دست سرمایه‌گذاران را به گرمی می‌فشاریم
دنیای اقتصاد، گروه شهرستان‌ها- بجستان شهر یاقوت سرخ و دیار رباط‌های تاریخی است که در جنوبی‌ترین نقطه استان خراسان رضوی با ویژگی‌های طبیعی، تاریخی کهن، تفرجگاه‌ها و میراث فرهنگی متعدد واقع شده است. وجود محوطه‌ها و آثار باستانی اطراف بجستان و مسجد جامع با اهمیتی که در دوران شاهرخ تیموری ساخته شده، دلیل بر اهمیت و اعتبار تاریخی این شهرستان می‌باشد.

احتمالاً قدمت بجستان به دوره هخامنشی می‌رسد. این شهر در گذشته به‌عنوان بوزستان، بزستان و بژستان نیز نامیده شده و به اعتقاد برخی از مورخان توسط سام نریمان، قهرمان افسانه‌ای ایران ساخته شده‌است. شهرستان بجستان در فاصله ۲۷۸ کیلومتری جنوب‌غربی مشهد با مسافتی بالغ بر 3700 کیلومتر مربع از نظر موقعیت در طول جغرافیایی ۵۸ درجه و ۱۰ دقیقه و عرض جغرافیایی ۴۳ درجه و ۳۱ دقیقه و در ارتفاع 1250 متری سطح دریا واقع شده است. این شهرستان از شمال به خلیل‌آباد و از جنوب به فردوس، از شرق به گناباد و از غرب به بشرویه در خراسان جنوبی منتهی می‌شود. بلندترین نقطه آن در محدوده روستای آهنگ (ارتفاعات سیاه‌کوه) بالغ بر 2440 متر و پست‌ترین نقطه آن در اطراف مرندیز و سردق به ارتفاع ۸۳۶ متر از سطح دریا قرار دارند. از یک سو متصل بودن این شهرستان به کویر و نمک‌زارهای آن دیدنی است و از طرفی در نقاط کوهستانی، سبزه‌زارهای آن در فصل بهار غیرقابل توصیف می‌باشد. شهرستان بجستان از ظرفیت‌های مستعدی برخوردار است که اگر به آن‌ها توجه شود باعث رشد اقتصادی پایدار و همچنین آشنایی گردشگران داخلی و خارجی می‌گردد.

از جنبه کشاورزی انار بجستان در کشور خواهان زیادی دارد و این شهرستان را در کشور بیشتر با انار با کیفیت و بی‌نظیرش می‌شناسند. در هفته‌ای که گذشت فرصتی پیش آمد و با حسین جمشیدی، فرماندار بجستان گفت‌وگویی داشتیم. او معتقد بود که شهرستان بجستان ظرفیت‌های مناسب و ویژه‌ای دارد و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.جمشیدی از سطح زیرکشت انار بجستان و پتانسیل‌های دیگر شهرستان با ما صحبت کرد که مشروح این گفت‌وگو و جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید.


آقای جمشیدی با توجه به پیشینه تاریخی شهرستان و وجود محوطه‌های باستانی بجستان برای حفظ این آثار چه اقداماتی صورت گرفته است؟
همه ساله در اعتبارات تملک دارایی نگاهی به مرمت و بازسازی ابنیه و میراث فرهنگی شهرستان بجستان برای تعمیر و بازسازی داشته‌ایم. از طرف دیگر شهروندان بجستان، مردم بافرهنگی هستند و در نگهداری میراث فرهنگی تلاش‌های زیادی می‌کنند و دیدگاه نگهداری از آثار گذشتگان و اهمیت دادن به آن‌ها در بین مردم یافت می‌شود. صومعه‌ای در روستای مزار داریم که پیگیر هستیم تا به ثبت جهانی برسانیم. این صومعه در دامنه تپه‌ای طبیعی در روستای مزار، در فاصله پنج کیلومتری از بجستان واقع شده و احتمالاً با قلعه‌دختر مزار در ارتباط است. در آن زمان این مکان به عنوان سردابه و پناهگاه برای ساکنان مورد استفاده قرار می‌گرفته و به احتمال بسیار زیاد این اثر در دوران اسلامی به‌عنوان زاویه و صومعه نیز به‌کاررفته ‌است. امروزه این مکان با انجام تغییراتی در فضای داخلی به عنوان مسجد زمستانی اهالی مورد استفاده قرار گرفته که در مجاورت آن مسجد کنونی مزار واقع است. این مکان شامل تعدادی ستون چهارضلعی و مستحکم با طاق‌ها و فضاهای وسیع است.این مسجد در زیر کوه قرار دارد و توسط انسان‌ها کنده شده و نمونه بی‌نظیری است، به همین دلیل ما پیگیر هستیم که آن را ثبت جهانی کنیم.

آیا اولویت‌بندی خاصی برای حفظ این آثار تعریف شده است؟
ما اولویت‌بندی‌هایی درنظر داریم و آثاری که بیشتر نیاز به مرمت دارد را مورد توجه قرار می‌دهیم و جزء اولویت‌های اول ما محسوب می‌شوند تا بازسازی آن‌ها سریع‌ترانجام شود. شهرستان بجستان در مباحث گردشگری و فرهنگی بسیار غنی است. در تمامی این سال‌ها سازمان میراث فرهنگی توجه خوبی برای حفظ آثار و ابنیه شهرستان داشته و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. ما هفت رباط در شهرستان داریم که سه تای آن مرمت و بازسازی شده و رباط‌های دیگر درحال بازسازی هستند. همچنین برای حفظ آثار گذشتگان و اینکه برای آیندگان ردی باقی بگذاریم، به دنبال موزه مردم‌شناسی هستیم که خوشبختانه ساختمان آن خریداری شده و بازسازی آن انجام گرفته و انشالله تا پایان سال در تلاش هستیم این موزه راه‌اندازی شود.

از بعد گردشگری در شهرستان بجستان برای جذب گردشگر چه کارهایی انجام شده است؟
این مسأله را باید درنظر داشت که شهرستان بجستان یکی از هفت هدف گردشگری استان خراسان رضوی است که ۱۴۷ اثر فرهنگی در آن وجود دارد که میراث گرانبهایی محسوب می‌شوند. از این تعداد، ۳۷ مورد ثبت آثار ملی شده است. یکی از مسائلی که در شهرستان بجستان اهمیت دارد و ما هم بر آن تاکید می‌کنیم مسأله موهبت منابع طبیعی است.این آثار و این منابع طبیعی باعث شده که گردشگران به طور منظم و متوالی هر هفته در شهرستان بجستان حضور داشته باشند و از ویژگی‌های بکر آن استفاده کنند.شهرستان بجستان اولین شهر استان خراسان است که کویرنوردی و دریاچه نمک از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود؛ به همین دلیل گردشگران داخلی و خارجی به سمت شهرستان ما می‌آیند و ما هم استقبال خوبی از آن‌ها داریم.

انار بجستان یکی از محصولات صادراتی کشور محسوب می شود. سطح زیر کشت انار بجستان چه مقدار است؟
ما در شهرستان بجستان، نزدیک به ۲۲۰۰ هکتار کشت انار داریم و به صورت میانگین ۲۲ هزار تن در سال تولید انار داریم. آب‌وهوای خوب و موهبت‌های الهی باعث شده که انار تولیدی، انار باکیفیتی باشد، اما مسأله و مشکل اصلی ما در این حوزه مربوط به کمبود آب و خشکسالی است و این باعث شده که برای تامین آب مشکل جدی داشته باشیم؛ چراکه منابع آبی آسیب بسیار جدی دیده‌اند و کشاورزان ما برای آبیاری مزارع و باغات انار با مشکل ربه‌رو شده‌اند. به‌هرحال با همه این مشکلات، امسال، آب و هوا در فصل بهار مناسب بوده و فکر می‌کنیم تولید انار خوبی داشته باشیم.

با توجه به کم‌آبی و خشکسالی در کشور، چه تسهیلاتی برای کشاورزان درنظرگرفته‌اید؟
یکی از مهمترین مباحثی که در دولت یازدهم و دولت تدبیر و امید مطرح شده، بحث نگهداری، مرمت و بازسازی منابع آبی است. استفاده از روش‌های نوین آبیاری و کمک‌های فنی و اعتباری در حوزه آب و خاک از مقولاتی است که ما توجه ویژه‌ای به آن داشته‌ایم.کارهایی نظیر لوله‌گذاری، ساخت کانال و استخر هم انجام گرفته اما تمرکز اصلی ما بر مسأله قنات‌هاست چراکه بیشترین منابع آبی ما مربوط به قنات‌ها می‌شود. در بحث اعتبارات هم این مسأله را مطرح کردیم تا بتوانیم از قنات‌ها نگهداری کنیم و درحال حاضر مرمت و بازسازی ۱۷ رشته قنات را شروع کرده‌ایم.

گاهی بعضی از سودجویان، انارهایی را به عنوان انار بجستان در کشور توزیع می‌کنند که مربوط به محصولات این شهرستان نیست؛ اما به اسم انار بجستان به فروش می‌رسد.آیا فکری برای این مسأله کرده‌اید؟
متاسفانه این مسأله درست است. به‌دلیل اینکه انار بجستان یک برند محسوب می‌شود و مردم کشور و استان، بجستان را با این محصول ارزشمند می‌شناسند، گاه انار شهرستان‌های مجاور و یا مکان‌های دیگر به اسم انار بجستان به فروش می‌رسد و فکر می‌کنیم برای حل این مسأله باید بخش خصوصی وارد شود و شرایطی را فراهم کند تا در سردخانه‌ای این محصول جمع‌آوری شود و بعد با برند انار بجستان پخش شود و به فروش برسد.

چه مشکلات دیگری در بجستان وجود دارد که باید به آن توجه شود؟
ما معتقدیم که باید از موهبت‌های بجستان استفاده کرد. بحث آلودگی هوا و استفاده از سوخت‌های فسیلی یکی از مشکلاتی است که ما در بجستان داریم. درحالی‌که شهرستان، شرایط طبیعی‌اش مهیاست و می‌توان از انرژی پاک استفاده کرد.
جناب جمشیدی در آخر اگر موردی هست که مایلید در مصاحبه ذکر شود، بفرمایید.
از سرمایه‌داران استان و کشور تقاضا می‌کنم برای سرمایه‌گذاری به بجستان توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که این شهرستان، زیرساخت‌های لازم را دارد. ما در شهرستان، شهرک صنعتی داریم که آب، برق، گاز، فضای سبز و بلوکه‌گذاری آن مهیا است و مردم خوب بجستان هم از جنبه نیروی انسانی آماده هستند تا همکاری لازم را داشته باشند. ما دست کسانی‌که خواهان سرمایه‌گذاری در شهرستان بجستان هستند را به گرمی می‌فشاریم.