معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهارکرد: در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ سیاستی که برای حمل و نقل اصفهان پیش بینی شده این است که بتوانیم به سمت کاهش استفاده از خودروهای شخصی و توسعه حمل و نقل پاک و عمومی حرکت کنیم.

وی افزود: شهر اصفهان دارای ۳ ناحیه ترافیکی از جمله ناحیه مرکزی شهر، حلقه دوم ترافیکی و رینگ سوم ترافیکی و محدوده خارج از آن است. علیرضا صلواتی ادامه داد: سیاستی که این معاونت در محدوده مرکزی شهر دنبال می کند ، این است که به نوعی سفرهای شهری را به حداقل رسانده و پیاده رو ها را توسعه دهد، همچنین برای آرام سازی ترافیک، اولویت با حمل و نقل پاک، پیاده روی، دوچرخه سواری و ایجاد محدودیت های ترافیکی(طرح زوج و فرد نمودن خیابان ها) است. وی با تاکید بر گسترش حمل و نقل عمومی در حلقه دوم ترافیکی همچون ساماندهی اتوبوس های تندرو و تراموا ، اظهارکرد: در حلقه سوم ترافیکی و محدوده خارج از آن نیز روانسازی ترافیک را در دستور کار داریم تا به نوعی با ایجاد تقاطع های غیر همسطح و گسترده تر کردن شبکه معابر در این راستا گام برداریم.

صلواتی تصریح کرد: در حال حاضر متأسفانه سهم خودروهای شخصی بیش از ۵۰ درصد، سهم اتوبوسرانی ۱۶ درصد ، تاکسی ها ۱۴ درصد ، دوچرخه ۳ درصد است که باید این روند معکوس شود و روند رو به رشد استفاده از خودروهای شخصی را به حداقل برسانیم. وی پیش بینی کرد که این معاونت تا سال ۱۴۰۰ با راه اندازی ۳ خط مترو بتواند ۱۰ درصد سفرها را با قطار شهری پوشش داده ، ۴۵ درصد سفرها را با شبکه اتوبوس به ویژه اتوبوس های تندرو ، ۱۰ درصد را با تاکسی ، ۱۵ درصد حمل و نقل پاک و دوچرخه و درصد باقی مانده هم به خودروهای شخصی اختصاص یابد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر سرانه مالکیت خودرو در اصفهان از سرانه های جهانی پایین تر است، اما علت اینکه با این حجم ترافیک مواجه هستیم این است که وابستگی شهروندان ما به استفاده از خودروهای شخصی بیشتر است.