اثر حمله نظامی ترامپ بر بازارها

بعد از انتشار گزارش ماهانه وضعیت اشتغال آمریکا و اولین نشست مقامات چین و آمریکا از زمان روی کار‌ آمدن دونالد ترامپ، بازرگانان دنیا برای یک روز مهم در جمعه ۷ آوریل آماده می‌شدند. اما ترامپ دست به حمله موشکی علیه سوریه زد. این اقدام همان‌طور که در نمودارهای مندرج دیده می‌شود، با واکنش فوری همه بخش‌ها، از سهام گرفته تا قیمت کالاهای اساسی و ارز همراه بود. با اینکه برخی اثرات اولیه این اقدام کاهش یافته - مثل برطرف شدن کاهش ارزش پول کره - اما پرسش‌هایی را در مورد استراتژی خارجی و امنیت ملی آینده ترامپ برانگیخته است. این اتفاق درست زمانی رخ داد که او با شی جین‌پینگ، همتای چینی خود ملاقات کرد و همزمان برنامه هسته‌ای کره شمالی در صدر اخبار است. آمریکا تاکنون اقدام یک‌جانبه‌ای علیه این متحد مجهز به سلاح هسته‌ای چین انجام نداده است. در همین زمینه، جیمز آدیس، مدیر ارشد ثروت در آژانس Shaw and Partners در مصاحبه‌ای گفت: «بازارها کل آن روز وحشت‌زده بودند. ابهامی که ایجاد شده دلیلی قطعی برای ارزان‌فروشی است. بازار کره جنوبی به خاطر وضعیت کره شمالی سقوط کرده است.» نمودارهای زیر نشان می‌دهند حمله آمریکا چه تاثیری بر بازارهای جهانی داشته است:

نمودار اول
سقوط شاخص معاملات آتی سهام آمریکا پس از حمله این کشور به سوریه

شاخص MSCI آسیا-اقیانوسیه بعد از نوسان یک روزه بین 5/ 0 و 3/ 0 درصد، در ساعت 7 بعدازظهر به وقت توکیو، 2/ 0 درصد اضافه شد. شاخص در هنگ کنگ، تایوان، هند و اندونزی سقوط کرد. شاخص تاپیکس ژاپن روند نزولی داشت، اما در نهایت با 7/ 0 درصد بسته شد. ارز در بازارهای نوظهور به دنبال انتشار این خبر کاهش ارزش پیدا کرد که وون کره پیشتاز این کاهش ارزش در آسیا بود. پول کره بعد از سقوط 6/ 0 درصدی اکنون تثبیت شده است:

نمودار دوم
کاهش ارزش وون کره به کمترین میزان از اواسط مارس

در میان فلزات باارزش، طلا سریع‌ترین افزایش قیمت را داشته است. به گفته آیاکو سرا، «اینکه این واکنش بازار موقتی است یا ادامه پیدا می‌کند به واکنش جامعه جهانی بستگی دارد. »

نمودار سوم
روند افزایشی قیمت طلا با توجه به روی آوردن سرمایه‌گذاران به حوزه‌های امن سرمایه‌گذاری

بدهی دولت آمریکا تحت تاثیر قرار گرفته است.

نمودار چهارم
تنزل بازدهی خزانه‌داری آمریکا

ین ژاپن بعد از خبر حمله موشکی به نفع دیگر ارزها حرکت کرد.

نمودار پنجم
ین ژاپن فرانک سوئیس را پشت سر گذاشت

چشم‌انداز افزایش تنش‌ها در خاورمیانه قیمت نفت را تقویت کرد، به‌طوری که هم نفت برنت و هم نفت خام وست تگزاس بیش از 2/ 1 درصد افزایش قیمت داشتند.

نمودار ششم
جهش قیمت نفت خام