رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران معتقد است: اورژانس تهران ضعیف‌ترین اورژانس کشور است. رحمت‌اله حافظی برای توضیح این قضاوت خود آماری از وضعیت تعداد پایگاه‌های اورژانس در پایتخت ارائه می‌دهد. او با بیان اینکه براساس استانداردها برای هر ۱۶ هزار نفر باید یک پایگاه اورژانس وجود داشته باشد؛ می‌گوید: این در حالی است که با احتساب جمعیت ثابت ۵/ ۸ میلیون نفری شهر تهران، پایتخت به ۵۳۱ پایگاه اورژانس نیاز دارد که در حال حاضر ۱۵۸ پایگاه موجود است و ۳۷۳ پایگاه از استانداردها عقب است.

به گفته او نقاط ضعفی در حوزه پشتیبانی اورژانس وجود دارد که آزاردهنده است، وقتی تجهیزات مورد نیاز آنان کامل و آماده باشد نیروها با آرامش خاطر کارشان را انجام می‌دهند اما وقتی تجهیزات لازم وجود نداشته باشد، مواجهه پرسنل با حوادث به‌دلیل کمبود نیرو و آمبولانس غیرقابل تحمل می‌شود و فشارهای روحی و روانی مضاعفی به نیروها تحمیل می‌شود. او با تاکید بر اینکه ضعیف‌ترین اورژانس کشور، اورژانس تهران است؛ می‌گوید این موضوع در دو سال ابتدایی تشکیل شورای شهر چهارم به وزیر بهداشت اعلام شد. همان زمان اعلام کردم آقای وزیر، قبل از اینکه اورژانس تهران دچار ایست قلبی شود کاری کنید و مداخله، ملاحظات و حمایت‌های لازم را انجام دهید. یکی از موارد مهمی که باید برای ارتقای تجهیزات اورژانس تهران مورد توجه قرار گیرد استفاده از امداد هوایی است که به‌دلیل نبود پدهای بالگرد در ساختمان‌های بلندمرتبه پایتخت امکان استفاده از این روش وجود ندارد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران آماری هم از وضعیت موجود پدهای بالگرد پایتخت و وضعیت استاندارد آن ارائه می‌دهد. به گفته او در حال حاضر باید بر اساس استانداردها ۱۲۴ پد بالگرد در شهر تهران داشته باشیم اما از این تعداد تنها ۴۹ پد داریم نکته جالب آنکه این تعداد پدهای بالگرد موجود در پایتخت نیز غیر استاندارد است. برای افزایش تعداد پدهای بالگرد از شهرداری درخواست شد در بلند مرتبه‌سازی و فضاهای عمومی که امکان فرود بالگرد در آنها وجود دارد پیش‌بینی لازم به‌عمل آورد اما در این زمینه نیز به نظر نمی‌رسد اقدام موثری رخ داده‌باشد.

حافظی با اشاره به اینکه حل بخشی از این مشکلات، تصمیمات مدیریتی است؛ تاکید کرد: در حال حاضر تنها ۱۱ پایگاه اورژانس در ایستگاه‌های آتش نشانی مستقر است، انتظار داریم شهرداری این مشکل را حل کند، زیرا عملیاتی که در آن تیم اورژانس در کنار تیم آتش نشانی حضور داشته است، ماموریت موفقیت‌آمیز بوده است، اما زمانی که هر تیم از پایگاه خود به محل حادثه حرکت کرده، عملیات دچار اختلال شده است. درخواست داریم بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، تمهیدات لازم برای استقرار آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ در ایستگاه‌های آتش نشانی فراهم شود. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه امکانات مدیریت شهری می‌تواند برای پایگاه‌های اورژانس تسهیل کننده باشد، می‌گوید: پایگاه‌های اورژانس فضای زیادی را نمی‌خواهند و می‌توان از امکانات مدیریت شهری برای توسعه پایگاه‌های اورژانس برای ارائه خدمات بهتر به مردم استفاده کرد.

گفته‌های رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست در مورد وضعیت اورژانس تهران از سوی سرپرست اورژانس تهران نیز تایید می‌شود. حسین کولیوند سرپرست اورژانس تهران یکی از مشکلات مهم اورژانس را ترافیک در مسیر عنوان می‌کند و می‌گوید: یکی از مشکلات اورژانس ترافیک در مسیر است، در حال حاضر مدت زمانی که آمبولانس ارسال می‌شود و تا وقتی که بیمار به بیمارستان تحویل داده می‌شود و آمبولانس باز می‌گردد معادل دو ساعت و نیم به طول می‌انجامد که عامل اصلی این زمان طولانی ترافیک است. او هم راهکار مشابه رئیس کمیسیون سلامت شورا پیشنهاد می‌دهد. به گفته او در این راستا استفاده از امداد هوایی می‌تواند راهگشا باشد.او عنوان می‌کند: در حال حاضر در سطح کشور ۳۲ بالگرد وجود دارد که از این تعداد ۲ بالگرد برای شهر تهران در نظر گرفته شده اما مشکل اصلی نبود پد‌های بالگرد است.

کولیوند می‌گوید: بزرگراه‌های داخل و خارج شهر، مسیرهای ترافیک میادین اصلی، برج‌های بلند مرتبه‌ای که حتی آسانسوری برای حمل مجروحان و مصدومان در آن تعبیه نشده و ورزشگاه‌ها بهترین جاهایی هستند که می‌توان در آنها اقدام به ساخت و احداث پد‌های بالگرد کرد. به گفته وی یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در پیک ترافیک در زمینه امدادرسانی به ما کمک کند استفاده از موتور آمبولانس‌ها است، ولی متاسفانه چندین دستگاه از این موتور آمبولانس‌ها در گمرک مانده و ترخیص نمی‌شود و همچنین جایی برای اسکان این موتور در پایگاه‌ها وجود ندارد. استفاده از الکترو شوک‌های خارجی در مجتمع‌ها نیز می‌تواند در امدادرسانی به بیماران موثر باشد، این امر به‌ویژه برای بیمارانی که دچار فیبریلاسیون قلبی هستند بسیار به‌کار می‌آید. این الکترو شوک‌ها هزینه چندانی ندارند و می‌توانند از سوی خود مجتمع‌ها تهیه شوند. ذکر این نکته لازم است که در بسیاری از موارد، بیماران قلبی بر اثر همین فیبریلاسیون جان خود را از دست می‌دهند.

او ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین کمبودهای اورژانس تهران کمبود اتوبوس آمبولانس‌ها است‌، در حال حاضر تنها ۴ اتوبوس آمبولانس در اختیار داریم که این تعداد برای شرایطی که تجمع‌های انبوه به وجود می‌آید ناکافی است. ضمن آنکه استفاده از خطوط ریلی در مواقع بحران می‌تواند در امداد رسانی اورژانس موثر باشد و از مدیریت شهری می‌خواهیم ساز و کاری برای این امر بیندیشند. کولیوند تاکید می‌کند: اورژانس تهران در حادثه پلاسکو و حوادث تروریستی اخیر عملکرد خوبی داشت اما باید گفت واقعیت این است که اگر اتفاقی همزمان می‌افتاد نمی‌توانستیم امداد رسانی کنیم. او عنوان می‌کند: به‌رغم اقدامات خوبی که در سایر شهرستان‌ها در امر بهداشت و درمان شده اما باید گفت اورژانس تهران بدترین پایگاه‌ها را دارد. او پیشنهادی برای ارتقای سطح خدمات اورژانس در ساختمان‌های بلند مرتبه شهر نیز دارد. او پیشنهاد می‌کند که پیوست اورژانس برای صدور پروانه ساختمان لحاظ شود چرا که در بسیاری موارد انتقال مجروحان از ساختمان‌ها به سبب عدم رعایت نکات امدادرسانی در ساخت‌وساز با مشکل مواجه است.