دولت با وضع تعرفه از تولید داخل حمایت کند
فولاد از صنایع مادر در همه دنیا محسوب می‌شود و حتی در کشورهایی که اقتصاد آزاد دارند نیز به دلیل اشتغالزایی از این صنعت حمایت می‌شود. احداث شرکت فولاد مبارکه با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات در دوران جنگ تحمیلی از ویژگی‌های بارز این شرکت است. این موضوع نشاندهنده حساسیت و نیاز مبرم صنعت ما برای راه‌‌اندازی واحدی با این مشخصات است. مزیت‌های کشور ما برای تولید فولاد مربوط به انرژی و دو منبع زغال‌سنگ و گاز طبیعی است. شرکت فولاد مبارکه با یک فاصله زمانی از ذوب‌آهن بر مبنای مدول‌های احیا و استفاده از گاز طبیعی با تولید انواع فولاد و ورق‌های گرم و سردآغاز به فعالیت کرد.
در ابتدای سال ۷۹ که مدیرعامل فولاد مبارکه بودم با حمایت دولت طرح‌های توسعه‌ای انجام گرفت و ظرفیت تولید فولاد مبارکه به ۲/۴ میلیون تن رسید. ضمن اینکه ظرفیت‌های تولید در فولاد خام و ورق‌های گرم و سرد دوبرابر و خطوط گالوانیزه هم راه‌اندازی شد.
نکته مهم این است که کیفیت محصولات فولاد مبارکه با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارد و به همین دلیل در سال 83 این شرکت موفق شد یک‌میلیون تن محصول خود را به اروپا و شرق آسیا صادر کند.
با این حال با وضع برخی قوانین برای صادرات، محصولات این شرکت محدودیت‌هایی ایجاد شد و حتی با وجود دریافت فاینانس از یک بانک فرانسوی اجازه افزایش ظرفیت تولید تا ۷ میلیون تن داده نشد.
نکته دیگر این است که ظرفیت اقتصادی فولاد در دنیا حداقل 4 میلیون تن است و مبارکه نشان داد که تنها واحد فولادی کشور است که توانست به این حدنصاب برسد. با این رخداد فروش فولاد مبارکه 4 برابر شد و سود شرکت نیز رشد 16 برابری را شاهد بود.
اما متاسفانه ایده حرکت به سمت واحدهای کوچک در دولت قبل مطرح شد یکی از اشتباهات بزرگ دولت گذشته در خصوص صنعت فولاد بود. این در حالی است که باید برای ایجاد اشتغال در شهرها واحدهای جانبی را به استان‌های دیگر انتقال می‌دادیم نه اینکه واحدهای کوچک ایجاد کنیم. علاوه بر این در دولت گذشته نیروی انسانی زیادی به فولاد مبارکه تحمیل شد که از این نظر نیز به توسعه و تحول فولاد مبارکه آسیب زد.
ویژگی بارز دیگر فولاد مبارکه بهره‌گیری از مدیران خبره و متخصص است که در دوره‌های طولانی مدت در شرکت حضور داشته‌اند که این امر به رشد و توسعه فولاد مبارکه منجر شده است.
از این نظر فولاد مبارکه یک مدل و الگوی مدیریتی برای صنعت کشور است و همیاری مدیران متخصص و دلسوز در فولاد مبارکه باعث شد تا این شرکت روند سودآوری خوبی داشته باشد.
به نظر می‌رسد صنعت فولاد کشور با پیشگامی‌فولاد مبارکه از روند مطلوب تولید و رفع نیازهای کشور برخوردار بوده است.
این در حالی است که در حال حاضر کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت‌های جهانی به دلیل تولیدات چین تنها مشکل تولیدکنندگان داخلی است. کاهش قیمت‌های جهانی اتفاقی است که هر چند سال یک بار رخ می‌دهد و آخرین بار در سال ۸۲ شاهد آن بودیم که با وضع تعرفه برای واردات، این موضوع به سرعت برطرف شد.براین اساس با توجه به انباشت تولید در برخی کارخانه‌ها، اقدام فوری دولت در خصوص وضع تعرفه برای واردات این مساله را حل می‌کند.
در کشورهای دیگر نیز شاهد آن هستیم که دولت‌ها با وضع تعرفه بر واردات در شرایط بحرانی از صنایع خود حمایت می‌کنند و امیدواریم به زودی با این امر از تولید داخل حمایت لازم صورت گیرد.