12 هزار تاکسی فرسوده در صف نوسازی

با گذشت حدود پنج ماه از طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشور، سهم تهران از این طرح فعلا فقط جایگزینی ۱۵ دستگاه تاکسی جدید بوده است. کارشکنی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی و تعلل خودروسازان برای واگذاری تاکسی‌ها با قیمت‌های جدید اعلام شده از سوی شورای رقابت از مهم‌ترین عوامل کندی اجرای این طرح به شمار می‌رود.به گزارش «دنیای اقتصاد»، اوایل بهمن ماه سال گذشته بود که طرح نوسازی ناوگان و جایگزینی ۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رونمایی شد و به امضای هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و سایر دست‌اندرکاران اجرای این طرح رسید. عزم دولت این بود که در قالب این طرح ۹۰ هزار دستگاه خودروی سمند و پژو ۴۰۵ دوگانه سوز را جایگزین تاکسی‌های فرسوده ناوگان حمل‌ونقل شهری در کشور که دست کم ۱۰ سال از عمرشان سپری شده، کند.

بر این اساس تسهیلات بانکی ۲۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۶ درصد و دوره بازپرداخت ۴۸ ماهه برای تملک تاکسی‌های جدید پیش‌بینی و مقرر شد بابت اسقاط تاکسی‌های فرسوده نیز ۵ میلیون تومان به تاکسی‌داران پرداخت شود. همچنین قرار بود تحویل خودروهای جایگزین از اسفند ماه آغاز شود و تا پایان شهریور ماه امسال به سرانجام برسد. در ابتدا اعلام شده بود که مالکان تاکسی‌های فرسوده یک هفته پس از اسقاط خودرو، تاکسی جایگزین را تحویل خواهند گرفت اما برابر اظهارات معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در پایتخت فعلا فقط ۱۵ دستگاه تاکسی جدید به رانندگان تحویل شده است. این در حالی است که حدود ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در پایتخت تردد می‌کند که از این تعداد ۱۲ هزار دستگاه در طرح نوسازی که دولت آن را کلید زد، ثبت نام کرده‌اند.

کارشکنی بانک‌ها در پرداخت وام

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در کندی روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، کارشکنی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است؛ موضوعی که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از آن به‌عنوان «سنگ اندازی» یاد کرد. میثم مظفر با اعلام اینکه مسوولیت نوسازی تاکسی‌های فرسوده برعهده دولت و ستاد مدیریت سوخت کشور است، گفت: در سال گذشته دولت این وظیفه را به‌طور کامل برعهده وزارت کشور گذاشت.وی با بیان اینکه وزارت کشور فاز جدید طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کل کشور را از بهمن ماه گذشته از طریق دفاتر پیشخوان دولت اجرایی کرد، یادآور شد: سال گذشته سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اقدام به ثبت‌نام ۱۲ هزار تاکسی فرسوده پایتخت کرد اما همچنان منتظر دریافت تسهیلات بانکی از سوی بانک‌های عامل هستیم.مظفر با اشاره به اینکه براساس ابلاغیه بانک مرکزی، سه بانک تجارت، پارسیان و ملت به‌عنوان بانک‌های عامل ملزم به پرداخت تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده هستند، تصریح کرد: تاکنون بانک‌های عامل عملکرد مناسبی در این حوزه نداشته‌اند، این در حالی است که بانک مرکزی بخشنامه اعطای این تسهیلات مالی را به این سه بانک ابلاغ کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه بانک‌های عامل در دریافت تضامین کاملا سلیقه‌ای برخورد می‌کنند، تاکید کرد: برخورد بانک‌های عامل مغایر با بخشنامه بانک مرکزی در خصوص دریافت تضامین وام است. به‌عنوان مثال برخی بانک‌ها تعداد ضامن‌های بیشتری را از رانندگان خواسته‌اند که فیش حقوقی این ضامن‌ها باید حداقل دو میلیون تومان باشد.به گزارش «دنیای اقتصاد»، بانک‌های عامل در حالی شرایط دشواری را برای اعطای وام درنظر گرفته‌اند که سند خودرو نیز در رهن بانک قرار می‌گیرد و طبعا مشکلی در بازپرداخت وام رخ نخواهد داد. بنابراین به نظر می‌رسد این سخت گیری با هدف خودداری از پرداخت وام صورت می‌گیرد؛ کمااینکه تجربیات گذشته نشان می‌دهد به‌طور کلی بانک‌ها به پرداخت تسهیلات تکلیفی که دولت بر گردن آنها قرار می‌دهد، تمایلی ندارند و اغلب عملکرد قابل‌قبولی در قبال این تکالیف ارائه نداده‌اند. آن گونه که محمدباقر نوبخت گفته بود، دولت برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده کشور ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده است، با این حال تاکنون دست رانندگان تاکسی پایتخت به این تسهیلات نرسیده است. سال گذشته اعلام شد که تمامی تاکسی‌های فرسوده باید در طرح نوسازی ناوگان ثبت‌نام کنند چراکه با آغاز تحویل تاکسی‌های جدید، از تردد تاکسی‌های فرسوده در تهران جلوگیری خواهد شد. همچنین یکهزار تاکسی پیکان آلاینده نیز در بین این ناوگان فرسوده قرار دارند که تعلل در نوسازی آنها موجب شده فعلا شرایط جلوگیری از تردد آنها در سطح شهر فراهم نشود.

افزایش قیمت تاکسی‌های جدید

اعلام افزایش قیمت خودروها توسط شورای رقابت یکی دیگر از عواملی است که موجب کندی روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده شده است. به اذعان سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، خودروسازان به دنبال اخبار افزایش قیمت، در تحویل تاکسی‌های جدید تعلل کرده‌اند. هرچند انتظار می‌رود با توجه به ثابت بودن نرخ ارز و هزینه‌های تولید خودرو، افزایش قیمتی رخ ندهد.با این حال این افزایش قیمت به صورت رسمی از سوی شورای رقابت اعلام شده و قیمت تاکسی‌ها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. برابر اعلام شورای رقابت، قیمت جدید تاکسی سمند دوگانه سوز ۳۱ میلیون و ۳۴۳ هزار تومان و پژو دوگانه سوز ۳۰ میلیون و ۸۵۷ هزار تومان اعلام شده است.

اما درحالی‌که کارشکنی موجب شده طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده چندان موفقیت‌آمیز نباشد، هیات دولت در هفته گذشته و در جریان تصویب برنامه‌ریزی، کوتاه، میان و بلندمدت دولت برای حل معضل آلودگی کلانشهرها و در راستای اجرای یک‌ساله احکام بسته مالی برنامه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، بانک مرکزی را به تامین دوهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۲۰ درصد برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر کلانشهرها موظف کرد. دولت همچنین مصوباتی در خصوص نوسازی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تصویب کرد و این در حالی است که طرح خروج تاکسی‌های فرسوده از رده فعلا نتیجه بخش نبوده است. همچنین سهم هر یک از کلانشهرها از جمله تهران از این اعتبار دو هزار و ۲۰۰ میلیاردی دولت اعلام نشده است. باید دید بانک‌های عامل این طرح در پرداخت تسهیلات مذکور با دولت همکاری مطلوبی خواهند داشت یا خیر؟