گام های فولاد مبارکه در راستای اقتصاد مقاومتی

دنیای اقتصاد- معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت:‌ در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۵ صادرات صنایع معدنی کشور به ۷ میلیارد دلار رسیده که به جز قیمت، مسأله کیفیت نیز در این صادرات بسیار حائز اهمیت است. مهدی کرباسیان در آیین افتتاح پروژه‌های سولفورزدایی، واحد آب دمین و بریکت‌سازی فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: افتتاح این سه پروژه اقدام بسیار ارزنده‌ای است چرا که در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در رابطه با اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: خوشحالیم که یکی از پروژه‌های مورد حمایت ایمیدرو که در سال‌های گذشته مورد تأکید ویژه‌ای بوده است امروز به بهره‌برداری رسید و این نشان‌دهنده حرکت فولاد مبارکه اصفهان در راستای اقتصاد مقاومتی است. معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: اگر بخواهیم بحث اقتصاد مقاومتی را در کشور دنبال کنیم پروژه‌های افتتاح شده فولاد مبارکه از جمله مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی و به عنوان یکی از سیاست‌های اساسی برنامه ششم محسوب می‌شود. وی در ادامه صنعت و معدن را یکی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم دانست و تأکید کرد: فولاد مبارکه اصفهان ظرف دو سال گذشته در راستای اقتصاد مقاومتی گام برداشته و افتتاح پروژه‌های ایستگاه سولفورزدایی، تولید آب دمین و بریکت‌سازی از جمله مهم‌ترین افتتاح‌های حوزه صنعت و معدن کشور است که پروژه آب دمین ضایعات را به محصول تبدیل کرده و محصولات به دست آمده در دیگر بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و نتیجتا چند صد میلیون دلار ارزش افزوده داشته و تولید ملی کشور را افزایش خواهد داد.

کرباسیان با بیان اینکه امروز پروژه سولفورزدایی، استانداردهای کیفی فولاد را افزایش داده و جایگزین واردات بخشی از محصولات فولادی در کشور شده است، تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی‌های بالا،‌ تأمین تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز برای مسأله آب دمین کار بسیار سخت و مشکلی بود که جا دارد از همه تلاشگران و کسانی که در این راستا فعالیت داشتند در فولاد مبارکه اصفهان تقدیر شود. وی خاطرنشان کرد: مجتمع فولاد مبارکه اصفهان طی سه سال گذشته پروژه‌های بسیار مهمی را به مرحله بهره‌برداری رسانده و جایگاه ویژه خود را در حوزه توسعه کشور حفظ کرده است که در دولت یازدهم توازن تولید فولاد در کشور تنظیم شد و امیدواریم در افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن برسد. معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت یکی از شاخص‌های توسعه هر کشور را تولید و مصرف فولاد دانست و اذعان داشت: در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۵ صادرات صنایع معدنی کشور به ۷ میلیارد دلار رسیده که به جز قیمت مسأله کیفیت در این صادرات بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: سال گذشته صادرات فولاد کشور به ۴ میلیون تن رسید، این در حالی بود که بازار جهانی وضعیت خوبی را نداشت اما ما توانستیم فولاد را به کشورهای اروپایی صادر کنیم. وی تصریح کرد: قیمت تمام شده،‌ بهره‌وری و کیفیت سه عامل مهم در صادرات فولاد کشور به حساب می‌آید و فولاد مبارکه اصفهان در جهت صرفه‌جویی آب اقدامات بسیار ارزنده‌ای را انجام داده است، میزان مصرف آب فولاد مبارکه همه ساله رو به کاهش بوده که امیدواریم صرفه‌جویی در مصرف آب در شرکت باز هم ادامه پیدا کند. همچنین در این مراسم بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: سه پروژه‌ای که امروز به بهره‌برداری رسید حاصل تلاش صنعت‌گران فولاد مبارکه بوده و از دستاوردهای ارزشمند صنعت فولاد کشور است. وی افزود: همه ساله یک میلیون تن مواد اولیه در فرآیند تولید و حرکت فولادسازی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به کالاهای ضایعاتی تبدیل می‌شود که با معضلات زیست محیطی زیادی همراه است، در همین راستا افتتاح پروژه احداث واحد بریکت‌سازی جلوی درصد قابل توجهی از تولید این ضایعات را گرفته و آن‌ها را به حداقل می رساند. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: پروژه احداث واحد بریکت‌سازی این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم از طریق بازیافت، مواد ضایعاتی را در موارد مورد نیاز دوباره استفاده کنیم، بخشی از امکانات این پروژه از خارج تهیه شده و بخش عمده‌ای از آن توسط متخصصان داخلی به دست ما رسیده است و جمعا ۳۷۰ میلیارد ریال هزینه دربرداشته است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه دیگری که امروز به بهره‌برداری رسید پروژه گوگردزدایی از مذاب است تا ناخالصی گوگرد داخل مذاب به صفر درصد برسد تا محصول آن برای تولید لوله‌های گازی مورد استفاده قرار گرفته و از واردات لوله‌های گازی جلوگیری به عمل آید که تکنولوژی آن از کشور آلمان گرفته شده است. سبحانی ادامه داد: پروژه احداث ایستگاه سولفورزدایی میزان سولفور را تا سطح ۱۰ PPM جهت تولید فولادهای API مخصوص انتقال گاز ترش و ورق‌های گرید IF کاهش داده و به میزان ۷.۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی برای تکمیل و اتمام این پروژه صورت گرفته است. وی تاکید کرد: بهره‌برداری از پروژه احداث واحد آب دمین به ظرفیت ۴۵۰ مترمکعب بر ساعت به ما کمک خواهد کرد تا آب دمین فولادسازی و ماشین ریخته‌گری شماره ۵ مجتمع فولاد مبارکه اصفهان را تامین کنیم که هزینه سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی آن نزدیک به ۱۹۰ میلیارد ریال بوده است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: تا دو ماه دیگر دو میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد اضافه خواهیم کرد، در حال حاضر مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با تولید سالانه ۷.۵ میلیون تن فولاد، ۱۰ درصد ظرفیت فولاد کشور را تامین می‌کند که این رقم به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.

وی تاکید کرد: طراحی، نصب و راه‌اندازی سه پروژه‌ای که امروز در مجتمع فولاد مبارکه به بهره‌برداری رسد کاملا توسط متخصصان و تکنیسین‌های داخلی انجام شده و باعث افزایش میزان اشتغال و درآمد ملی شده است، این سه پروژه برای ۱۶۰ نفر اشتغال مستقیم و برای تعداد زیادی اشتغال غیرمستقیم داشته است. سبحانی متذکر شد: مجتمع فولاد مبارکه برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، امسال ۱۰.۳ میلیون تن فولاد به میزان تولیدات خود اضافه خواهد کرد؛ دو پروژه دیگر توسعه در هفته‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که یکی از آن‌ها احداث واحد احیای مستقیم است، همچنین ۵ میلیون تن گندله‌سازی آماده بهره‌برداری است.

فولاد مبارکه به سمت صنعت سبز در حال حرکت است

در ادامه این مراسم رسول زرگرپور استاندار اصفهان اظهار کرد: وقتی در رابطه با صنعت صحبت می‌کنیم نخستین نکته منفی که به ذهن خطور می‌کند مسأله آلودگی محیط زیست است. وی افزود: خوشبختانه طی بازدیدهای مختلف و مشارکت در افتتاح پروژه‌های فولاد مبارکه اصفهان در سه سال گذشته در هر بار یک پروژه در راستای حفاظت از محیط زیست در این کارخانه افتتاح و بهره‌برداری شده و این بار نیز پروژه واحد آب دمین از جمله پروژه‌هایی است که در همین راستاست. استاندار اصفهان گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان در رابطه با حمایت از محیط زیست و کاهش اثرات مخرب بر آن اقدامات و فعالیت‌های بسیار خوبی داشته و پروژه‌هایی که در فولاد مبارکه اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد در راستای حرکت به سمت صنعت سبز است. وی خاطرنشان کرد: به حداقل رساندن مصرف آب در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان یکی از مولفه‌های مهم در این کارخانه بزرگ صنعتی است، به طوری که این صنعت برای مصرف آب خود پساب فاضلاب هفت شهرستان همجوار خود را جمع‌آوری کرده و هزینه این انتقال را از دوش دیگر دستگاه‌های اجرایی برداشته است و این در حالی است که صنایع دیگر در نزدیکی این مجتمع نه تنها در راستای حفظ محیط زیست اقدامی نمی‌کنند بلکه مخرب محیط زیست هستند.

زرگرپور تصریح کرد: مجتمع فولاد مبارکه اصفهان بیشترین سهم مشارکت در هزینه‌های اجتماعی استان اصفهان را دارد، به شکلی که پروژه‌های بزرگ عمرانی اصفهان از جمله مصلی و ورزشگاه نقش جهان با کمک این مجتمع در حال تکمیل و بهره‌برداری است، همچنین همکاری در جهت مفروش کردن ۴۰۰ نمازخانه دبیرستان از دیگر اقدامات این صنعت است. وی اضافه کرد: مشارکت‌های اجتماعی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در راستای خدمت بیشتر به مردم علاوه بر ایجاد همبستگی میان مردم و مسئولان باعث شده تا استانداری اصفهان نیز متقابلا مشکل ایجاد شده در تامین آب فولاد مبارکه اصفهان را پیگیری کرده و مصوبه حل مشکل آب فولاد مبارکه را از شورای عالی امنیت ملی کشور اخذ کند.