8 باور درست و غلط درباره سرماخوردگی
عطسه کردن در دست‌ها و نشستن دست‌ از راه‌های انتقال سرماخوردگی است، همچنین واکسن سرماخوردگی در چند نوع سرماخوردگی مصونیت می‌آورد و پیشگیری از سرماخوردگی با ویتامین C، باوری رایج اما نادرست است، بنابراین 8 باور درست و غلط درباره سرماخوردگی را فراگیرید.در مورد سرماخوردگی، علل ابتلا به آن و راه‌های مقابله با این بیماری باورهای گوناگونی رایج است که برخی درست و برخی نادرست‌اند. بسیاری از ما از کودکی با این باورها بزرگ شده‌ایم.
رابطه سرما و سرماخوردگی
برخی بر این باورند که سرما باعث سرماخوردگی می‌شود. تاکید بر بیرون نرفتن با موی خیس یا ضرورت پوشیدن لباس ضخیم و گرم از جمله عباراتی است که به گوش بسیاری آشناست. بیماری سرماخوردگی اما به تنهایی بر اثر سرما حاصل نمی‌شود. ابتلا به سرماخوردگی در واقع بر اثر انتقال ویروس سرماخوردگی به بدن بروز می‌کند. سرما اما می‌تواند در تضعیف دستگاه ایمنی بدن تاثیرگذار باشد و بدن آمادگی بیشتری در جذب ویروس داشته باشد.

تاثیر آنتی‌بیوتیک
داروهای آنتی‌بیوتیک فقط در مقابله با باکتری‌ها موثر هستند. از آنجایی که بیماری‌های سرماخوردگی در اغلب موارد بیماری‌های ویروسی هستند، مصرف آنتی‌بیوتیک تأثیری در درمان نخواهد داشت. در صورتی‌که فرد در مراحلی از سرماخوردگی به عفونت‌های شدید باکتریایی مبتلا باشد، به‌کارگیری داروهای آنتی‌بیوتیک می‌تواند موثر واقع شود.

واکسن سرماخوردگی
استفاده از واکسن سرماخوردگی بدن را تنها در برابر شماری از ویروس‌ها ایمن می‌سازد و به‌طور ۱۰۰ درصد مانع از ابتلای فرد به سرماخوردگی نمی‌شود. واکسن سرماخوردگی اثر محدود دارد و تزریق آن معمولا باید هر سال در زمان معینی تجدید شود. باید توجه داشت که سرماخوردگی و آنفلوانزا د‌ه‌ها نوع دارد و واکسن‌های موجود فقط در برابر ویروس چند نوع سرماخوردگی مصونیت می‌دهند.

فین کردن یا «بالا کشیدن»
وقتی فرد بیمار با شدت زیاد فین می‌کند، در ناحیه حلق و بینی فشار زیادی به‌وجود می‌آید و گاه باعث می‌شود که ویروس‌ها به حفره‌های اطراف بینی رخنه کنند و باعث تشدید عفونت سینوزیت‌ها شوند. بالا کشیدن آب بینی می‌تواند بهتر عمل کند.

عطسه کردن
از آنجایی که بیشتر انواع ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا از طریق تماس مستقیم پخش می‌شوند، عطسه کردن در دست‌ها و نشستن دست‌ها یکی از راه‌های خطرناک انتقال ویروس است. برای جلوگیری از این انتقال توصیه می‌شود که باید دست‌ها را به‌طور مرتب شست یا از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کرد. از آن گذشته بهتر است، در موارد عطسه و سرفه از دستمال استفاده شود و در صورت نبود آن، در آستین بازوی خود عطسه یا سرفه کنید.

روبوسی
افرادی که به سرماخوردگی مبتلا هستند، بهتر است از روبوسی پرهیز کنند. ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا از طریق قطرات مایع از فرد به فرد منتقل می‌شوند، به‌ویژه از طریق سرفه، عطسه و بوسه.

نقش ویتامین ث
اینکه مصرف زیاد ویتامین ث باعث پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی می‌شود، باوری رایج اما نادرست است. برخی تحقیقات تنها نشان می‌دهد که مصرف ویتامین ث در مواردی می‌تواند طول دوره‌ سرماخوردگی را تا اندازه‌ای کاهش دهد و بدن را اندکی مقاوم‌تر سازد.

رفتن به سونا
رفتن مرتب حمام بخار پیش از سرماخوردگی می‌تواند تأثیری پیشگیرانه داشته باشد و مقاومت بدن را افزایش دهد. در صورت مبتلا بودن به سرماخوردگی توصیه می‌شود، از رفتن به سونا پرهیز شود. تصور اینکه از طریق عرق کردن بدن ویروس‌ها از بدن خارج می‌شوند، تصوری نادرست است.