ایرنا- رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس گفت: در هفته جاری ۳۰ هزار تن زغال‌سنگ حرارتی از معدن کال‌شور این شهرستان از توابع خراسان جنوبی به چین صادر شده است. مرتضی جلالی‌فرد افزود: با سرمایه‌‌گذاری شرکت چینی در چشم‌انداز دو ساله پیش‌بینی می‌شود، روزانه پنج هزار تن زغال‌سنگ حرارتی به این کشور صادر شود. وی ادامه داد: پروانه بهره‌برداری معدن زغال‌سنگ کالشور طبس، ۱۰۰ هزار تن در سال است. وی بیان کرد: حمل زغال‌سنگ در حال حاضر با کامیون انجام می‌شود، هماهنگی‌ها و نشست‌های متعددی با اداره کل راه آهن شرق کشور مستقر در طبس انجام شد که در حال طراحی ایستگاه بارگیری در ایستگاه «ریزو» برای حمل زغال‌سنگ هستند.

جلالی‌فرد، یادآور شد: با احداث این ایستگاه، زغال‌سنگ حرارتی از طبس تا بندرعباس با راه آهن حمل خواهد شد و پس از آن با کشتی به مقصد چین ارسال می‌شود. وی ادامه داد: معدن یادشده در ۱۱۰ کیلومتری غرب طبس قرار دارد و در حوزه زغال حرارتی مزینو واقع شده است. شهرستان طبس دارای شش ناحیه اصلی پروده، مزینو، نایبند، آبدوغی، کلشانه و کالشور است و ناحیه زغال‌دار کالشور در بلوک زمین شناسی «کلمرد» طبس قرار دارد. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس با بیان اینکه زغال‌سنگ‌های طبس شامل دو نوع کک شو و حرارتی است، افزود: بیشترین استفاده زغال کک شو مربوط به ذوب آهن اصفهان است و زغال حرارتی عمدتا به چین و ترکیه صادر می‌شود. جلالی‌فرد اظهار کرد: طی دو سال گذشته در معدن زغال‌سنگ کالشور مراحل آماده‌سازی انجام می‌شد و در بخش واردات ماشین‌آلات ۴۵ دستگاه کامیون دامپتراک و هفت دستگاه لودر، بولدوزر و دریل واگن از چین وارد شد.

وی افزود: این شهرستان دارای چهار کارخانه زغالشویی است که سه کارخانه در حال بهره برداری و یک کارخانه در حال ساخت است. وی ادامه داد: با تکمیل آخرین کارخانه زغالشویی ظرفیت کارخانه های زغالشویی سالانه به حدود سه میلیون تن خواهد رسید. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس با بیان اینکه ذخایر زغال‌سنگ شهرستان، ۷۶ درصد ذخایر زغال‌سنگ کشور را شامل می شود، افزود: ذخیره معدنی پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده بیش از ۸۶۰ میلیون تن و ذخیره زمین شناسی شهرستان بیش از پنج میلیارد تن است. وی افزود: سالانه ۱.۷ میلیون تن زغال‌سنگ از حوزه معادن زغال‌سنگ شهرستان طبس استخراج می‌شود و بیش از چهار هزار نفر در حوزه معادن زغال‌سنگ منطقه مشغول به کار هستند.