تحلیل اقتصادی ؛ ساده ترین شکل تحلیل تروریسم
دنیای اقتصاد، سید مهرداد امیر کلالی-هادی خانیکی روز سه‌شنبه هفته گذشته در نشست بررسی علل گسترش تروریسم در هزاره سوم که به همت حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.
خانیکی با بیان اینکه وقتی یک جامعه دچار انسداد گفت‌وگو می‌شود و گروه‌ها دست به خشونت می زنند و این مساله گسترش می یابد و پدیده تروریسم به وجود می‌آید، با اشاره به اینکه تروریسم دلایل ساده‌ای دارد، افزود: تروریسم به یک قوم خاص، مذهب خاص و یک ژن خاص اختصاص ندارد و در همه جای جهان بروز پیدا می‌کند.

خانیکی ادامه داد: القاعده و داعش در دنیای امروز علیه زندگی مدرن جبهه می‌گیرند، همچنین تکنولوژی‌ها در خدمت تروریست‌هاست اما عمل آن‌ها متحجرانه و خارج از دنیای مدرن است. وی یادآور شد: تروریست‌ها با در نظر گرفتن تکنولوژی جدید می‌خواهند هویت‌شان برجسته شود به همین دلیل از رسانه‌ها به طور تمام و کمال در راستای اهدافشان استفاده می‌کنند.
این کارشناس رسانه با گریزی به وقایع اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: این انقلاب جزء کم‌خشونت‌ترین انقلاب‌های معاصر بود و به قول رئیس دولت اصلاحات این انقلاب، انقلاب کلام است.
این مدرس دانشگاه با طرح این پرسش که تروریسم بر چه پایه‌ای استوار است؟ گفت: مهم‌ترین عاملی که تروریسم را شکل می‌دهد، هویت‌های خشن فکری است. اگر میزان خشونت را کم کنیم به تبع آن پدیده تروریسم کم‌رنگ می‌شود. وی خاطرنشان کرد: بسیاری اعتقاد دارند که موضوع القاعده و تروریسم با مبانی سنتی تحلیل نمی‌شوند بلکه باید از دستاوردهای تمدنی جدید استفاده کرد.

تعریف هویت های برنامه دار
خانیکی اظهار کرد: هنگامی که در جامعه‌ای سلاح فکر، قلم و کلام از بین برود از زور و سلاح گرم استفاده می‌شود؛ بدین معنی که وقتی دلایل منطقی و عقلی نباشد از زور استفاده می‌شود. اگر بخواهیم هویت‌های مرگبار و خشن به وجود نیایند باید هویت‌های برنامه‌دار را تعریف کنیم، چرا که اگر در جامعه‌ای نهادهای مدنی زیاد شود، تشکیل هویت مقاومت سخت‌تر خواهد بود. وی با اشاره به اینکه باید احزاب به صورت ویژه در این زمینه‌ها ورود پیدا کنند، تصریح کرد: سابقه گروه‌هایی که سر از تروریسم درآوردند به این علت بوده که این افراد فقط تفسیر خودشان را قبول داشته‌اند.

ضرورت گسترش مدارا و گفت‌وگو در جمعه
این کارشناس رسانه خاطر نشان کرد: ساده‌ترین شکل تحلیل پدیده تروریسم، تحلیل اقتصادی بود، زمانی تمایل و گرایش مردم به تروریسم را عامل مادی و اقتصادی تعریف می‌کردند و بر این باور بودند که برخی به ازای دریافت پول حاضر به انجام عملیات انتحاری می‌شوند، حال آن که عامل فرهنگی از عامل اقتصادی مهم‌تر است.
او برای درمان این معضل به این موضوع اشاره کرد که پدیده تروریسم توسط سازمان ملل و سیاستمداران حل نمی شود، بلکه باید مدارا و گفت‌وگو در جوامع گسترش پیدا کند و ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی تروریسم خشک شود.