با ترفندهای جادویی استاد استفاده از ویکی‌پدیا شوید

ویکی‌پدیا مشهورترین دانشنامه الکترونیکی جهان است. افراد مختلفی در کشورهای مختلف به تکمیل و ویرایش این دانشنامه الکترونیکی کمک می‌کنند. اما برخی از کاربران هم هستند که تنها استفاده‌‌کننده این اطلاعات هستند. اگر شما هم از این دست کاربران هستید وقت آن رسیده که دست‌به‌کار شوید و در تکمیل این دانشنامه مشارکت داشته باشید. قبل از این کار اما باید با نحوه اضافه کردن یا ویرایش مطالب به این دانشنامه آشنا شوید. بنابراین بهتر است قبل از شروع، نکات و ترفندهای جالبی درخصوص این دانشنامه و کار با آن را بدانید.

ایجاد کتاب‌های الکترونیکی و PDF برای خواندن آفلاین

ویکی‌پدیا یک ابزار ساخت کتاب دارد تا کاربران بتوانند از محتوای سایت در حالت آفلاین نیز استفاده کنند. چه‌کاری بهتر از اینکه در یک پرواز ۶ ساعته داخل هواپیما، مقاله «اختراعات هلندی‌ها» را (که یکی از طولانی‌ترین مقالات ویکی‌پدیاست) بخوانید؟ به گزارش فارنت، همچنین ویکی‌پدیا این قابلیت را دارد که علاقه‌مندی‌های خود را در موضوعات مختلف (از تیم ورزشی محبوبتان گرفته تا برنامه تلویزیونی و ماجرای قتل حل‌نشده) همه را با ایجاد کتاب در یک سند ذخیره کنید.برای فعال کردن این قابلیت باید سری به صفحه Book Creator در ویکی‌پدیا بزنید. هنگامی‌که آن را فعال کردید در بالای صفحات گزینه جدیدی می‌بینید که به شما امکان افزودن مقالات را به کتابتان می‌دهد. شما می‌توانید برای آنها عنوان و توضیحات بنویسید. همچنین می‌توانید آن را به فرمت‌های مختلف تبدیل کنید یا از آن پرینت بگیرید. به‌علاوه، با گزینه «Download as PDF» در سمت چپ، می‌توانید هر یک از مقالات ویکی‌پدیا را با فرمت pdf ذخیره کنید.

قبل از مشارکت برای ویرایش یک مقاله، فروم گفت‌وگو درباره آن را مطالعه کنید

ویکی‌پدیا، مشارکت‌کنندگان را تشویق می‌کند که به‌سادگی ویرایش صفحات را آغاز کنند. هر چه تعداد مشارکت‌کنندگان بیشتر باشد عملکرد دانشنامه نیز بهتر خواهد شد. به‌هرحال، گاهی اوقات ارزش دارد که قبل از مشارکت در یک مقاله، فروم گفت‌وگوی مربوط به آن مقاله را بخوانید تا با بحث‌های جاری در زمینه آن مقاله آشنا شوید. خصوصا در صفحاتی که چالش‌ها و بحث‌هایی در مورد موضوع موردنظر وجود دارد، ایده بهتری در مورد چگونگی ویرایش پیدا خواهید کرد.اگر از همان ابتدا ویرایش را آغاز کنید، ممکن است تغییراتی اعمال کنید که قبلا رد شده‌اند. بنابراین وقت شما تلف می‌شود. علاوه بر این‌، مرور گفت‌وگوها و نظرات دیگران، به‌عنوان پشت‌صحنه یک مقاله جذاب خواهد بود.

از ویکی‌پدیا به‌عنوان یک منبع بی‌طرف استفاده کنید

ویکی‌پدیا بر مبنای بی‌طرفی شکل‌گرفته است. چنانچه صفحه Portal:Current events (en.wikipedia.org/ wiki/ Portal:Current_events) را در علاقه‌مندی‌های خود قرار دهید، می‌توانید اخبار سراسر جهان را پیگیری کنید. این قابلیت نه‌تنها امکان مطالعه خلاصه اخبار را به شما می‌دهد بلکه اخبار قدیمی‌تر را هم می‌توانید با بالا و پایین بردن اسکرول مشاهده کنید.ازآنجاکه جزئیات اخبار مهم خیلی زود از طریق رسانه‌ها به روز می‌شود و افراد بیشتری را در جمع‌آوری خبر درگیر می‌‌کند، اطلاعات نادرست یا غیرمعتبر بلافاصله تشخیص داده می‌شوند. همچنین می‌توانید با قرار دادن Current events به‌عنوان HOME PAGE در مرورگرتان، هرروز صبح از جدیدترین اخبار دنیا مطلع شوید.

آخرین ویرایش‌ها را ببینید

چیزهای جالب زیادی در ویکی‌پدیا وجود دارد. برای مثال WikipediaVision که تغییرات دانشنامه را در لحظه روی نقشه جهان‌نما نشان می‌دهد. البته بنا به برخی ملاحظات تمام تغییرات نشان داده نمی‌شود، بااین‌حال دید جالبی را به شما خواهد داد.WikipediaVision فهرستی از ویرایش‌های اخیر انجام‌شده در ویکی‌پدیا را نشان می‌دهد. شما می‌توانید این لیست را براساس تاریخ، نوع و IP Address مرتب کنید یا لیست صفحاتی را که تازه ایجادشده‌اند ببینید. همچنین اگر تمایل دارید که نگاهی مختصر به عملکرد داخلی ویکی‌پدیا داشته باشید، WikipediaVision این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد.

یک حساب کاربری ثبت کنید

به‌عنوان یک استاد ویکی‌پدیا در وهله اول نیاز به داشتن یک حساب کاربری دارید تا علاوه بر اینکه اجازه ایجاد صفحات جدید یا ویرایش صفحات را داشته باشید، بتوانید با دیگر کاربران در تعامل باشید، فهرستی از مقالات مورد علاقه خود را ایجاد کنید، تصویر آپلود کنید و اسم صفحات را تغییر دهید. همچنین ثبت‌نام کاربری این امکان را برای شما فراهم می‌کند که تبدیل به یکی از ادمین‌های سایت شوید.با یک ثبت‌نام مجانی و ورود به‌حساب کاربری‌تان در ویکی‌پدیا می‌توانید صفحه شخصی خود را در ویکی داشته باشید. در این صفحه می‌توانید فهرستی از آخرین ویرایش‌هایی که انجام داده‌اید را ببینید. همچنین این امکان را خواهید داشت که اطلاعاتی از سرگذشت خود به ویکی‌پدیا اضافه کرده و به‌عنوان یک عضو ویکی‌پدیا باافتخار دستاوردهایتان را به نمایش بگذارید. لینکی که از این طریق به‌عنوان رزومه ارائه می‌دهید بسیار ارزشمندتر از یک لینک توییتر خواهد بود.

چه مقالاتی را ویرایش کنیم

اگر نمی‌دانید برای ویرایش بعدی از کجا شروع کنید پیشنهاد می‌کنیم the official SuggestBot (en.wikipedia.org/ wiki/ User:SuggestBot) را امتحان کنید. نصب این برنامه تنها یکی دو دقیقه وقت می‌گیرد. برای استفاده از آن حتما باید اکانت کاربری داشته باشید.کافی است یک درخواست به SuggestBot بفرستید. پس‌از آن، برنامه براساس ویرایش‌هایی که قبلا انجام داده‌اید به شما پیشنهادهای جدید برای ویرایش خواهد داد. چنانچه مایل نیستید به‌طور منظم برنامه پیشنهادهای جدیدی به شما بدهد می‌توانید از گزینه one-off استفاده کنید.

استفاده از قابلیت‌های جدید در مرحله آزمایشی بتا

از دیگر فواید داشتن اکانت کاربری در ویکی‌پدیا دسترسی به قابلیت‌هایی است که هنوز در مرحله بتا قرار دارند. زمانی که وارد پروفایل خود می‌شوید می‌توانید روی لینک بتا در بالای صفحه کلیک کنید و قابلیت‌هایی که می‌خواهید را فعال یا غیرفعال کنید.

صفحات نزدیک به خود را در حین سفر پیدا کنید

یکی از زیرمجموعه‌های خیلی خاص ویکی‌پدیا http:/ / en.wikipedia.org/ wiki/ Special:N است که مقالات مربوط به محدوده جغرافیایی را (براساس لوکیشن لپ‌تاپ یا موبایل شما) ارائه می‌دهد.شما می‌توانید از این امکان برای شناخت بیشتر یک محیط ناآشنا و بیگانه استفاده کنید و ایده‌های زیادی در مورد گشت‌وگذار برای تعطیلات از آن بگیرید (هرچند که اپلیکیشن نقشه گوشی شما این کار را بهتر انجام می‌دهد)مقالات ارائه‌شده در رابطه با مکان‌های فعلی (واقع در شهر یا شهرستان) است که از مکان‌های تاریخی تا پارک‌های تفریحی را در بر می‌گیرد. دفعه بعد که برای گشت‌وگذار به یک جای جدید رفتید آن را امتحان کنید، اطلاعات خوبی به شما خواهد داد.