۰ میلیون مترمکعب از اضافه برداشت چاه‎های مجاز کشاورزی طی دو سال تاکید کرد و مقرر شد سهم هر دشت از مقدار مذکور توسط شرکت آب منطقه‎ای اعلام شود. محمد مقدوری ادامه داد: باید هماهنگی لازم بین شرکت آب منطقه‎ای، اداره کل جهاد کشاورزی و تشکل‎های آب‌بَران به گونه‌ای باشد که در صورت لزوم، فرآیند واسنجی کنتورهای هوشمند با حضور نماینده سه نهاد انجام شود؛ همچنین سایر دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله اداره صنعت، معدن و تجارت نیز همکاری لازم را در تجهیز چاه‎های صنعتی به کنتورهای هوشمند انجام دهند.

تجهیز 98 درصد چاه‎های کشاورزی به کنتور هوشمند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد طرح احیا و تعادل‎بخشی در سال جاری، از تجهیز ۹۸ درصدی چاه‎های کشاورزی استان به کنتورهای هوشمند خبر داد و افزود: با توجه به سهم بیشتر برداشت از چاه‎های کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها، عملیات نصب کنتورهای هوشمند در وهله اول از این چاه‎ها آغاز شد؛ این در حالی است که به طور همزمان چاه‌های غیر‌کشاورزی مربوط به بخش شرب، صنعت و خدمات نیز مشمول نصب کنتور بوده و تاکنون بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. محمدحسین جعفری در خصوص عملکرد انسداد چاه‌های غیرمجاز اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که ۱۵۵ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در برداشت سالیانه از آب‌خوان‎های استان را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه عملکرد انسداد چاه‌های غیرمجاز نسبت به سال ۹۴ با حداقل ۵۰ درصد رشد و نسبت به میانگین پنج ساله اخیر با رشدی سه برابری همراه بوده است، خاطرنشان کرد: این اقدامات در شرایطی صورت گرفت که از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ مبلغی از بودجه مصوب طرح احیا و تعادل بخشی به استان اختصاص نیافته است. جعفری خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده موجود در استان مربوط به بعد از سال ۸۶ و همچنین ۹۷ درصد آن‌ها نیز به صورت دستی و نیمه عمیق حفر شده‎اند. تقویت و استقرار گروه‎های گشت و بازرسی، تجهیز چاه‎ها به ابزار اندازه‎گیری هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‎های بهره‌برداری، تقویت آب‌خوان‎ها از طریق طرح‎های تغذیه مصنوعی، انجام مطالعات حفاظت منابع آب و تعیین حداکثر عمق کف‌شکنی چاه‌ها، استقرار مدیریت مشارکتی آب زیرزمینی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، مدیریت و حفاظت کیفی منابع آب و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، سرفصل‎های کلی این برنامه به شمار می‌روند.