مدیرعامل بانک دی:صادرات بدون حمایت سیستم بانکی توسعه پیدانمی‌کند
مدیرعامل بانک دی در نشستی خبری با تشریح بسته اعتباری ویژه حمایت از صادرات غیرنفتی در بانک تاکید کرد: صادرات بدون حمایت سیستم بانکی و پولی توسعه پیدا نمی‌کند. به گزارش اداره کل روابط عمومی بانک دی دکتر احمد شفیع‌زاده در این نشست اظهار کرد: موضوع صادرات غیرنفتی یکی از مباحث مهم در حوزه اقتصاد محسوب می‌شود و با تحلیل آن به این نتیجه می‌رسیم که یکی از ویژگی‌های مهم کشور‌های قدرتمند این است که کالاهای خود را در ابعاد مختلف صادر کرده و از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.
وی با تأکید بر اینکه توسعه صادرات غیرنفتی یک استراتژی مهم‌ برای دستیابی به رشد مستمر اقتصادی است، افزود: این سیاست علاوه بر خارج کردن اقتصاد کشور از حالت تک محصولی؛ منجر به بهبود تراز پرداخت‌های ارزی و افزایش قدرت و مزیت نسبی رقابتی کشور ما در بازارهای جهانی می‌شود.
مدیرعامل بانک دی با اشاره به حمایت بانک از همایش ملی روز ملی صادرات و تدوین بسته ویژه حمایت از صادرکنندگان خاطر نشان کرد: تشویق و حمایت از صادرکنندگان برتر کشور علاوه بر اینکه باعث ارتقاء جایگاه صادرکنندگان می‌شود، انگیزه لازم را به آنان در مسیر خدمت به کشور می‌دهد. البته رشد 18 درصدی صادرات غیر نفتی در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز حاکی از وجود عزم ملی برای افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش اتکا به صادرات نفت خام دارد.
شفیع‌زاده یکی از مهم‌ترین فاکتورهای دخیل در امر توسعه صادرات را حمایت‌های مالی و بیمه‌ای ذکر کرد و گفت: تامین مالی صادرات و سیستم بیمه اعتبارات صادراتی، صادرکنندگان کشورهای در حال توسعه را در مورد تولید و صدور کالاهای نهایی و واسطه‌ای تشویق کرده و باعث تنوع کالاهای صادراتی و تبدیل صدور مواد اولیه به صدور کالاهای نیمه صنعتی و صنعتی می‌شود.
وی تصریح کرد: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی توسعه اقتصادی و امنیت پایدار و ایجاد نقش موثر در نظام بانکی می‌توانیم در بخش‌هایی از جمله توسعه صادرات کشور ایفای نقش کنیم و انتظار داریم هر کدام از بانک‌ها به سهم خود تلاش کنند و امیدواریم بتوانیم این سازوکار را فراهم کنیم.
شفیع‌زاده با اشاره به صادرات، بالاخص صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی توسعه اقتصادی گفت: هر یک از سازمان‌ها باید در این زمینه مسئولیت‌پذیر باشند تا مانند موفقیت‌ها در حوزه‌های دیگر حوزه‌های اقتصادی نیز در مجامع بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی با اشاره به مزایای توسعه صادرات غیرنفتی مانند ارتقای تولید، افزایش صادرات تولید و تولید مبتنی بر تقاضای غیرتورمی که در نهایت به چرخش بازرگانی بینجامد، گفت: بی‌شک یکی از ارکان اصلی صادرات غیرنفتی تامین خدمات مالی بوده و نیاز به حمایت همه‌جانبه دارد.
مدیرعامل بانک دی با بیان این‌که بانک‌ها می‌توانند مهم‌ترین تامین‌کنندگان منابع مالی صادرات غیرنفتی باشند، گفت: بر این اساس بانک دی بسته اعتباری ویژه حمایت از صادرات غیرنفتی را در تعامل با صندوق ضمانت صادرات ایران و سازمان توسعه صادرات تدوین کرده است.
او گفت: با وجود این‌که شکوفایی صادرات نیازمند منابع است و در تمام دنیا نفت در این مورد بسیار تاثیر‌گذار بوده، ما هم در ایران از نفت استفاده کردیم، اما استفاده درستی نبود و هر روزه به آن وابسته‌تر شدیم.
مدیرعامل بانک دی با بیان این‌که صندوق ضمانت صادرات در بالاترین حد تعامل با بانک دی برای توسعه صادرات غیرنفتی وارد شده است، بیان کرد: براین اساس تفاهم‌نامه همکاری با این سازمان امضا شده و ما بر اساس آن رقم قابل توجهی را به این امر اختصاص داده‌ایم.
وی با بیان اینکه در بسته حمایتی از صادرکنندگان موارد ویژه‌ای دیده شده است، گفت: نبود نیاز به اعتبارسنجی صادرکنندگان مورد تایید و اعتبارسنجی شده از سوی صندوق ضمانت صادرات ایران و نیز اعطای تسهیلات سرمایه در گردش ریالی متناسب با درخواست مشتری با کیفیت و سرعت رقابتی از جمله خدمات پیش بینی شده در این بسته است.
به گفته شفیع‌زاده پرداخت تسهیلات ریالی خرید تجهیزات و دفتر کار، ارائه انواع خدمات لیزینگ، کارگزاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اختصاص درگاه ویژه صادرکنندگان در سایت بانک دی برای ثبت الکترونیکی درخواست‌های اعتباری و خدمات بانکی از دیگر خدمات بسته ویژه صادرات است.
وی با اشاره به پرداخت بالغ بر 40 هزار میلیارد ریال تسهیلات در بانک دی طی سال جاری افزود: 15 درصد این تسهیلات در حوزه صادرات و بازرگانی پرداخت شده است و قصد و برنامه ما این است که این میزان را در سال جاری و سال‌های بعد افزایش دهیم.
شفیع‌زاده در مورد نرخ سود تسهیلات پرداختی به بخش صادرات گفت: این نرخ براساس بهای تمام شده پول و توافقی است که انجام می‌شود. در عین حال قیمت برای همه مشتریان بین۲۲ تا ۲۸ درصد است که گاهی بر اساس شرایط و تعامل سازنده به زیر ۲۰ درصد هم می‌رسد.
در بخش دیگری از این نشست علی مهبودی - معاون اعتبارات و بازاریابی بانک دی - با اشاره به اینکه بازرگانی و صادرات به عنوان بخش‌های اصلی در بودجه دیده شده‌اند، گفت: بانک دی به گونه‌ای عمل خواهد کرد که با همکاری صندوق ضمانت صادرات بتواند نقش تاثیر‌گذاری در رشد صادرات غیرنفتی کشور داشته باشد. معاون اعتبارات و بازاریابی بانک دی همچنین با اشاره به چگونگی ارائه تسهیلات صادراتی گفت: بانک 10 شعبه در تهران و یک شعبه در مراکز استان‌ها را به پرداخت تسهیلات به صادر‌کنندگان اختصاص داده است.
به گفته مهبودی صادر‌کنندگانی که از سوی صندوق توسعه صادرات به بانک دی معرفی می‌شوند نیاز به اعتبار‌سنجی نداشته و تسهیلات در کمتر از سه روز به آنها پرداخت خواهد شد.