در رویای خلافت خودخوانده‌ای دیگر
داعش سیستم گروه‌های تروریستی را تغییر داده است. سیستمی که تا پیش از اعلام وجود این گروه، توسط افرادی مثل بن‌لادن و ایمن الظواهری تئوریزه شده بود و از پیچیدگی کمتری برخوردار بوده، حالا دستخوش تغییرات عمده‌ای شده است. گروه خلافت خودخوانده اسلامی معادلات مبارزه را به هم زده است. سبعیت بیشتر، استفاده از رسانه، از بین بردن مرزها برای فعالیت‌های بیشتر، آدم‌ربایی، به برده گرفتن زنان و کودکان، همه و همه معادلات رایج و کلاسیک گروه‌های تروریستی را به هم زده است.
به‌نظر می‌رسد القاعده که پیش از تشکیل گروه داعش، خطرناک‌ترین و سرسخت‌ترین گروه تروریستی دنیا به حساب می‌آمد، با جدایی داعش از این گروه و اعلام خلافت خودخوانده اسلامی قافیه را به این گروه باخته است. این گروه اما در نظر دارد خود را دوباره در اذهان به شکلی خطرناک‌تر از پیش نشان دهد. فعالیت‌های گسترده این گروه در خارج از مرزهای خاورمیانه مهم‌ترین تغییر رویکرد این گروه است.
براساس شواهد موجود، حمله به شارلی ابدو، مجله فکاهی فرانسوی زیرنظر القاعده صورت گرفته است. شیوه حمله از شکل انتحاری خارج شده است و حمله مستقیم در دستور کار قرار گرفته است. رعب و وحشت‌افزایی یکی از تاکتیک‌هایی است که گروه خلافت خودخوانده اسلامی به خوبی از آن بهره می‌گیرد. این شیوه دستاویز تازه‌ای برای گروه القاعده شده است.
در این‌باره اگر کمی از اروپا فاصله بگیریم و به سمت جنوب حرکت کنیم، در شمال آفریقا گروهی فعالیت دارد که از زیرمجموعه‌های القاعده به حساب می‌آید؛ گروهی با نام بوکوحرام. این گروه در سال ۲۰۰۹، و چهار سال پیش از تاسیس گروه داعش در نیجریه در شمال آفریقا اعلام وجود کرد و خود را مرید و پیرو القاعده خواند. گروهی که با ربودن دختران مدرسه‌ای شهرت پیدا کرده و هنوز هم در مانیفست خود به آن وفادار است. از ابتدای تاسیس بوکوحرام، اساس شکل‌گیری این گروه مبارزه با دخترانی بوده که به تحصیل می‌پرداختند. وجه تسمیه گروه بوکوحرام نیز ریشه در همین فلسفه دارد. این گروه در ابتدای تاسیس خود بنای فعالیت‌هایش را بر حملات انتحاری و ربودن دختران دانش آموز بنا کرده بود. اما به مرور زمان این گروه روش‌های خشن‌تری را در پیش گرفته و به گفته ناظران در حال تغییر تاکتیک خود در شمال آفریقاست. الجزیره گزارش می‌دهد که با گسترش حملات گروه بوکوحرام عده‌ای معتقدند این گروه در پی ایجاد یک خلافت خودخوانده اسلامی دیگری در شمال آفریقاست. این گروه به شیوه داعش، دست به آدم‌ربایی می‌زند، زنان را می‌رباید و حملات انتحاری بی‌شماری را تدارک می‌بیند. گفته می‌شود این گروه از ابتدای تاسیس خود در سال ۲۰۰۹، تاکنون بیش از ۱۳ هزار نفر را کشته است. بیشتر کشته شدگان اما به آمارهای اخیر این گروه مربوط می‌شود. به راه انداختن یک هولوکاست آفریقایی در داخل دو روستا از آخرین نمونه‌های سبعیت و خشونت‌ورزی این گروه است. این گروه سعی می‌کند با استفاده از خلأ امنیتی موجود در مرزهای نیجریه بیشترین استفاده را ببرد و با نفوذ به داخل کشورهای همسایه نیجریه و عضوگیری از این کشورها، فعالیت خود را گسترش دهد. هر چند که این گروه هنوز از القاعده اعلام جدایی نکرده و همچنان خود را پرچم‌دار این گروه تروریستی می‌داند، اما در فعالیت‌هایش بیشتر شبیه داعش عمل کرده و کمتر به شیوه‌های کلاسیک پدرجدش روی آورده است. عملیات‌های انتحاری مهم‌ترین ویژگی فعالیت‌های القاعده است. گروه بوکوحرام نیز مستثنی از این قاعده نیست و به این شیوه گاه‌گاهی متوسل می‌شود. این گروه از این شیوه بیشتر در نقاطی استفاده می‌کند که زیر سیطره آنها نیست و بیشتر برای ارعاب دولت مرکزی اقدام به این نوع عملیات می‌کند.
برای نمونه یک بمب‌گذار انتحاری روز یکشنبه هفته جاری در پوتیسکام در نیجریه با حمله به این شهر باعث کشته شدن 5 تن شد. در این حمله همچنین 35 نفر زخمی شدند.
با وجود این، کارشناسان می‌گویند برای مبارزه با این گروه کشورهای منطقه باید تمرکز خود را روی مناطق مرزی با نیجریه استوار کنند تا خلأ‌های امنیتی این مرزها را پر کنند.
در این راستا کشورهای همسایه نیجریه سعی دارند با گسیل نیروهای بیشتر به مناطق مرزی این گروه را مهار کنند. ارتش چاد روز یکشنبه با اعزام نیرو به شهر مرزی باگا قصد کرده که این شهر استراتژیک را از دست گروه بوکوحرام خارج کند. برخی از شهرهای نیجر، نیجریه، چاد و کامرون تحت نفوذ نیروهای بوکوحرام قرار گرفته است. حمله ارتش چاد به باگا می‌تواند مرگبارترین حملات چند وقت اخیر در این منطقه باشد. زیرا گروه بوکوحرام در این شهر بیش از 3700 ساختمان را از بین برده و گفته می‌شود این شهر در آستانه تخریب کامل قرار گرفته است.
براساس آخرین اخبار منتشره از حملات سبعانه این گروه تروریستی، گروه سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده بوکوحرام در حمله به روستایی در نیجریه ۲ هزار نفر را کشته است. گفته می‌شود بوکوحرام این روستا را به آتش کشیده است. نیجریه هنوز این آمار را تایید نکرده، اما رسانه‌های مستقل اعلام کرده‌اند بوکوحرام این روستا را با ساکنان آن به آتش کشیده است.
برخی از ناظران از حمله گروه بوکوحرام به دو روستا در نیجریه و آتش زدن این دو روستا، با عنوان «هولوکاست» یا «آتش‌سوزی همه‌گیر» یاد کرده‌اند.
«عیسی چیرما باکاری»، وزیر اطلاعات کامرون در وصف این گروه می‌گوید: «ما با مردمی بربر و بی‌قانون طرف هستیم. هیچ چیزی نمی‌تواند آنها را از کشتن بازدارد.»