چالش‌های منحصر‌به‌فرد  خودروسازی اروپا

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن نقش اثر‌گذاری در خودروسازی جهان دارند و بسیاری از غول‌های بزرگ این صنعت در این کشورها محصولات خاص و پیشرفته خود را به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند و توانسته‌اند سهمی معادل ۲۱ درصد از تولید خودرو در دنیا را داشته باشند. خودروسازی پاشنه آشیل رشد اقتصادی در اروپا به‌حساب می‌آید و میلیون‌ها شغل و حرفه به نوعی درگیر این صنعت هستند. رشد یا زوال آن به سرعت و به‌طور مستقیم روی رشد اقتصادی و میزان بیکاری اروپا اثر می‌گذارد. در سال‌های اخیر میزان فروش خودروها در اروپا افزایش یافته و توانسته است به جایگاه پیش از بحران در خودرو‌سازی در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ برسد.

با وجود تمام آمارهای خوش بین‌کننده اما خودرو سازان اروپایی با چالش‌های خاصی مواجه هستند. چالش‌هایی که در بسیاری از کشورها یا وجود ندارد یا آنقدر جدی نیست. کنترل هزینه‌ها و تغییر تمایل و میل افراد به انواع خاصی از خودروها می‌تواند خودروسازی در اروپا را با چالش‌های عمیقی مواجه کند که شیرینی این فروش بالا را فراموش کنند. یکی از عواملی که فروش خودروهای اروپایی در داخل این اتحادیه را با رونق مواجه کرد توجه دوباره و بیشتر از گذشته به خودروهای کلاس اقتصادی و طراحی شکل جدیدی از این خودروها بود. خودروهایی که باوجود قرار گرفتن در کلاس اقتصادی از آپشن‌های بیشتری نسبت به گذشته برخوردار هستند.

در سال گذشته تعداد خودروهایی که در اتحادیه اروپا به فروش رسید ۶/ ۱۲ میلیون دستگاه بود. این اولین خیزش مثبت در تعداد خودروهای فروخته شده بعد از بحران ۲۰۰۹ به حساب می‌آید که در سال ۲۰۱۶ هم تداوم داشته و پیش بینی می‌شود از ۱۳ میلیون دستگاه هم عبور کند، اما همچنان تا رسیدن به فروش ۱۶ میلیون دستگاه که در سال ۲۰۰۷ به‌دست آمده راه زیادی در پیش است. نکته‌ای که وجود دارد این است که فروش بالا به معنای قرار گرفتن در سرازیری سودآوری نیست و خودروسازان مخصوصا آلمان‌ها باید با هزینه‌های بالای تولید مقابله کنند تا به سود لازم برسند. از سوی دیگر مشتریان به خودروهای خاصی علاقه بیشتری نشان می‌دهند که ممکن است در خط تولید اروپایی‌ها قرار نداشته باشد که در این صورت در میدان رقابت با آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها و کره ای‌ها بازنده خواهند بود.

تولید خودروها فرآیندی بسیار زمان بر است و تغییر از یک پلت‌فرم به پلت‌فرم دیگر برای غول‌های خودروسازی هم کار دشواری است به همین جهت آنها تلاش می‌کنند حتی به‌صورت محدود انواع خودروها را در لیست محصولات خود داشته باشند. یکی از استراتژی‌هایی که برخی خودروسازان در دستور کار قرار داده‌اند استفاده از پلت‌فرم مشابه برای خودروهایی با توان سفارشی‌سازی بالا است که باعث افزایش تنوع برای سلیقه‌های مختلف می‌شود که در نهایت باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. یکی از چالش‌های پیش روی خودروسازی در اروپا رسیدن به استانداردهای مورد نیاز در بخش بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش دی‌اکسید‌کربن در خودروها است. بر اساس استانداردهای تعریف شده مقدار دی اکسید کربنی که در هر کیلومتر مسافت تولید می‌شود در سال ۲۰۲۰ باید ۹۵ گرم باشد که رسیدن به این مقدار برای بسیاری از خودروهای اروپایی کمی دشوار به نظر می‌رسد.

در بخش مصرف سوخت هم باید مقدار ۸/ ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌دست بیاید که کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد و ممکن است چالش بزرگی برای خودرو‌سازان اروپایی ایجاد شود. به نظر می‌رسد میزان نفوذ این خودرو‌سازان در کشورهای در حال توسعه بتواند مرهمی بر زخم‌های آنها باشد، اما سیاست‌های محیط زیستی به‌تدریج در تمام دنیا حاکم خواهد شد و خودرو سازان به ناچار باید به سراغ فناوری‌های هیبرید و جدید بروند. از مسائل و مشکلاتی که فناوری‌های جدید ایجاد کرده‌اند سر درگمی مراکز خدماتی و زنجیره‌های تحویل خودرو و خدمات گارانتی به مشتریان است؛ چرا‌که سرعت رشد فناوری بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌شود و تامین‌کنندگان و تعمیرگاه‌ها با مشکلات زیادی در بخش ارائه خدمات به این خودروهای پیشرفته مواجه هستند و سرعت تطابق آنها با خودرو‌سازان کمتر از سرعت رشد فناوری است. این خود چالش دیگری است که خودروسازان اروپایی باید برای آموزش و ایجاد مهارت تعمیرکاران اقدام به سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه کنند.

در یکی دو سال اخیر ظهور خودروهای مدرن با فناوری‌های پیشرفته که مورد استفاده قشر متوسط جامعه هم قرار می‌گیرند به‌شدت افزایش یافته است و از طرفی این خودروها به دلیل داشتن فناوری‌های پیشرفته نیاز به ارائه خدمات کاملا تخصصی دارند که این کار باعث پیچیده‌تر شدن کلاف خدمت‌رسانی و پشتیبانی از خودروها می‌شود. این چالش‌ها در صنعت خودرو‌سازی اروپا که با رشد قابل قبولی نسبت به سال‌های گذشته مواجه بوده است همانند آتش زیر خاکستر است که می‌تواند در شرایط بحرانی شعله‌ور شده و اقتصاد اتحادیه اروپا را با خطر مواجه کند، چرا که در صورت وجود یک نقص فنی در سامانه‌ای پیشرفته هزینه‌های سرسام‌آوری که به خودرو سازان تحمیل می‌شود می‌تواند کاملا توان رقابتی این غول‌ها را به چالش بکشد و در آن سوی دنیا چشم‌بادامی‌ها با استفاده از نیروهای کار ارزان‌قیمت آمادگی دارند تا زمین رقابت را از چنگ خودرو سازان داخل اروپا در بازارهایشان بیرون بکشند. خودروسازان اروپایی به دلیل استانداردهای بالای زندگی در این منطقه همواره با یک رقابت جدی در بخش خدمات پس از فروش مواجه هستند که بخشی از منابع مالی آنها را حبس می‌کند. چالشی که در کشورهای در حال توسعه وجود ندارد و این یکی از دلایل رغبت آنها برای فروش بیشتر در این کشورها است.